• Anonym (noob)

Tradolan?

Vet inte var jag ska lägga det här men jag chansar här.

Har ont, tandvärk, inget som hjälper och fick tradolan retard 100mg av en vän, har inte vågat ta dem tidigare, är livrädd för att jag ska bli påverkad på något sätt, kan verkligen inget om såna tabletter och har aldrig tagit förut.
    Idag hade jag så ont och inget annat hemma (eeze hjälper annars ganska bra) så jag delade en tradolan och tog.
    Tänkte nu gå ut på stan men är lite orolig för att jag ska börja må dåligt av tabletten, vet att det är en liiten dos men jag är rätt nojjig ändå, kan någon lugna mig och ge mig lite fakta?
    Har sökt runt lite på nätet men det "bästa" man hittar är flashbacks tramadol-missbrukstrådar där de diskuterar HUR man ska få rus, jag vill ju INTE ha något, bara att smärtan ska gå bort.

VET att jag borde gå till tandläkaren men jag har verkligen inte råd, har varit in två ggr för samma tand akut och de säger att de ska rotfylla, men det kommer kosta mig ca 3000:- och det är inget jag har råd med nu, håller dock på att spara ihop.

Men som sagt, kan någon bara ge mig lite fakta?
    Är det någon risk att bli illamående eller yr eller liknande eller är det lugnt att gå på stan (apoteket och köpa gamla hederliga eeze).

Tack på förhand!

• Svar på tråden Tradolan?
  • kaka123

För det första så ska du aldrig dela en depot-tablett eftersom det är höljet runt tabletten som gör att den utsöndras långsamt i kroppen. Delar du tabletten så utsöndras den mycket snabbare i kroppen och hela poängen med depot försvinner.
    Som någon hade skrivit tidigare så är ju effekten olika från individ till individ. Vissa känner en smärtstillande effekt av 100mg men inget mer medans andra kan bli väldigt snurriga när dom tar det första gången. Detta är dock övergående men jag skulle inte råda dig att ta tradolan dagligen en längre tid då det är bra mycket mer beroendeframkallande än vad läkarna säger. Max 3-4 dagar sedan bör du ta några dagars uppehåll.
    Tänk även på att den maximala dygnsdosen ligger på 400mg.

Vad beträffar din migrän så rekommenderar jag varmt Zomig. Det är den absolut bästa migränmedicinen. Den säljs receptfritt på apoteket men då endast i form av nässpray. Personligen föredrar jag tabletterna men dom finns bara på recept.

• Mosaik31

Tradolan och liknande tabletter brukar inte ha så stor effekt på tandvärk tyvärr
    då är det bättre med Ipren eller liknande
    men funkar inte det så be tandläkaren skriva ut Citodon det brukar funka väldigt bra på tandvärk

Tradolan är starka smärtstillande tabletter och man kan bli beroende av dom och man kan få ett rus av dom
    i början när man tar dom så kan man oxå få biverkningar som illamående trötthet m.m

jag har ätit Tradolan i över 15 år nu och för mig så funkar dom väldigt bra beroende vet jag inteo m jag är men jag har mycket svåra smärtor och behöver smärtstillande hela tiden för att stå ut

en positiv sak angående Tradolan och liknande tabletter är att levern brukar inte bli påverkad av tabletterna

• Mammut och Papput
    Mosaik31 skrev 2009-05-24 06:33:04 följande:
    Tradolan och liknande tabletter brukar inte ha så stor effekt på tandvärk tyvärr då är det bättre med Ipren eller liknande men funkar inte det så be tandläkaren skriva ut Citodon det brukar funka väldigt bra på tandvärk Tradolan är starka smärtstillande tabletter och man kan bli beroende av dom och man kan få ett rus av dom i början när man tar dom så kan man oxå få biverkningar som illamående trötthet m.m jag har ätit Tradolan i över 15 år nu och för mig så funkar dom väldigt bra beroende vet jag inteo m jag är men jag har mycket svåra smärtor och behöver smärtstillande hela tiden för att stå ut en positiv sak angående Tradolan och liknande tabletter är att levern brukar inte bli påverkad av tabletterna
    Citodon är indirekt Morfin och en ganska dålig behandling med tanke på hur beroendeframkallande det är och hur stor risken är för missbruk.
  • Mosaik31

Mammut och Papput skrev 2009-05-24 10:50:50 följande:

Citodon är indirekt Morfin och en ganska dålig behandling med tanke på hur beroendeframkallande det är och hur stor risken är för missbruk.
    det har jag lite svårt att tro att man kan bli beroende så fort får man Citodon hos tandläkare så får man minsta förpackningen det är 20 tabletter endast

jag har vid flertal gånger fått 20 tabletter Citodon av min tandläkare då jag har lagat hål
    har tagit 2 Citodon 3 gånger om dagen i 3-4 dagar och sedan bara slutat och då har jag inte haft ont längre och inte känt det minsta av något beroende

dom mesta smärtstillande mediciner går att missbruka tyvärr och det är läkarens alternativt tandläkarens roll att skriva ut och hålla koll på mängd m.m för att man inte ska bli beroende men oxå att ge råd om hur och när man ska ta medicinen
  • Mammut och Papput
    Mosaik31 skrev 2009-05-24 14:28:01 följande:
    Mammut och Papput skrev 2009-05-24 10:50:50 följande: det har jag lite svårt att tro att man kan bli beroende så fort får man Citodon hos tandläkare så får man minsta förpackningen det är 20 tabletter endast jag har vid flertal gånger fått 20 tabletter Citodon av min tandläkare då jag har lagat hål har tagit 2 Citodon 3 gånger om dagen i 3-4 dagar och sedan bara slutat och då har jag inte haft ont längre och inte känt det minsta av något beroende dom mesta smärtstillande mediciner går att missbruka tyvärr och det är läkarens alternativt tandläkarens roll att skriva ut och hålla koll på mängd m.m för att man inte ska bli beroende men oxå att ge råd om hur och när man ska ta medicinen
    Sa dock inte att man blir beroende så fort man får det. Många förskrivare är extremt varsamma med förskrivning av morfinpreparat och det är ingen dum ide. Det finns ingen garanti för att patienten kommer att ta läkemedelet själv.
  • Anonym (har också ont!)
    kaka123 skrev 2009-05-24 06:39:36 följande:
    Anonym (har också ont!) skrev 2009-05-24 06:26:53 följande: Det där var förmodligen det dummaste jag läst här hittills. Hur kan du i första meningen försaka tradolan om du i nästa säger att dexofen är bra? Tradolan och dexofen är ganska likvärdiga både vad gäller effekt och biverkningar. Du jobbar inom vården och sitter och uppmuntrar folk att be vänner dela med sig av mediciner dom har fått utskrivna. Du om någon borde väl ändå veta att det är det sista man ska göra? Anledningen till att vissa mediciner kräver recept är för att det kan få förödande konsekvenser om man äter en medicin man inte blivit ordinerad. Det är tex inte ovanligt med allergiska reaktioner etc.
    menade givetvis INTE att man ska äta andras mediciner regelbundet, men jag har ätit dexofen innan och vet därför att jag klarar av dem och att dem hjälper, och jag menade att tradolan är rävgift för MÅNGA men fungerar jättebra på andra som det är med alla mediciner! Jag tänkte på att TS hade så sjuukt ont och tänkte att om hon har en kompis som kanske hade någon värktablett att avvara kan det kanske vara värt det om man har sådan tandvärk. Men va fan, alvedon kan ju ha hemska biverkningar på en men fungera jättebra på någon annan!

I alla fall så hoppas jag att det löser sig för dig TS!
  • kaka123

Anonym (har också ont!) skrev 2009-05-24 20:16:12 följande:

menade givetvis INTE att man ska äta andras mediciner regelbundet, men jag har ätit dexofen innan och vet därför att jag klarar av dem och att dem hjälper, och jag menade att tradolan är rävgift för MÅNGA men fungerar jättebra på andra som det är med alla mediciner! Jag tänkte på att TS hade så sjuukt ont och tänkte att om hon har en kompis som kanske hade någon värktablett att avvara kan det kanske vara värt det om man har sådan tandvärk. Men va fan, alvedon kan ju ha hemska biverkningar på en men fungera jättebra på någon annan! I alla fall så hoppas jag att det löser sig för dig TS!
    Tradolan fungerar för extremt många. Dexofen har i princip exakt samma biverkningar som tradolan så det finns till att börja med ingen anledning att hylla dexofen framför tradolan.
    Vidare kvarstår det VIKTIGA faktum att om personen skulle vara allergisk mot något av de ämnen som finns i dexofen så kan det få allvarliga konsekvenser. En gång kan vara en gång för mycket.

Till TS:

Du kan ta dina tandläkarkostnader på avbetalning så mitt tips är att skippa alla smärtstillande och istället boka en tid hos din tandläkare omgående.
  • Anonym

Dexofen omvandlas till morfin i kroppen och är faaaan så mycket kraftigare än tradolan vilket är ett morfin preparat.

Det handlar aldrig om mängden tabletter som man stoppar i sig för att utveckla ett beroende utan om din sårbarhet. Hur stor risk finns det för dig??

Tradolan fungerar så här: det blockerar vissa nervbanor framförallt smärt impulserna till hjärnan så att man inte ska känna den värsta smärtan.

Vid långvarigt bruk av tradolan (läste att nån tagit dem i 15 år) så sänder kroppen ut smärtsignaler för att få i sig opiaterna trots att man kanske inte har särskillt ont. Det blir med andra ord en ond cirkel så jo visst, du är beroende av dem efter 15 års intag.

Poliser vill narkotika klassa även tradolan. Dexofen är ett narkotika klassat preparat och det kräver en särskilld receptblankett för att få dessa. Enligt min erfarenhet borde även tradolan ha det.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-05-26 09:51:16 följande:
    Dexofen omvandlas till morfin i kroppen och är faaaan så mycket kraftigare än tradolan vilket är ett morfin preparat. Det handlar aldrig om mängden tabletter som man stoppar i sig för att utveckla ett beroende utan om din sårbarhet. Hur stor risk finns det för dig?? Tradolan fungerar så här: det blockerar vissa nervbanor framförallt smärt impulserna till hjärnan så att man inte ska känna den värsta smärtan. Vid långvarigt bruk av tradolan (läste att nån tagit dem i 15 år) så sänder kroppen ut smärtsignaler för att få i sig opiaterna trots att man kanske inte har särskillt ont. Det blir med andra ord en ond cirkel så jo visst, du är beroende av dem efter 15 års intag. Poliser vill narkotika klassa även tradolan. Dexofen är ett narkotika klassat preparat och det kräver en särskilld receptblankett för att få dessa. Enligt min erfarenhet borde även tradolan ha det.
    På sjukhuset jag jobbat på narkotikaklassades Tradolan förra året.
  • k girl
    Jag tror knappt vad jag läser. Att sitta och uppmuntra andra till dela med sig av Dexofen är ren idioti. Jag vet folk som har dött av att äta Dexofen (på grund av något så jäkla enkelt som en Dexofen och en folköl). Själv upphörde jag att äta det för ungefär tio år sedan. Visst är den effektiv, men det är också bland de mest farliga tabletterna man kan äta om man inte vet vad man gör.

På mig är tradolan väldigt effektivt, men beroende lite på hur jag mår kan jag känna av det rätt kraftigt. Första gångerna jag tog det kände jag mig full. Men det är individuellt.

Eftersom det funkar med Eeze och alvedon tycker jag att du kan fortsätta med det. Dock kan du faktiskt istället köpa Diclofenac T, som är samma preparat (diklofenakkalium) men billigare per tablett.
Svar på tråden Tradolan?