Inlägg från: Fru waran |Visa alla inlägg
  • Fru waran

NI förstör mitt barn!

Tycker att det är löjligt, alla uppfostrar sina barn olika. Bara för att några tycker det är okej med glitter på pojkar måste inte alla tycka det. Och alla som inte tycker det har rätt till det. Men det ger inte barn rätt att reta den som har det. Det är samma med överviktiga barn. Jag ger mina barn en bra kost för att de inte ska bli överviktiga, men bara för att jag gör det betyder det inte att de har rätt att reta tjocka personer. Övervikt och glitter är inte samma sak, tog bara den jämförelsen med poängen att bara för att man själv inte har nåt så är det inte okej att retas. Men mina barn har inte flickkläder för jag tycker inte att det är passande men de har inte rätt att mobba någon för det.

• Fru waran
    Danitrass skrev 2009-05-21 21:20:34 följande:
    JAG tycker att det är fel. Men det är många saker jag tycker är fel. Jag anser ändå att man ska lära sig att även om man själv ogillar nåt eller tycker nåt är fel så kan man acceptera att andra har det. Jag sätter inte på min son flickkläder men vill du göra det, fine inte mitt problem men man måste acceptera att alla gör sitt val. Det får barn lära sig.
  • Fru waran
    supersemlan skrev 2009-05-21 21:29:34 följande:
    Fru waran skrev 2009-05-21 21:18:23 följande: Dina barn mobbar säkert ingen annan för att de har "fel" kläder men lyckas formodligen ändå förmedla sina värderingar till dem. Betydligt oskyldigare kommentarer än mobbning kan ställa till med skada. Inte för den skull sagt att du eller någon annan därför måste bryta mot normerna vad gäller era barns klädsel, bara tänk på vad ni säger till era barn om vad som passar sig eller inte på en pojke/flicka.
    Här har vi fritt val att tycka vad vi vill, det kallas åsiktsfrihet. Vad vi däremot inte har rätt till, det är att kränka någon med åsikterna, tex mobba någon för "fel" klädsel. Om min son tex frågar om han får en klänning och jag säger att det är för flickor har jag rätt att säga det lika väl som du har rätt att säga "ja visst". vi alla har olika värderingar, min son kommer att få värderingar förmedlade till sig som kanske inte vi står för, sånt är livet.
  • Fru waran
    Danitrass skrev 2009-05-21 21:33:14 följande:
    men haha vänta lite, har jag sagt att det kan göra skada? Jag har sagt att jag inte tycker att det är passande. Man kan inte tvinga andra att tycka samma, om flickan tyckte att hon hade rätt i att det kan man inte ha så får hon tycka det. Det är samma med allt. När jag var tonåring så färgade jag mitt hår blått. Gissa hur många som kommenterade att så kan man inte ha. Skulle jag brutit ihop för det?? Man får väl lära sina barn med att alla tycker olika och så länge man inte är elak mot andra får man säga sin åsikt utan att man behöver bryta ihop. Säger man att man tycker glitter är för tjejer får man tycka det, det får barnet lära sig att ta. Säger man däremot: din jävla fjolla, går du i tjejkläder HAHAHAHAHAHAHA hur fan ser du ut?? Då är det FEL. Eller nåt liknande.
  • Fru waran
    supersemlan skrev 2009-05-21 21:40:51 följande:
    Fru waran skrev 2009-05-21 21:33:48 följande: Självklart har vi åsiktsfrihet. Men dina värderingar sätter ramar för och begränsar barnens (dina egna och andras) handlingsfrihet, det tycker jag är sorgligt (och det är min åsikt).
    Haha, tyck det du, det är bara du som lider av det jag tar inte dina ord på blodigt allvar. Men en sak är säker, min son har killkläder i sin garderob, nåt annat kommer inte på fråga. Han är inte särskilt begränsad... han älskar döskallar, bilar och allt vad han har. Döskallar är just en sån sak många inte vill sätta på sina barn för de tycker att det är fel. Men jag anser inte att andra styr mig för det. Jag köper det till sonen för att han och jag gillar det och sen om du säger till dina barn att det är fel, det är din huvudvärk. (eller dens som säger det)
  • Fru waran
    LindaSundberg skrev 2009-05-21 21:47:33 följande:
    Tror inte det kommer komma en dag då jag låter min lille gå i rosa skor med glitter på haha. Han kommer få välja fritt bland leksaker och kläder, förutom glitter,volanger, klännigar m.m. Rosa kan han få ha på sig, beror på vilken rosa och vad för klädesplagg. Klänning kan han få ha när han leker.
    en mamma med en sund åsikt (enligt mig) gott
  • Fru waran

L E A skrev 2009-05-21 21:50:43 följande:

Vi kan ju i tråden börja med att respektera att alla inte tycker som TS och att ingen kan skriva manus till någon annan om vad denne ska tycka.
    låter med bra tror du att det skulle funka på fl?? det tror inte jag men tanken var god
  • Fru waran
    supersemlan skrev 2009-05-21 21:54:51 följande:
    Fru waran skrev 2009-05-21 21:46:10 följande: Nja, det beror väl på vad du menar och hur man definierar "lider". Jag lider inte det minsta av att tycka någonting. Men om du menar att det bara är jag som lider av att dina (och andras) värderingar begränsar barnens handlingsutrymme tror jag allt att du har fel, även om barnen som lider av det (uppenbarligen inte din egen gosse då, som allt är en "riktig" pojke) knappast själva är särskilt medvetna om att de lider. (fundera på den ett tag du...) Men jag är säker på att ts gosse lider en del av att inte längre kunna känna samma stolthet över sina skor som tidigare. Och jag menar allvar, även om det inte är särskilt blodigt.
    Det är bara du som lider av att tycka sånna här saker du läser på en forum är sorgliga (det var det jag menade)... själv tycker jag det är sorgligt att läsa om män som misshandlar kvinnor, otroheter, självmord och barnmisshandel. DET är sorgligt!! inte hur nån väljer att klä sina barn. Orka göra en sån grej av det. Håller lite med LEA, barnen sköter det bäst själva, vuxna gör en grej av det. Har gjort ett inlägg i min blogg om detta med kill och tjejgrejer men det är mest för att provocera. Jag vet att folk går i gång på det men IRL skulle jag inte orka bry mig.
  • Fru waran
    LindaSundberg skrev 2009-05-21 21:58:08 följande:
    Kommer min lille bli retad av era barn i framtiden för att han inte har glittriga skor nu?
    nope, inte av min son. Lär honom att även om man själv tycker det är knäppt får man acceptera att andra har det.
  • Fru waran
    Sciarlotta skrev 2009-05-21 22:01:58 följande:
    Jag är smått less på denna könsfördelning. På dagiset vi hade innan vi flyttade (storebror var 2 år då) gick det 8 flickor och 8 pojkar. Det fanns åtta krokar för regnställ i hallen, så personalen delade upp så attdet var en flicka och en pojke på varje krok. Enda kroken som det kunde uppstå förvirring på var på min sons; för där hängde det två röda regnställ, inte ett blått och ett rött...
    skulle rött vara en tjejfärg?? min sambo har massa röda tröjor i killmodell, sonen har massa röda tröjor i killmodell. Regnbyxor har väl samma modell... min sons röda och hans blå är av precis samma modell. Han hade röda byxor och blå jacka till... blå byxor var slut just då. Men hade det vart rosa eller ve och fasa: med glitter på hade jag aldrig köpt dom...
  • Fru waran
    Sciarlotta skrev 2009-05-21 22:08:11 följande:
    Tydligen så är det så i rätt stor utsträckning, de röda ställen hänger på tjejavdelningen och de blå på killavdelningen. (det gäller i stort sett oavsett vilket sorts plagg det är) När min son skulle få nya stövlar (i ungefär samma ålder) fick han syn på ett par vackra rosa glittriga stövlar. Tyvärr fanns de inte i rätt storlek så det blev  ett par regnbågsfärgade istället (som gick sönder rätt fort)
    ok... på killavdelningen var inte jag, inte på tjejavdelningen heller... där jag köpte dom hängde de på samma ställe. Hade de hängt på tjejavdelningen hade jag inte köpt dom för dit hade jag inte gått synd att stövlarna gick sönder rätt fort, men det berodde nog på att det var sämre kvallité och inte för att det saknades glitter
  • Fru waran
    supersemlan skrev 2009-05-21 22:10:30 följande:
    Fru waran skrev 2009-05-21 22:00:04 följande: Men du orkar ju också diskutera - tillika skriva blogginlägg, för den som är intresserad - så vem är det som gör en grej av det? Sedan skulle jag gärna diskutera definitionen på "sorgligt" och om man inte kan tycka att flera saker är "sorgliga" eller kanske förtjänar ännu starkare uttryck, men eftersom vi nu diskuterar kläder och genus tar vi det i en annan tråd.
    haha mitt blogginlägg var enbart av provokation, jag har inte tillåtit kommentarer Hade tråkigt en dag och ville uppröra utan att diskutera själv
  • Fru waran
    RåsaPrinSessa skrev 2009-05-21 22:14:11 följande:
    Ett litet tillägg... vad skulle ni säga om era män(sambos, pojkvänner etc. ) tog på sig en klänning när ni går ut på resturang/bio etc.?
    jag skulle ringt psyk med en gång. Skulle min sambo gå i det skulle ha inte vara frisk. Han gillar manliga kläder och skulle aldrig gå i det. Ändrar han sig bara sådär har han fått en psykos och då gör jag allt för att han ska bli frisk igen
  • Fru waran
    supersemlan skrev 2009-05-21 22:16:55 följande:
    Fru waran skrev 2009-05-21 22:12:40 följande: OT - men om du inte tillåter kommentarer, hur vet du då om någon blir provocerad eller ens läser...?
    Kommentarer är tillåtna men jag godkänner de inte så de syns eller argumenterar tillbaka. Och om nån läser eller inte ser jag på beöksloggen. Men hur många som gör det eller inte, orka engagera mig typ. Så besatt är jag inte gjorde en tråd om det
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m43919933.html

samma ts som mitt blogginlägg fast där roade jag mig kungligt Jag har roligt åt att folk blir upprörda av ett så bagatellartat inlägg.
  • Fru waran
    Danitrass skrev 2009-05-21 22:35:21 följande:
    HUR kan man tycka det är fel för sin son med glitterskor? HUR?
    ja hur?? hur kan man inte förstå att alla tycker olika?? Det tycker jag är en märkligare grej...
  • Fru waran

Helena Gordon skrev 2009-05-21 22:36:23 följande:

Men nu är det så att jag VILL INTE att min son ska gå i glitterskor, är det ok?
    absolut inte, här ska alla pojkar gå klädda i glitterskor för det har mupparna på fl sagt och då är det så.
  • Fru waran
    fruWasberg skrev 2009-05-21 22:39:30 följande:
    Men det handlar ju inte om att du inte får tycka olika. Men om du inte låter honom ha det på grund av att du tycker att det är "tjejigt", DÅ har du begränsat honom och förmedlat att tjejer har vissa saker och killar vissa. Givit honom fördomar mao.
    Jag har en annan uppfostran till mina pojkar än du har. Det är tillåtet, tro det eller ej men så är det. Du får tycka vad du vill men vi kommer alltid tillbaka till de faktum att vi måste acceptera att alla gör inte samma saker.
  • Fru waran
    Bonanza skrev 2009-05-21 22:43:03 följande:
    Alltså, folk köper små klänningar på HM som gör att deras små döttrar ser ut som prostituerade. Eller klär sina pojkar som små soldater. Och så klagar man på att våra söner får klä sig i glitter ibland. Ooo.
    är du säker på att det är samma mammor som klär sina barn som soldater, som klagar på era glittriga söner??
  • Fru waran
    Danitrass skrev 2009-05-21 22:45:06 följande:
    Men VARFÖR? VARFÖR får inte era söner ha glitterskor OM DOM VILL?
    och VARFÖR accepterar du inte att alla har olika åsikter angående uppfostran och vad man tillåter?? Har du tänkt på att du, lika lite som du upplever att andra barn och föräldrar har förståelse för din sons klädsel, lika lite har du förståelse för andras??
  • Fru waran
    anna450 skrev 2009-05-21 23:04:17 följande:
    Hon kanske tycker att glittriga skor är tjejskor!?Lika mycket som du INTE tycker att det är det!
    fast det får man inte tycka här på fl... det är fritt fram att ha sin egen åsikt, bara den är rätt
Svar på tråden NI förstör mitt barn!