Inlägg från: Romanova |Visa alla inlägg
  • Romanova

TWINS födda Jan-Feb-Mar 2007 (tråd 12)

Tack Basse för ny tråd! Bra att någon har koll. Jag känner mig som totalt noll-koll på det mesta nu för tiden.

Simma
    - säger som flera, vilken härlig sommar ni har framför er. Vi åker nog också en sväng till Provence i sommar. Det är alltid skönt.

Divan
    - jag förstår om det känns jobbigt med amma och samtidigt busbarn. Bra när ni är två och gemensamt kan tackla.

Våra flickor somnar relativt bra. Jag brukar ofta ligga och mysa lite med var och en en stund tills de somnar. De har ju egna minisängar, men jag viker mig dubbelt och får plats {#lang_emotions_laughing} brukar själv alltid somna. När den ena somnar går jag in till den andra som då under tiden farit lite upp och ner i sängen. Eftersom jag bara har en timme med flickorna på kvällarna i veckorna efter jobbet, så tycker jag det är är extra mysigt att få den där kvällsstunden.

Annars är Cassandra riktigt dryg just nu. Hon styr och ställer med Clara som helt och hållet springer i Cassandras ledband. Clara är så snäll och kommer med Cassandras saker när hon är ledsen och Cassandra bara skriker och kastar saker omkring sig. Hon kör på som hon gjort redan som liten bebis, dvs skriker sig till det hon vill ha, antingen det är kramar, gos eller något att äta och dricka, leksak etc. Vi funderar nu på att strama upp henne något och få henne att lugna ner sig på egen hand. Hittills har vi burit henne och kramat henne, men det tar alltid en liten stund innan hon lugnar ner sig. Nu skall vi köra på en variant som jag så smått redan börjat med, dvs att hon får sitta för sig själv antingen i sitt rum, i soffan eller på annan lämplig plats. Hon kör med oss alla och får alltid sin vilja igenom, men så har det varit sedan hon var nyfödd {#lang_emotions_smile} Clara är den som alltid får stå tillbaka och lämna ifrån sig saker osv. Nu försöker jag ge Clara extra mycket tid och uppmärksamhet när jag är hemma och jag märker att hon uppskattar det. Hon tycker om lite lugn och ro, sitta och prata och fixa lite med mina "jobbsmycken, jobbkläder" osv. Hon gillar bling-bling den tjejjen. När jag kommer hem sliter jag alltid av mig "jobbuniformen" och sätter på mig bekväma kläder, men innan dess så njuter Clara-flickan av allt som hon tycker är fint. Sötnosen.

Cassandra är en röjare helt enkelt. Oj så krävande hon kan vara.

Är det förresten någon annan som fästingvaccinerat sina små? Vi måste nog göra det tror jag.

Massa hej hej och trevlig långhelg för er som har det!

Lycklig mamma till älsklingarna Clara & Cassandra
  • Romanova

FIA - ta det lugnt, vila och gör ABSOLUT ingenting nu. Massa kram!

• Romanova
    Lakrits-Fia: säger som Pico, går det att arrangera så att din man kan vara hemma med barnen nu, för vila när de är hemma är säkerligen helt omöjligt. Jag tror inte att dina flickorn är lugnare än mina... Jag tror att du verkligen skall vara stilla och helst vertikalläge, dvs ligg ner i soffa, säng eller vilstol. Jag bröt ju foten i v.28 och halvlåg och låg i princip hela tiden därefter fram till v 38 då flickorna kom, ja 10 veckor blev det ju, varav 6 v med gipsstövel. Urtrist, men jag tror att det starkt bidrog till att flickorna stannade såpass länge i magen.

Idag har vi haft sommarfest på dagis. Så väldigt somrigt var det ju inte med spöregn och kyla. Men oj så sött. Alla barnen fråg både lilla och stora avdelningen samlades och sjön så fint. Jag såg att ivarjefall Clara rörde på munnen också{#lang_emotions_laughing} De var så söta när de kom in på rad och Clara och Cassandra höll varandra i handen. Sedan stod de och kikade på mamma och pappa och blev lite generade. Sedan blev det saft och tårta i stora lass och vi fick med alla samlade teckningar som de ritat under våren, jättefina!

Potta - Clara är jätteduktig och brukar ibland på kvällar/helger vilja ha bara småbyxor på sig och gå på pottan mest hela tiden, jättespännande och funkar fint. Cassandra vill och härmar Clara, men har inte samma koll på "läget" om man säger så. Vi satsar på att ivf Clara och förhoppningsvis också Cassandra blir pottfröknar i sommar.

Annars så har vi snart byggprojekt fas 3 avklarat, dvs ny hall - äntligen!!! Oj så fint det blir, tänk att snart ha lite mer än de 1,5 kvm som vi haft att hänga kläder på. För övrigt så målar, målar, målar och målar vi. Det tar aldrig slut. Nu skall allt brunt bli vitt, puh.

Hej Beta, kul att se dig igen!

Basse - jättegulligt torp, precis lagom stort.

Hejsvejs!
  • Romanova

GRATTIS BASSE OCH THOLI! Tänk en ny liten bebis, härligt och välkommen till den här världen!{#lang_emotions_flower}

• Romanova

Junibacken har vi aldrig varit på, men måste gå. Vi inte ens varit på Skansen.... Men i sommar åker vi till Astrid Lindgrens Värld, fast först ett besök i Smygehuk och dop i Falsterbo. Har bokat in oss i fyrvaktarbostaden där (STF). Skall bli mysigt. Skall bli riktigt roligt att få lite Sverige-semester för omväxlings skull. Fast det förstås en sväng till Grekland blir det ju först med jobb, sol, bad, god mat och dricka.

Våra flickor är jätteduktiga med pottan. Går hela dagarna utan blöja. Nu när det är varmt funkar det ju fint att bara kissa på gräset {#lang_emotions_smile} vilket de tycker är lajbans. Clara hade feber inatt och imorse, jobbigt när det är så varmt. Hoppas det är snabbt övergående. Kanske någon tand??

Jag jobbar sista dagen idag och sedan lite ledig innan nästa jobb.

Igår tog jag premiärdoppet för i år, det var kallt!

Skickar varma sommarkramar till er alla!

• Romanova
    Prinsessan Frida - ha ha, ja det kommer mycket kul ut ur barnamunnarna nu. Speciellt vår Cassandra är så himla haj på att prata och sätta ihop meningar.

Apropå roliga saker kan jag inte låta bli att berätta vad maken gjorde för några dagar sedan. Vi har en espressobryggare, en sådan där riktig sak med tryck. En morgon måste han ha varit extremt trött för jag ser hur han står och laddar med vällingpulver i kaffemojängen. Noggrannt fyllde han på ända upp till kanten, det var tur att jag stoppade honom innan han skruvade fast filtret och körde igång. {#lang_emotions_laughing}Jag undrar om kaffemaskinen hade fixat det?{#lang_emotions_undecided} Men detta skrattade vi åt hela dagen, speciellt jag.

Nu kvällssurf på terassen med filt och lykta med levande ljus. Det är en alldeles stilla kväll och man hör bara sjöfåglar och mygg (fy vad elaka de är i sommar)

Gonatt
  • Romanova

Frida - många varma kramar till dig. Förstår att det är turbulens i huvudet och att det mesta snurrar. Håll fötterna på marken och ta hand om dig.

Basse - vilken fin liten kille!

Pico - känner så igen mig i dina flickors prinsessfasoner. Exakt likadant här. Flickorna river och sliter ut allt ur lådor och garderob, en enda stor röra. De skall byta kläder flera gånger om dagen, vilket jag försöker stoppa, inte så lätt. Det räcker liksom med den tvätt som blir ändå. Men söta är de förstås {#lang_emotions_smile}

Jag skriver från Grekland och här är det varmt. Flickorna och make kommer senare i veckan. Blev av med min västa på vägen hit och fick vänta i nästan två dagar, kul kul. Men nu har jag fått mina saker så allt under kontroll. Längtar vaaansinnigt efter flickorna och mannen förstås. Inte skoj att vara borta så många dagar, men snart är de ju här, det skall bli skoj. Men varmt förstås. Jag skall försöka hitta en liten minipool att ha på balkongen, som tur är ligger den i skuggan.

Massa hej hej

• Romanova

Grattis Fia till snittdatum, det kommer att gå toppen.

Vi fick vårt planerade snittdatum ca en vecka innan snitt. Exakt tidpunkt fick vi bara 1-2 dagar innan. Vi fick reda på att vi skulle vara nr 2 på morgonen, men sedan när vi kom in så var det ändrat så det var bara att rusa ner på en gång till op. Snopet, vi som hade tänkt förbereda oss lite mentalt osv innan, men sedan gick allt med en rasande fart.

Basse - trevlig semester!

Heo - trist med fel tapeter, hoppas det löser sig, lila färg är ju inte riktigt samma sak.

Jag fick idag besked om att jag kommit in på mina två förstahands val som jag sökt till hösten, arbetsrätt och företagsekonomi. Tjoho! Nu får vi bara se var vi befinner oss. Jag har sökt distansutbildning så det går bra bara vi har IT-uppkoppling och lite barnpassning någon timme om dagen.

Här 40+ puh! {#lang_emotions_sunny}

Kram

• Romanova

GRATTIS Lakritsfia med familj! Vilket vackert namn, Novali {#lang_emotions_flower}

GRATTIS till dig också Heoo, vilken grej, en ny kotte i magen, spännande! {#lang_emotions_flower}

Bärbar DVD har vi också funderat på. Kan nog vara bra att ha. Lite Saltkråkan och Emil på resan skulle funka toppen tror jag.

• Romanova

Här är också bajs mycket populärt ha ha {#lang_emotions_smile} på alla sätt och vis. Gärna så skall man titta länge både i pottan och när man tömt innehållet i toan, eller om någon av damerna gör sitt behov på vanliga toan går den andra gärna bakom och kollar läget. Sedan, det som kommit bara de senaste dagarna är att säga BAJS ofta och högt så att alla hör. Börjar verkligen kiss och bajs ålderna redan???

Cassandras blöja är ofta helt torr på morgonen, bara hon kommit ihåg att kissa innan hon somnar.

Våra flickor är så duktiga med att säga till när de behöver. Nu har vi varit på resande fot i bil i två dagar och det funkar toppen. Bor just nu vid fyrtornet i Smygehuk, här blåser det och är kallt. Idag sött dop i Falsterbo. Imorgon blir det Vimmerby och Pippi & Co.

• Romanova

Vilka härliga sommardagar det är!{#lang_emotions_sunny}
    Idag har vi åkt ångbåt till Saltkråkan (Norröra), fikat på Snickargårdens café (flickorna undrade så var Farbror Melker höll hus), badat och haft det toppen. Kan verkligen rekommendera en tur ut i Sthlms skärgård med båt.

Tidigare i sommar besökte vi Pippi-land (Astrid Lindgren Värld), en besvikelse. Jag tror att det var alltför mycket folk, stökiga barn som knuffades, långa köer till mat, plastigt, och tomma kulisshus som gjorde att vi inte gillade detta koncept. Flickorna genomskådade och frågade var den riktiga hästen Lilla Gubben var, det var ju bara en plasthäst... Nåja, vi hade härliga dagar ändå tillsammans med vänner på en fantastisk gård som heter Wallby Säteri. Helt fantastiskt ställe att umgås med vänner med barn på. Lamm, kaniner och får runt omkring, toppenstugor och en härlig frukostbuffé.

Snart tar flickorna och jag en tur ner till mina föräldrar i Provence medans pappa vandrar till Keb.

Komandiva - jobbigt med sömnproblem. Sover MoM fortfarande middag? Om ja, pröva att sluta med det. Våra flickor somnar kl 19 som stockar sedan de slutade med em-sömn (rätt länge sedan nu). Härligt med skumpa! Här har vi också avnjutit rosa sådan ikväll och firar att jag nu blivit ett år äldre. {#lang_emotions_cheers} Av grannarna fick jag en hel påse full med gula kantareller som jag gjorde paj med västerbottenost av, supergott.

Massa hej hej kram!

Svar på tråden TWINS födda Jan-Feb-Mar 2007 (tråd 12)