Inlägg från: supersemlan |Visa alla inlägg
  • supersemlan

NI förstör mitt barn!

L E A skrev 2009-05-21 21:04:34 följande:

Dom som inte delar din uppfattning brister inte i mina ögon. Det är du som förälder som brustit i din uppfostran. Det är du som ska tala om för ditt barn vad som gäller och vägleda han. Om din son har på sig kjol tycker jag att du först å främst kan börja med sonens far. Han ska väl va en bra förebild för sin son. Köp en rosa t-shirt med glitter på till pojkens far, ett par rosa solglasögon och en knall rosa handväska, skicka sen han till jobbet. Börja i den ändan först.... DÅ kan du alltid säga till din son vad han än har på sig att "strunta i vad dom andra tycker för din pappa har också sånt"
    L E A skrev 2009-05-21 21:13:05 följande:
    Man kan forma SITT eget barn inte alla andras!
    Hmm... man formar inte sina barn, det gör de så bra alldeles själva. Barnen snappar givetvis upp av omgivningen vad som går för sig och inte när man är pojke eller flicka och börjar sedan agera därefter. Det har inte ett dugg med att göra om de manliga förebilderna bär feminina kläder till jobbet eller inte, det har att göra med hur omvärlden reagerar på de val som de själva gör - och vilken självkänsla och styrka de har, om de sedan orkar gå mot strömmen eller väljer att följa med.
  • supersemlan

Fru waran skrev 2009-05-21 21:18:23 följande:

Men mina barn har inte flickkläder för jag tycker inte att det är passande men de har inte rätt att mobba någon för det.
    Dina barn mobbar säkert ingen annan för att de har "fel" kläder men lyckas formodligen ändå förmedla sina värderingar till dem. Betydligt oskyldigare kommentarer än mobbning kan ställa till med skada.

Inte för den skull sagt att du eller någon annan därför måste bryta mot normerna vad gäller era barns klädsel, bara tänk på vad ni säger till era barn om vad som passar sig eller inte på en pojke/flicka.
  • supersemlan

Mamman utan barn skrev 2009-05-21 21:32:40 följande:

Jaha det är alltså först under puberteten som det är okej att tala om det faktum att det finns två kön bland oss homo sapiens?
    Alla vet att det finns pojkar och flickor (även om färre vet att det faktiskt finns dem som är varken eller), men alla tillmäter inte det samma betydelse. En del av oss tycker att könet inte spelar någon roll.
  • supersemlan

Fru waran skrev 2009-05-21 21:33:48 följande:

Här har vi fritt val att tycka vad vi vill, det kallas åsiktsfrihet. Vad vi däremot inte har rätt till, det är att kränka någon med åsikterna, tex mobba någon för "fel" klädsel. Om min son tex frågar om han får en klänning och jag säger att det är för flickor har jag rätt att säga det lika väl som du har rätt att säga "ja visst". vi alla har olika värderingar, min son kommer att få värderingar förmedlade till sig som kanske inte vi står för, sånt är livet.
    Självklart har vi åsiktsfrihet. Men dina värderingar sätter ramar för och begränsar barnens (dina egna och andras) handlingsfrihet, det tycker jag är sorgligt (och det är min åsikt).
  • supersemlan

Fru waran skrev 2009-05-21 21:46:10 följande:

Haha, tyck det du, det är bara du som lider av det
    Nja, det beror väl på vad du menar och hur man definierar "lider". Jag lider inte det minsta av att tycka någonting.

Men om du menar att det bara är jag som lider av att dina (och andras) värderingar begränsar barnens handlingsutrymme tror jag allt att du har fel, även om barnen som lider av det (uppenbarligen inte din egen gosse då, som allt är en "riktig" pojke) knappast själva är särskilt medvetna om att de lider. (fundera på den ett tag du...) Men jag är säker på att ts gosse lider en del av att inte längre kunna känna samma stolthet över sina skor som tidigare.

Och jag menar allvar, även om det inte är särskilt blodigt.
  • supersemlan
    LindaSundberg skrev 2009-05-21 21:58:08 följande:
    Kommer min lille bli retad av era barn i framtiden för att han inte har glittriga skor nu?
    Nix, varför skulle han bli det? Alla barnkläder (dvs oavsett könskodning) passar på alla barn och det är den värderingen "vi" vill förmedla.
  • supersemlan

Fru waran skrev 2009-05-21 22:00:04 följande:

Det är bara du som lider av att tycka sånna här saker du läser på en forum är sorgliga (det var det jag menade)... själv tycker jag det är sorgligt att läsa om män som misshandlar kvinnor, otroheter, självmord och barnmisshandel. DET är sorgligt!! inte hur nån väljer att klä sina barn. Orka göra en sån grej av det. Håller lite med LEA, barnen sköter det bäst själva, vuxna gör en grej av det. Har gjort ett inlägg i min blogg om detta med kill och tjejgrejer men det är mest för att provocera. Jag vet att folk går i gång på det men IRL skulle jag inte orka bry mig.
    Men du orkar ju också diskutera - tillika skriva blogginlägg, för den som är intresserad - så vem är det som gör en grej av det?

Sedan skulle jag gärna diskutera definitionen på "sorgligt" och om man inte kan tycka att flera saker är "sorgliga" eller kanske förtjänar ännu starkare uttryck, men eftersom vi nu diskuterar kläder och genus tar vi det i en annan tråd.
  • supersemlan

Fru waran skrev 2009-05-21 22:12:40 följande:

haha mitt blogginlägg var enbart av provokation, jag har inte tillåtit kommentarer Hade tråkigt en dag och ville uppröra utan att diskutera själv
    OT - men om du inte tillåter kommentarer, hur vet du då om någon blir provocerad eller ens läser...?
  • supersemlan
    RåsaPrinSessa skrev 2009-05-21 22:14:11 följande:
    Ett litet tillägg... vad skulle ni säga om era män(sambos, pojkvänner etc. ) tog på sig en klänning när ni går ut på resturang/bio etc.?
    Det får han göra om han vill, jag bryr mig inte ett jota om vad andra tycker och han bestämmer över sina egna kläder. Det skulle förvåna mig rätt mycket dock eftersom han är ganska fantasilös med sin klädsel (om än fantasifull på många andra sätt).
  • supersemlan

Helena Gordon skrev 2009-05-21 22:23:55 följande:

Så det bästa vore ju om ALLA föräldrar då tog samtalet ang att ALLA får ha på sig VAD dom vill!
    Jo, det bästa vore det, men för en del skulle det låta nåt i stil med "ALLA barn får ha på sig VAD dom vill, men du Pelle får bara använda glitterskorna hemma på ditt rum eftersom det är tjejskor..." och hur förändrar det någonting?
Svar på tråden NI förstör mitt barn!