• Anonym (stoppet)

Förstoppad och behöver hjälp, snälla!

Jag är gravid i vecka 10 och mår superilla så jag ligger mest stilla och vilar på dagarna och har dessutom svårt att få i mig ordentligt med vätska, vilket nu har lett till att jag har förstoppning av något slag..

På 4 veckor har jag varit på toaletten kanske 4 gånger och normalt sett går jag 1-2 gånger/dag.

Jag har i veckan provat att massera magen vilket resulterade i två diareeattacker :(
    Jag har hört att man kan ha stopp längre upp i tarmarna och då kan diaree liksom passera även om det är stopp.

Och jag misstänker verkligen att det är helt stopp eftersom det nu var 4 dagar sedan senaste toalettbesöket och magen känns hård och öm:(

Jag vet inte om microlax och sådant hjälper eftersom jag misstänker att det är stopp längre upp i tarmarna...

Vad gör jag?
    Jag har så svårt att äta katrinplommon och liknande nu när jag mår så illa..

Snälla snälla snälla, hjälp!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-29 20:54
    Nu har det gått 1 vecka drygt.
    Jag har kört laxoberaldroppar, 10 droppar (maxdos 20 droppar/dygn men rek dos 10 droppar). Laxoberaldropparna gav mig diarée efter 8 timmar. En gång var jag på toaletten efter dropparna, men det kom ju inte så mycket som jag tror skulle behövas direkt efter flera veckor..

Tog ett vuxenklyx lavemang och samma sak, lite diareé men inte så mycket.

Sen hade jag i två dagar utan laxoberal och klyx diarée i omgångar, men heller inte så mycket..

Husläkaren sa att det är nog förstoppning högre upp i tarmen, men att det inte finns någon annan medicin jag får ta som gravid i vecka 11.

Min mage känns helt full och jag vet inte hur mycket illamående som beror på förstoppningen och hur mycket som beror på graviditetsillamåendet (lider av hyperemesis, extremt illamående som kräver dropp på sjukhus ibland och sjukskriven på heltid) längre...

Jag mår så illa att jag har väldigt svårt att äta och får inte i mig mer än lite sushi och kanske lite havregrynsgröt på dagen, så jag har inget bra fiberintag tyvärr. OCh röra på mig får jag inte då jag lider av hotande missfall, så jag är mest stillaliggandes.

Nu börjar jag bli ledsen och uppgiven.
    Vad gör jag när inte klyx och laxoberal funkar??
    Snälla hjälp!

• Svar på tråden Förstoppad och behöver hjälp, snälla!
  • Anonym (stoppet)
    Sathura skrev 2009-06-01 00:29:55 följande:
    Vattenlavemang är att man för in en slang i analen då man har en påse med vatten som är kopplad till slangen, hmm var ett bra tag sen jag gjorde det på min systerdotter som hade mask i magen, hoppas du förstod den beskrivningen.Klyx är som en JÄTTE microlax som man trycker in i analen och den är helt klart effektiv och ger snabb verkan, tömmer hela tarmen:).
    Har kört dubbeldos klyx, men tyvärr kommer det bara lite lite bajs och absolut inte hela tarmen :(
  • Anonym (stoppet)

Uppdaterar lite..

Har kört vattenlavemang 1,5 liter hemma nu i tre dagar. Tyvärr inte något häpnadsväckande resultat. Det kommer lite bajs med vattnet, men inga "korvar" direkt utan bara lite blandat med vattnet.

Har testat dubbelt klyx, alltså 240 ml. Samma sak där. Lite bajs, men ingen woho-resultat direkt.

Äter branflakes och linfrön och dricker 2 liter vatten/dag, men det verkar inte hjälpa något alls..

Har svårt att röra mig pga hotande missfallet och det är väl det som är att magen vägrar komma igång antar jag, men jag får inte röra mig så mycket för gynekologen.

Jag vill inte gå till dokorn och de kan väl inte göra mycket mer än vad jag gör hemma? Mediciner verkar man inte få ta när man är gravid,
    Laxoberal fick jag ok av gyn till men läste sen på nätet att man inte ska äta första trimestern så nu är jag nervös för att mina 4 dagar med laxoberal har gett fosterskador... :(

Vad skulle ni gjort i dagsläget?
    När Måste man gå till doktorn?
    Jag har ju varit stoppad nu i 6 veckor, men under dessa 6 veckor har jag med hjälp av laxoberal och lavemang varit på toa och haft diarée ca 7 gånger. Men 6 veckors mat borde ta mer plats än så i magen.. Så jag antar att det är massa mer som ska ut?

• Anonym

Anonym (stoppet) skrev 2009-06-05 19:29:41 följande:

Har du också läst att laxoberal är skadligt vid graviditet? Har testat linfrön men ingen effekt tyvärr. Äpple och päron är jag allergisk mot :(
    Inte vid graviditet men annars, har problem med magen och innan jag hittade rätt för mig och min tröga mage testade jag laxoberal.
    Det är något som fel doserat kan ge magsmärtor värre än den förlossning jag gick igenom... så därför säger jag sluta ta dessa droppar.
    Förstår när man börjar få panik för att det är fullt i magen, buken är spänd och det gör ont men det finns andra metoder som är bättre.

Laxoberal borde förbjudas att säljas.

(och eftersom någon antagligen kommer påpeka att jag tog för många droppar så var det 10 droppar som gav mig dessa magsmärtor)
  • Anonym

Är du så full i magen ts tar det lite tid innan magen kommer igång.
    Tar du bulk medel (intas genom munnen som ska mjuka upp avföring) kan det ta lite tid innan det släpper så att säga.
    Men jag tycker absolut att du ska ta kontakt med mödravården och berätta hur det är. Eftersom du ligger i riskzon för ett missfall och du inte kan röra på dig så mkt behöver du hjälp.

Att vi sitter här och ger råd utifrån våra erfarenheter kan ju hjälpa men anser att ett besök hos mödravården är på sin plats.

Movicol är ett jättebra bulkmedel som finns på apoteket, om du skulle ta det är det så superviktigt att du verkligen dricker massor annars blir effekten totalt tvärtom. Fått det beskrivit för mig att det blir som cement om man inte dricker tillräckligt.

• Anonym

Finns juh även dulcolax receptfritt på apoteket. En tablett man tar som har effekt efter ett antal timmar.

• Mamma S

Anonym (stoppet) skrev 2009-06-05 19:36:16 följande:

Uppdaterar lite..Har kört vattenlavemang 1,5 liter hemma nu i tre dagar. Tyvärr inte något häpnadsväckande resultat. Det kommer lite bajs med vattnet, men inga "korvar" direkt utan bara lite blandat med vattnet.Har testat dubbelt klyx, alltså 240 ml. Samma sak där. Lite bajs, men ingen woho-resultat direkt.Äter branflakes och linfrön och dricker 2 liter vatten/dag, men det verkar inte hjälpa något alls..Har svårt att röra mig pga hotande missfallet och det är väl det som är att magen vägrar komma igång antar jag, men jag får inte röra mig så mycket för gynekologen.Jag vill inte gå till dokorn och de kan väl inte göra mycket mer än vad jag gör hemma? Mediciner verkar man inte få ta när man är gravid,Laxoberal fick jag ok av gyn till men läste sen på nätet att man inte ska äta första trimestern så nu är jag nervös för att mina 4 dagar med laxoberal har gett fosterskador... :(Vad skulle ni gjort i dagsläget?När Måste man gå till doktorn?Jag har ju varit stoppad nu i 6 veckor, men under dessa 6 veckor har jag med hjälp av laxoberal och lavemang varit på toa och haft diarée ca 7 gånger. Men 6 veckors mat borde ta mer plats än så i magen.. Så jag antar att det är massa mer som ska ut?
    När man tarmsköljer löser vattnet upp avföringen, det brukar inte komma några "korvar" eller klumpar utan mera lös avföring med vattnet såsom du beskriver. Eftersom du har haft besvären så länge tycker jag du ska gå till doktorn, dom kan känna på magen och bilda sej en uppfattning om hur förstoppad du är. Laktulos kan du ta vid graviditet, Movicol också tror jag. Men jag tycker du ska prata med en läkare först!
  • Anonym (stoppet)

Mamma S skrev 2009-06-08 20:02:21 följande:

Anonym (stoppet) skrev 2009-06-05 19:36:16 följande:
    När man tarmsköljer löser vattnet upp avföringen, det brukar inte komma några "korvar" eller klumpar utan mera lös avföring med vattnet såsom du beskriver. Eftersom du har haft besvären så länge tycker jag du ska gå till doktorn, dom kan känna på magen och bilda sej en uppfattning om hur förstoppad du är. Laktulos kan du ta vid graviditet, Movicol också tror jag. Men jag tycker du ska prata med en läkare först!
    Aha, så trots att det är samma konsistens som vatten, alltså helt rinnande, så kan de där små "flagorna" eller småbitar i vattnet/det brunfärgade vattnet som är allt?
    Jag som trodde att det skulle komma 7 veckors korvar ut ;)
  • Mamma S

Anonym (stoppet) skrev 2009-06-09 18:35:19 följande:

:
    Aha, så trots att det är samma konsistens som vatten, alltså helt rinnande, så kan de där små "flagorna" eller småbitar i vattnet/det brunfärgade vattnet som är allt?Jag som trodde att det skulle komma 7 veckors korvar ut ;)
    Haha, ja det kan man ju tro... Men det brukar inte komma några särskilt "fasta" bitar när man tarmsköljer, utan avföringen löses upp och rinner ut med vattnet. Så det är mycket möjligt att du har fått ut en hel del. Om du känner på magen där tarmen går, kan du känna några hårda klumpar då? Känns magen stor eller uppblåst?
  • Anonym (insatt)

Jisses, låter mer som om du fått en hang up på detta med magen - pga förändringen att du inte går flera ggr om dagen nu.... men det är inte ovanligt med avföring en gån i veckan då man är gravid. bebisen gör att tarmperistaltiken blir förändrad, trögare ... (vanligt med hemorojder också - som har med detta och förändrade blodkärl att göra....)

Nu verkar du ha hållt på och grejat så mycket med olika preparat så lägg ner ett tag.... om du har svårt att äta och det är få fibrer och lite dricka så kan det ju inte finnas så mycket i magen längre.... det enda som händer med alla preparat är att du förstör magens naturliga förmåga att tömma sig...

• mika85

dildo i rumpan kan funka. brukar få fart på tarmarna

• mika85

Anonym (uska) skrev 2009-05-29 23:57:19 följande:

Hej igen.. Mamma S: Movicol löser inte proppar högre upp i tarmen..Sånt ger man (vi iaf) varje dag för att magen ska vara fungerande. Ungefär som Laktulos, men de ger vi inte längre pga magknipen man KAN få... TS: Du kan ju även använda krossade linfrön. Tänk på att alla "lavemang" kräver extra vätska. Men jag peppar dej fortfarande att fortsätta med laxoberal, för de löser upp bättre i tarmen. Försök få i dej fibrer, frukt, speciellt kiwi är bra som nån skrev. Håll dej dock borta från banan. Om inget hjälper måste ju nån läkare hjälpa dej. Så här kan du inte ha de. Dom borde dessutom kunna rekomendera dej ngn bra kur för de här.
    jo movicol löser upp proppar högre upp i tarmen. du som uska borde veta det, tycker man.
  • Anonym (stoppet)

Nu är jag inte gravid längre men hade under hela graviditeten problem och har det fortfarande.. :(

• Anonym (SSK)
    Anonym (uska) skrev 2009-05-21 22:13:48 följande:
    Hej TS.
    Jag jobbar inom vården så jag är van vid dessa bekymmer =) Diarrérna är förmodligen förstoppningsdiarré. Jag rekomenderar INTE laktulos, movicol, forlax.. De ger ett jävla magknip o de löser inte upp "proppen". De bästa du kan göra är att äta plommon samt köpa laxoberaldroppar. De är de bästa!
    Lycka till.
    Det är ju Movicol bla som läser upp proppen.
  • Anonym (SSK)
    Anonym (uska) skrev 2009-05-30 22:21:14 följande:
    Mamma S: Nä de är ingen fara..Jag talar bara om mina egna erfarenheter inom vården, va vi använder osv...Jag är inte ute efter nå tjafs eller så :)
    Vill bara hjälpa TS.

Hoppas verkligen att de släpper för dej snart, TS!
    Då borde du vet att man använder myket movicol just för att det löser upp proppen högre upp i tarmen.
Svar på tråden Förstoppad och behöver hjälp, snälla!