Förstoppad och behöver hjälp, snälla!
Jag är gravid i vecka 10 och mår superilla så jag ligger mest stilla och vilar på dagarna och har dessutom svårt att få i mig ordentligt med vätska, vilket nu har lett till att jag har förstoppning av något slag..
På 4 veckor har jag varit på toaletten kanske 4 gånger och normalt sett går jag 1-2 gånger/dag.
Jag har i veckan provat att massera magen vilket resulterade i två diareeattacker :(
Jag har hört att man kan ha stopp längre upp i tarmarna och då kan diaree liksom passera även om det är stopp.
Och jag misstänker verkligen att det är helt stopp eftersom det nu var 4 dagar sedan senaste toalettbesöket och magen känns hård och öm:(
Jag vet inte om microlax och sådant hjälper eftersom jag misstänker att det är stopp längre upp i tarmarna...
Vad gör jag?
Jag har så svårt att äta katrinplommon och liknande nu när jag mår så illa..
Snälla snälla snälla, hjälp!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-29 20:54
Nu har det gått 1 vecka drygt.
Jag har kört laxoberaldroppar, 10 droppar (maxdos 20 droppar/dygn men rek dos 10 droppar). Laxoberaldropparna gav mig diarée efter 8 timmar. En gång var jag på toaletten efter dropparna, men det kom ju inte så mycket som jag tror skulle behövas direkt efter flera veckor..
Tog ett vuxenklyx lavemang och samma sak, lite diareé men inte så mycket.
Sen hade jag i två dagar utan laxoberal och klyx diarée i omgångar, men heller inte så mycket..
Husläkaren sa att det är nog förstoppning högre upp i tarmen, men att det inte finns någon annan medicin jag får ta som gravid i vecka 11.
Min mage känns helt full och jag vet inte hur mycket illamående som beror på förstoppningen och hur mycket som beror på graviditetsillamåendet (lider av hyperemesis, extremt illamående som kräver dropp på sjukhus ibland och sjukskriven på heltid) längre...
Jag mår så illa att jag har väldigt svårt att äta och får inte i mig mer än lite sushi och kanske lite havregrynsgröt på dagen, så jag har inget bra fiberintag tyvärr. OCh röra på mig får jag inte då jag lider av hotande missfall, så jag är mest stillaliggandes.
Nu börjar jag bli ledsen och uppgiven.
Vad gör jag när inte klyx och laxoberal funkar??
Snälla hjälp!