HardrockGoddess skrev 2009-05-21 22:21:54 följande:
Just det, jag har även provat att installera drivrutiner, och då säger datorn att den kan inte hitta några bättre än de som redan är installerade. Jag begriper noll.
Detta beror på att Windows hittar inga bättre drivrutiner än de som finns installerade. Det är helt normalt eftersom Windows inte har drivrutiner för all hårdvara och ibland måste man ha tillgång till tillverkarens drivrutiner
Samtidigt säger ju datorn att enheten inte kan starta.Måste jag köpa nytt nätverkskort och kanske moderkort? Vad går en sådan historia på?
Jag tolkar inledningen på denna tråd som att du har en stationär dator. Fördelen med dessa är att nätverkskortet brukar gå att byta ut i datorn. Ett nytt nätverkskort kostar mellan 100 och 500 kronor.
I vissa stationnära datorer är nätverkskortet inbyggt i moderkortet. Om så är fallet, inaktiverar du nätverkskortet i Windows och installerar därefter det nya nätverkskortet samt drivrutinerna för detta. Du behöver inte byta något moderkort.
Nu åter till felsökningen. Det verkar som att den inte kan starta ditt nätverkskort vilket då förklarar varför du inte kommer ut på nätet. Prova därför följande.
I Enhetshanteraren markerar du ditt nätverkskort (Det som förmodligen har en röd markering att det inte fungerar). Högerklicka och välj "Avinstallera". Det är ingen fara att göra detta eftersom enheten ändå inte fungerar. När den är klar skall enheten försvinna från listan i enhetshanteraren.
Nästa steg är att lägga upp den på nytt. Med enhetshanteraren öppen, klicka på Ikonen för att söka efter maskinvaruförändringar. Den ser ut som en dator med ett förstoringsglas på den. Om allt går bra skall Windows hitta igen ditt nätverkskort och fråga om du vill installera drivrutiner för den. En annan möjlighet är att den installerar drivrutinerna automatiskt.
Om detta inte fungerar får du göra som cOol föreslår och ladda ned drivrutiner från tillverkarens hemsida.