• Anonym (stoppet)

Förstoppad och behöver hjälp, snälla!

Jag är gravid i vecka 10 och mår superilla så jag ligger mest stilla och vilar på dagarna och har dessutom svårt att få i mig ordentligt med vätska, vilket nu har lett till att jag har förstoppning av något slag..

På 4 veckor har jag varit på toaletten kanske 4 gånger och normalt sett går jag 1-2 gånger/dag.

Jag har i veckan provat att massera magen vilket resulterade i två diareeattacker :(
    Jag har hört att man kan ha stopp längre upp i tarmarna och då kan diaree liksom passera även om det är stopp.

Och jag misstänker verkligen att det är helt stopp eftersom det nu var 4 dagar sedan senaste toalettbesöket och magen känns hård och öm:(

Jag vet inte om microlax och sådant hjälper eftersom jag misstänker att det är stopp längre upp i tarmarna...

Vad gör jag?
    Jag har så svårt att äta katrinplommon och liknande nu när jag mår så illa..

Snälla snälla snälla, hjälp!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-29 20:54
    Nu har det gått 1 vecka drygt.
    Jag har kört laxoberaldroppar, 10 droppar (maxdos 20 droppar/dygn men rek dos 10 droppar). Laxoberaldropparna gav mig diarée efter 8 timmar. En gång var jag på toaletten efter dropparna, men det kom ju inte så mycket som jag tror skulle behövas direkt efter flera veckor..

Tog ett vuxenklyx lavemang och samma sak, lite diareé men inte så mycket.

Sen hade jag i två dagar utan laxoberal och klyx diarée i omgångar, men heller inte så mycket..

Husläkaren sa att det är nog förstoppning högre upp i tarmen, men att det inte finns någon annan medicin jag får ta som gravid i vecka 11.

Min mage känns helt full och jag vet inte hur mycket illamående som beror på förstoppningen och hur mycket som beror på graviditetsillamåendet (lider av hyperemesis, extremt illamående som kräver dropp på sjukhus ibland och sjukskriven på heltid) längre...

Jag mår så illa att jag har väldigt svårt att äta och får inte i mig mer än lite sushi och kanske lite havregrynsgröt på dagen, så jag har inget bra fiberintag tyvärr. OCh röra på mig får jag inte då jag lider av hotande missfall, så jag är mest stillaliggandes.

Nu börjar jag bli ledsen och uppgiven.
    Vad gör jag när inte klyx och laxoberal funkar??
    Snälla hjälp!

• Svar på tråden Förstoppad och behöver hjälp, snälla!
  • Anonym

Torkade fikon är också laxerande...om du har svårt för katrinplommon...men jag håller med uska ovan...laxoberal är bäst och smakar inget alls, man häller bara dropparna i vatten.

• Anonym (stoppet)

Anonym (uska) skrev 2009-05-21 22:13:48 följande:

Hej TS.Jag jobbar inom vården så jag är van vid dessa bekymmer =) Diarrérna är förmodligen förstoppningsdiarré. Jag rekomenderar INTE laktulos, movicol, forlax.. De ger ett jävla magknip o de löser inte upp "proppen". De bästa du kan göra är att äta plommon samt köpa laxoberaldroppar. De är de bästa!Lycka till.
    Tack för ditt svar (och alla andras såklart), men ditt var lite extra intresssant eftersom du jobbar inom vården och nämnde förstoppnings diarée. Vad är det egentligen? Låter på namnet som något jag har iallafall och jag undrar vad det beror på och om de där laxoberaldropparna är ok att ta under graviditet och om de löser upp det som även sitter högre upp?
    Det märkliga är ju att jag faktiskt var på toa igår, men det är nästintill vattendiaree som kommer lite bara och med tanke på att det finns 1 veckas mat i magen så borde det vara bra mycket mer?
  • Mamma S

Anonym (uska) skrev 2009-05-21 22:13:48 följande:

Hej TS.Jag jobbar inom vården så jag är van vid dessa bekymmer =) Diarrérna är förmodligen förstoppningsdiarré. Jag rekomenderar INTE laktulos, movicol, forlax.. De ger ett jävla magknip o de löser inte upp "proppen". De bästa du kan göra är att äta plommon samt köpa laxoberaldroppar. De är de bästa!Lycka till.
    Alla får inte magknip av Laktulos, Movicol och Forlax. Och du som jobbar inom vården borde veta att Movicol löser upp "proppar" väldigt bra, det är ju det som används vid svåra förstopnningar och fekalom!
    Laxoberaldroppar ska man inte använda i onödan och särskilt inte under en längre tid eftersom tarmen vänjer sej vid dom och det kan bli svårt för tarmen att fungera normalt utan dropparna sedan.

Ts: Om du tror att du har förstoppningsdiarré (vilket det ju låter som att du har) så rekommenderar jag att du provar Movicol. Min dotter har svår kronisk förstoppning och får fekalom ibland (hårda avföringsklumpar som fastnar i tarmen), det enda som hjälper hennes mage att hålla igång någorlunda är Movicol.
    Hoppas du får ordning på magen snart, det är jättejobbigt att vara förstoppad!
  • Anonym (stoppet)

Nu har det gått 1 vecka drygt.
    Jag har kört laxoberaldroppar, 10 droppar (maxdos 20 droppar/dygn men rek dos 10 droppar). Laxoberaldropparna gav mig diarée efter 8 timmar. En gång var jag på toaletten efter dropparna, men det kom ju inte så mycket som jag tror skulle behövas direkt efter flera veckor..

Tog ett vuxenklyx lavemang och samma sak, lite diareé men inte så mycket.

Sen hade jag i två dagar utan laxoberal och klyx diarée i omgångar, men heller inte så mycket..

Husläkaren sa att det är nog förstoppning högre upp i tarmen, men att det inte finns någon annan medicin jag får ta som gravid i vecka 11.

Min mage känns helt full och jag vet inte hur mycket illamående som beror på förstoppningen och hur mycket som beror på graviditetsillamåendet (lider av hyperemesis, extremt illamående som kräver dropp på sjukhus ibland och sjukskriven på heltid) längre...

Jag mår så illa att jag har väldigt svårt att äta och får inte i mig mer än lite sushi och kanske lite havregrynsgröt på dagen, så jag har inget bra fiberintag tyvärr. OCh röra på mig får jag inte då jag lider av hotande missfall, så jag är mest stillaliggandes.

Nu börjar jag bli ledsen och uppgiven.
    Vad gör jag när inte klyx och laxoberal funkar??
    Snälla hjälp!

• Anonym (uska)

Hej igen..
    Mamma S: Movicol löser inte proppar högre upp i tarmen..Sånt ger man (vi iaf) varje dag för att magen ska vara fungerande. Ungefär som Laktulos, men de ger vi inte längre pga magknipen man KAN få...

TS: Du kan ju även använda krossade linfrön. Tänk på att alla "lavemang" kräver extra vätska. Men jag peppar dej fortfarande att fortsätta med laxoberal, för de löser upp bättre i tarmen. Försök få i dej fibrer, frukt, speciellt kiwi är bra som nån skrev. Håll dej dock borta från banan.

Om inget hjälper måste ju nån läkare hjälpa dej. Så här kan du inte ha de. Dom borde dessutom kunna rekomendera dej ngn bra kur för de här.

• NovasMorsa

hejsan ja jag kan då säga att många av dessa medeciner o preparat påvärkar tarmens egna bakterieflora o det gör ju att man kan få mer problem men som klyx är väl det bästa preparetet men ja tror oxå att det sitter högre upp så lyssna nu på mej ja en tvåbarns mamma med en dotter som har haft problem med förstoppning KIWI är lösningen på ditt problem kiwi mörar rått kött o KIWI LÖSER UPP BAJS PROPPAR!

• lindaiv

Hejsan TS jag kan tyvärr inte ge dig ngt annat råd än dom du redan vet, samt fått tips på.... å dom flesta funkar med VÄTSKA drick mkt, mkt.

-Sen är det ju så får många som är gravida...... förstoppning, som brev på posten ( fast posten finns ju typ inte längre... hahahaha)

Jag blev helt förstörd när jag var gravid var som en ballong i ca 10-13 veckan.... å ont, men det går över!!!!

Lycka till med magen.....

• Mamma S

Men stackare! Fy vad jobbigt du har det! Vad säger läkarna om ditt mående?

Jag tänker att du kanske behöver fortsätta med klyx OCH ta något annat (tex Movicol) en längre tid för att få ordning på magen. Att angripa problemet från båda hållen liksom, det brukar vara bra. Och, som flera andra skrivit, drick så mycket vätska du bara kan! Hoppas verkligen att du snart får ordning på magen och mår bättre!

Anonym uska: Jag vill inte ta över ts tråd med tjafs om vad som är bra och inte, men jag kan tala om att Movicol visst löser upp proppar längre upp i tarmen, i alla fall på min dotter...

• Anonym (xxx)

Mamma S skrev 2009-05-30 21:19:54 följande:

Men stackare! Fy vad jobbigt du har det! Vad säger läkarna om ditt mående? Jag tänker att du kanske behöver fortsätta med klyx OCH ta något annat (tex Movicol) en längre tid för att få ordning på magen. Att angripa problemet från båda hållen liksom, det brukar vara bra. Och, som flera andra skrivit, drick så mycket vätska du bara kan! Hoppas verkligen att du snart får ordning på magen och mår bättre!Anonym uska: Jag vill inte ta över ts tråd med tjafs om vad som är bra och inte, men jag kan tala om att Movicol visst löser upp proppar längre upp i tarmen, i alla fall på min dotter...
    Förlåt om jag lånar tråden lite. Jag går bara på toa var 7-10 dag... vet att det inte är bra, har varit så i flera år. Hur ofta skall man gå på toa egentligen??? Jag försöker att inte medicinera, tar dulcolax ibland bara när det går fööör länge... (och är allergisk mot kiwi, annars lät ju det bra). Katrinplommon har ingen som helst effekt på mig. Kan tricka tre liter katrinplommonjuice utan att något kommer ut... Linfrö funkar si sådär...
  • Anonym ((F))

Min syster var nyligen förstoppad, det satt som en "kork" och hon mådde URDÅLIGT... Min svägerska som är sjuksköterska kom med tipset att göra ett eget vattenlavemang! Alltså skruva av munstycken på duschslangen och använda sig av det där bak, för att få in vatten så allting släpper... Syrran höll på att sätta i halsen, aldrig att hon skulle "skita i badkaret" hette det... En stund senare hade hon gjort som vår svägerska sa och mådde MYCKET bättre.

Svar på tråden Förstoppad och behöver hjälp, snälla!