• HardrockGoddess

Datorn (nätverkskortet?) FATTAR inte

Hejsan!

Jag försöker koppla upp min andra dator till internet via router och bredbandssswitch. MEN den andra datorn FATTAR INTE att jag kopplar i en nätverkssladd (dvs det kommer inte upp någon ruta där det står att man är ansluten till nätverk. Går ej heller att nå routerns IP-adress).
    Uttaget för nätverkskortet lyser på datorn och jag har provat att ?Lägga till maskinvara? (nätverkskortet), men den fattar ändå inte att man kopplar en kabel till den.

Till saken kanske hör att datorn har en ny hårddisk och nytt installerat Windows XP.
    Vad skall jag göra? Jag blir snart hysterisk här!

• Svar på tråden Datorn (nätverkskortet?) FATTAR inte
  • Themis

Om du i commandprompt skriver

ipconfig /renew

vad får du för svar?

• Sugardaddy

Jag tycker att det låter som att den inte har några nätverksdrivrutiner installerade. Dessa specifika för varje moderkort (typ) och installeras inte automatiskt för att man installerar xp. Kolla så att du har senaste LAN-drivers till just ditt moderkort installerade. De kan vara inbakade i ett större paket med drivare för till exempel ljud, integrerad grafik, hårddiskar etc. Kanske finns de på cd skivan som följde med datorn? Heter i så fall system drivers.

• Themis

Min man började också lista:

-konfigurering av routern-kanske bara är inställd för att släppa ut en maskin på nätet och inte dela kommunikationen mellan två
    -kanske du har valt fel uttag på routern
    -brandväggen kanske bara släpper ut en maskin och måste konfigureras om etc.

• HardrockGoddess

Mammut och Papput skrev 2009-05-21 20:15:50 följande:

Haru öppnat routerns inställningar och ställt in allt jox?
    Jag kommer ju inte åt routern alls via den andra datorn. Med dator nummer ett går det. Då är jag uppkopplad via routern och bredbandsswitchen.

Innan vi fick fiber-LAN från Telia och INNAN den förra hårddisken (på den andra datorn) kraschade, så funkade routern perfekt med all uppkoppling.
  • HardrockGoddess
    Themis skrev 2009-05-21 20:17:24 följande:
    Om du i commandprompt skriveripconfig /renewvad får du för svar?
    Jag skall testa
  • HardrockGoddess
    Themis skrev 2009-05-21 20:25:51 följande:
    Min man började också lista:-konfigurering av routern-kanske bara är inställd för att släppa ut en maskin på nätet och inte dela kommunikationen mellan två-kanske du har valt fel uttag på routern-brandväggen kanske bara släpper ut en maskin och måste konfigureras om etc.
    Hm, skall kolla detta med konfigureringen. Men grejen är att det inte kommer upp nåt meddelande alls när jag ens DIREKT kopplar en nätverkskabel till den andra datorn, dvs även utan routerns inblandning
  • HardrockGoddess
    Sugardaddy skrev 2009-05-21 20:20:02 följande:
    Jag tycker att det låter som att den inte har några nätverksdrivrutiner installerade. Dessa specifika för varje moderkort (typ) och installeras inte automatiskt för att man installerar xp. Kolla så att du har senaste LAN-drivers till just ditt moderkort installerade. De kan vara inbakade i ett större paket med drivare för till exempel ljud, integrerad grafik, hårddiskar etc. Kanske finns de på cd skivan som följde med datorn? Heter i så fall system drivers.
    Jag köpte bägge datorerna för 2½ år sedan via NetonNet och då var Windows redan installerat på dem när jag fick hem dem. Köpte via Blocket för ett tag sedan ett Windows XP då det ej går att hitta i affärer längre. Det är det XP jag nu installerat på problem-datorn.
    Men så har jag en annan gammal XP skiva liggandes också i en pärm. Menar du att jag via dessa skivor kan komma åt LAN-driverserna till moderkortet?

Jag är verkligen kass på det här med datorer..:(
  • HardrockGoddess
    Themis skrev 2009-05-21 20:17:24 följande:
    Om du i commandprompt skriveripconfig /renewvad får du för svar?
    Nu har jag testat det står:

IP-konfiguration för Windows

C:\Documents and Settings\M>
  • Kyle

Öppna Kontrolpanelen
    Öppna därefter System (I Kontrolpanelen)
    I Fönstret Systemegenskaper klicka i fliken "Maskinvara"
    I denna flik "Maskinvara" klickar du på knappen "Enhetshanteraren"

Kontrollera i denna om det finns med något nätverkskort under gruppen "Nätverkskort". En möjlighet är att det finns ett gult frågetecken längst upp i listan för enheter. Detta indikerar hårdvara som Windows inte hittat drivrutiner för. Det kan stå t.ex. "Ethernet adapter" om den hittat ett nätverkskort, men inte har någon drivrutin för den.

Om ditt nätverkskort finns med under gruppen "Nätverkskort", dubbelklicka på den i listan och kontrollera att det står "Den här enheten fungerar korrekt." i det fönster du får upp.

Är allt så långt korrekt, då vet du att nätverkskortet är installerat och har fungerande drivrutiner.

Nästa steg är att kontrollera att du får ett IP-nummer från din router. Gå via Start-knappen i nedre vänstra hörnet och välj "Kör...".

Skriv cmd i fönstret du får upp. Detta startar kommandotolken.

Skriv därefter ipconfig och tryck Enter.

Du bör nu få upp en lista med lite olika information. Kontrollera särskilt efter en rad där det står IP-adress. Den bör börja på 192.168.0.xxx eller 192.168.1.xxx, där xxx är ett nummer mellan 0 och 255.

Det finns fler tester att göra, men börja med dessa.

• HardrockGoddess
    Kyle skrev 2009-05-21 22:13:50 följande:
    Öppna KontrolpanelenÖppna därefter System (I Kontrolpanelen)I Fönstret Systemegenskaper klicka i fliken "Maskinvara"I denna flik "Maskinvara" klickar du på knappen "Enhetshanteraren"Kontrollera i denna om det finns med något nätverkskort under gruppen "Nätverkskort". En möjlighet är att det finns ett gult frågetecken längst upp i listan för enheter. Detta indikerar hårdvara som Windows inte hittat drivrutiner för. Det kan stå t.ex. "Ethernet adapter" om den hittat ett nätverkskort, men inte har någon drivrutin för den.Om ditt nätverkskort finns med under gruppen "Nätverkskort", dubbelklicka på den i listan och kontrollera att det står "Den här enheten fungerar korrekt." i det fönster du får upp.Är allt så långt korrekt, då vet du att nätverkskortet är installerat och har fungerande drivrutiner.Nästa steg är att kontrollera att du får ett IP-nummer från din router. Gå via Start-knappen i nedre vänstra hörnet och välj "Kör...".Skriv cmd i fönstret du får upp. Detta startar kommandotolken.Skriv därefter ipconfig och tryck Enter.Du bör nu få upp en lista med lite olika information. Kontrollera särskilt efter en rad där det står IP-adress. Den bör börja på 192.168.0.xxx eller 192.168.1.xxx, där xxx är ett nummer mellan 0 och 255.Det finns fler tester att göra, men börja med dessa.

Tack för ditt långa svar.
    Jag har precis kollat med Enhetshanteraren och det står ett utropstecken på nätverkskortet som tydligen heter Bluetooth-enhet (RFCOMM protokoll TDI) (kan det verkligen heta så??). Hur som helst, när jag läser på enhetsstatus står det:

"Den här enheten kan inte starta (Kod 10)"

Sedan har jag felsökt och Felsökaren kom fram till att jag skulle koppla ur nätverkskortet, alltså det fysiska kortet. Jag står nu i valet och kvalet om jag skall våga prova detta..:S
  • HardrockGoddess

Just det, jag har även provat att installera drivrutiner, och då säger datorn att den kan inte hitta några bättre än de som redan är installerade. Jag begriper noll. Samtidigt säger ju datorn att enheten inte kan starta.

Måste jag köpa nytt nätverkskort och kanske moderkort? Vad går en sådan historia på?

• c0ol
    HardrockGoddess skrev 2009-05-21 22:21:54 följande:
    Just det, jag har även provat att installera drivrutiner, och då säger datorn att den kan inte hitta några bättre än de som redan är installerade. Jag begriper noll. Samtidigt säger ju datorn att enheten inte kan starta. Måste jag köpa nytt nätverkskort och kanske moderkort? Vad går en sådan historia på?
    Vad är det för märke och modell på datorn? har du laddat ner drivrutinen från tillverkarens hemsida eller installerar du drivrutinen från windows skivan? Du måste troligen ladda ner drivrutinen till närverkskortet från tillverkarens sida och sedan installera den drivrutinen. Ladda ner på den datorn som fungerar, använd ett usb minne för att flytta den till den andra datorn.
  • Kyle
    HardrockGoddess skrev 2009-05-21 22:21:54 följande:
    Just det, jag har även provat att installera drivrutiner, och då säger datorn att den kan inte hitta några bättre än de som redan är installerade. Jag begriper noll.
    Detta beror på att Windows hittar inga bättre drivrutiner än de som finns installerade. Det är helt normalt eftersom Windows inte har drivrutiner för all hårdvara och ibland måste man ha tillgång till tillverkarens drivrutiner
    Samtidigt säger ju datorn att enheten inte kan starta.Måste jag köpa nytt nätverkskort och kanske moderkort? Vad går en sådan historia på?
    Jag tolkar inledningen på denna tråd som att du har en stationär dator. Fördelen med dessa är att nätverkskortet brukar gå att byta ut i datorn. Ett nytt nätverkskort kostar mellan 100 och 500 kronor.

I vissa stationnära datorer är nätverkskortet inbyggt i moderkortet. Om så är fallet, inaktiverar du nätverkskortet i Windows och installerar därefter det nya nätverkskortet samt drivrutinerna för detta. Du behöver inte byta något moderkort.

Nu åter till felsökningen. Det verkar som att den inte kan starta ditt nätverkskort vilket då förklarar varför du inte kommer ut på nätet. Prova därför följande.

I Enhetshanteraren markerar du ditt nätverkskort (Det som förmodligen har en röd markering att det inte fungerar). Högerklicka och välj "Avinstallera". Det är ingen fara att göra detta eftersom enheten ändå inte fungerar. När den är klar skall enheten försvinna från listan i enhetshanteraren.

Nästa steg är att lägga upp den på nytt. Med enhetshanteraren öppen, klicka på Ikonen för att söka efter maskinvaruförändringar. Den ser ut som en dator med ett förstoringsglas på den. Om allt går bra skall Windows hitta igen ditt nätverkskort och fråga om du vill installera drivrutiner för den. En annan möjlighet är att den installerar drivrutinerna automatiskt.

Om detta inte fungerar får du göra som cOol föreslår och ladda ned drivrutiner från tillverkarens hemsida.
  • Kyle

[citat

HardrockGoddess skrev 2009-05-21 22:19:52 följande:
    Jag har precis kollat med Enhetshanteraren och det står ett utropstecken på nätverkskortet som tydligen heter Bluetooth-enhet (RFCOMM protokoll TDI) (kan det verkligen heta så??). Hur som helst, när jag läser på enhetsstatus står det:

"Den här enheten kan inte starta (Kod 10)"
    Har funderat en del. Denna enhet som du får upp fel på verkar ha med Bluetooth att göra. Även om den syns under nätverkskort i Enhetshanteraren är det inte säkert att det är just denna enhet som ger dig problem.

Har du provat att öppna ett kommandofönster och skriva ipconfig för att se om du får något IP-nummer från routern?
Svar på tråden Datorn (nätverkskortet?) FATTAR inte