Inlägg från: fruWasberg |Visa alla inlägg
  • fruWasberg

NI förstör mitt barn!

Förstår dig TS och håller med fullständigt!

I min drömvärld så finns inte orden "pojkigt" och "flickigt", ty alla barn är väl individer?

Och liknelsen som ngn drog om att säga till någon att en tröja är ful för att den är blå, är väl ändå inte samma sak som att säga att någon inte kan ha en viss sak, för att just den saken är ämnad för det andra könet?

En korrekt liknelse skulle vara att "killar kan inte ha blåa tröjor, det är bara tjejer som kan ha det".

Dessutom går jag igång på uttalandet att "barnen löser detta bäst själva". Icke, om du frågar mig. Det är vuxnas uppgift att vägleda och dessutom tycker jag att det är ett bekvämt sätt att inte våga konfrontera....vad ska jag kalla det..nytänkande...{#lang_emotions_dreamer}

Fyra barn har jag fött: 02, 03, 07, 08. Lille Hampus fattas oss dock....
  • fruWasberg
    LindaSundberg skrev 2009-05-21 22:17:11 följande:
    Men varför kalla dem son och dotter, pojke, flicka? Varför dela upp dem med något så enkelt som ord? De ska väl vara lika? Nee nu får vi hugga av våra söners snoppar och kalla alla för hen. Ingen ska ha ett eget namn som Amanda och Linus, nej alla ska vara lika. Hen 1, Hen 2, Hen 3.....
    Det handlar om att ge barnen tillgång till alla sfärer, oavsett kön. Hugger vi av snoppar så lär befolkningen dö ut snart. Det är otvistigt att de barn som föds med en snippa kallar vi flickor och de som föds med en snopp kallar vi killar. Men varför måste alla killar och alla tjejer se ut och uppträda likadant som "alla andra" killar och tjejer?
  • fruWasberg
    Helena Gordon skrev 2009-05-21 22:23:55 följande:
    Barn är barn och barn kan "undra" kring saker som för dem är självklara just eftersom att föräldern kanske inte tänkt på att ha "alla-kan-ha-glittriga-skor" samtalet ännu. Det är inget samtal som har kommit som en självklarhet för mig liksom - vart bebisar kommer ifrån - varför pojkar har en snorre och inte fllickor osv - Men jag ska ta detta samtal med mina barn, för givetvis får de inte reta någon annan för vad de har på sig. Vem vet, era söner med glittriga skor osv kanske retar ett annat barn för vad den har på sig? Så det bästa vore ju om ALLA föräldrar då tog samtalet ang att ALLA får ha på sig VAD dom vill!
    Mina barn bryr sig inte vad andra har på sig. Det är ju inte så enkelt att man tar ett samtal. Om man börjar prata om vad som flickor gör och vad pojkar gör och därmed överför den synen till sina barn så de blir medvetna om att flickor ser ut och gör si och pojkar ser ut och gör så, DÅ gör du dem inskränkta och de kommer att snegla och kanske kommentera det som de lärt sig är avvikande.

Har man ett genustänk så behövs inga specifika samtal.
  • fruWasberg
    Fru waran skrev 2009-05-21 22:36:29 följande:
    ja hur?? hur kan man inte förstå att alla tycker olika?? Det tycker jag är en märkligare grej...
    Men det handlar ju inte om att du inte får tycka olika. Men om du inte låter honom ha det på grund av att du tycker att det är "tjejigt", DÅ har du begränsat honom och förmedlat att tjejer har vissa saker och killar vissa. Givit honom fördomar mao.
  • fruWasberg
    Mamman utan barn skrev 2009-05-21 22:41:43 följande:
    Tja.. han lär ju upptäcka att det var så mycket mer än en lek. Pojkar har inte glitterdojor "normalt" sett. Så om han vill upptäcka det den hårda vägen, fine, men helst besparar jag nog honom det.Det är viktigt att mina barn blir trygga i sig själva och vet vilka de är redan från början. Vilket kön de tillhör och vad som är norm för det könet t ex.
     "Norm för könet", vad är det?
  • fruWasberg
    Mamman utan barn skrev 2009-05-21 22:45:12 följande:
    Klänning = flickaT ex.
    Misstänkte det, trist.
  • fruWasberg

Jag funderade på den här tråden länge i går kväll. Det behövs ett större perspektiv för att förstå varför det är så viktigt att det inte ska vara som det alltid har varit och resonera att ingen ju har tagit skada.

Tänk kvinnlig rösträtt. Innan det blev en verklighet tror jag många resonerade precis som ni. "Varför ska kvinnor ha rösträtt?" "Det är väl bättre att det är som det alltid har varit".

Vad jag menar är att nya tankesätt är skrämmande och kan vara svårt att ta till sig. Det är lättare att skratta bort, förminska och förlöjliga.

Tidigare hade kvinnor endast kjol och klänning. En kvinna i byxor var otänkbart. Det fanns säkert de som resonerade att byxor var ett plagg för killar, på samma sätt som resonemangen förs i denna tråd att klänning endast är för flickor. Nu för tiden tycker vi det är självklart att kvinnor kan ha antingen byxor eller kjol. Men varför skulle då inte killar kunna ha klänning eller kjol?

Vad är ni rädda för? Om alla klädde sig precis som de ville och hade den frisyr som de kände för, nog skulle man attraheras av varandra ändå. En tjej i kortklippt hår och jeans borde väl inte ha svårare att träffa en partner..? Jag bara funderar vad det är som är så farligt med att män och kvinnor får tillgång till varandras "sfärer". Man vet ju iaf vem som är en kille och vem som är en tjej. Det hörs på rösten, märks på ansiktsväxt, bröst osv. Varför behöver vi visa så tydligt vilket kön vårt barn har genom att klä dem flickigt resp pojkigt per definition?

• fruWasberg
    Arne Anka skrev 2009-05-23 23:27:41 följande:
    Det är inte viktigt att vara övertydlig, en kille i rosa tröja är väl inte hela världen... Men är det inte upp och ned att dina barn ska göra något som du och dina man inte är beredd att göra. Går din man till jobbet med klänning? Nej. Varför? Det passar inte. Varför börjar vi inte med att skapa tolerans i vuxenvärlden, INNAN vi tar tolerans för given hos barn. Exemplet du använder är helt taget ur sitt sammanhang. Barn ska inte vara någon förtrupp på barrikaderna för kvinnlig rösträtt, lika lön eller rätten att bära vilket klädesplagg som helst. Det där får vi vuxna komma underfund med först, sen kan vi överföra det till våra barn. Annars kommer en massa barn lida i onödan bara för att de inte kommer att passa in i samhällets normer (hur fel de än må vara), men DE förstår inte varför de blir uthängda, de förstår inte att det inte är dem det är fel på, och de kan definitivt inte förstå de bakomliggande mekansimerna varför det är som det är...
    Hur vet du att min man inte går till jobbet i klänning?

Jag tycket inte att mitt exempel om kvinnlig rösträtt är taget ur sitt sammanhang. Jag syftar på att detta med nya tankesätt ofta är skrämmande för handen. Bara tanken att "dumma kvinnor" skulle rösta tyckte nog många då var otänkbart, medan vi idag ser det som en självklarhet. Om man tittar på gamla filmer så skildras kvinnor på ett helt annat sätt än idag. Jag har svårt att se sådana filmer faktiskt, där kvinnor framställs som våp, men å andra sidan var det ju den synen då. Tack och lov har vi kommit längre idag. Men förändringar sker inte av sig själv.

Jag har inte läst tråden så noga sedan igår, men affärernas uppdelning av vad vi "ska" sätta på våra flickor resp pojkar försvårar utvecklingen. Om man istället för att gå till flick/pojkavdelningar endast gick till EN avdelning där alla möjliga tröjor, byxor, klänningar etc hängde, uppdelat på storlek istället, så skulle vi komma någonstans tror jag. Barnen ser ju fakiskt denna uppdelning och väljer det som de förväntas. Likaså med leksakskataloger, där snappar ju barnen upp vad de förväntas leka med för leksaker.

Varför kommenterar du inte det andra resonemanget i mitt inlägg om att det är helt okej numer att kvinnor "får" bära byxor, något som var oacceptabelt förut? Förändringar tar tid.............
  • fruWasberg
    Emmel skrev 2009-05-24 15:22:30 följande:
    Jag är inte rädd för någonting som har med pojkar och klänning att göra. Jag tycker bara att det är fult och att klänning inte passar på en pojke och knappt på flickor heller. Själv äger jag inte en enda klänning, min dotter har två som hon fått av andra. För mig är klänning inte ett bra "lekplagg" och mina barn är i "lekålder".
    Då förstår jag din syn och jag håller med om att klänning begränsar barn i deras lek, men mitt inlägg var nog mer riktade till de som tycker att det är bara flickor som får ha alla plagg, med motiveringen att "så har det alltid varit". Som jag skrivit tidigare så är vissa alltid skeptiska till förändringar. Men så har det alltid varit. Saker vi tycker är självklara idag, var inte självklara förr.
  • fruWasberg
    noraa skrev 2009-05-24 12:03:40 följande:
    Arne Anka skrev 2009-05-23 23:27:41 följande: Jag tycker att det är en viktig poäng. Det är helt galet att lägga över kritik av ett könssegregerat och diskriminerande samhälle på barnen. Det kan aldrig vara dagisbarns ansvar att bryta könsmönster och förändra samhället. Det är ett vuxenansvar. Min uppfattning är att det i det vuxenansvaret ingår att få barn att känna sig bra, duktiga och alldeles enastående - oavsett vilka de är - samt att lära ut respekt och öppenhet. Det är naivt att tro att vi förändrar samhället genom att klä dagisbarn annorlunda. I ett samhälle med en extremt könssegregerad arbetsmarknad, könsrelaterat våld och en enorm snedfördelning av omsorgsarbetet om barnen (för att nämna några exempel)krävs genomgripande politiska förändringar för att åstadkomma jämställdhet, det handlar inte om småbarnskläder. Dessutom kan jag bli bekymrad av genuspedagogik och diskussioner av den här typen eftersom så många inte kan frigöra sig från kategorierna kvinna/man, flicka/pojke, ens med goda intentioner. Lösningen kommer inte genom att sätta på flickor pojkiga kläder och tvärtom eftersom kategorierna fortfarande finns kvar.
    Jag håller helt klart med om att det är barnens uppgift att bryta könsmönster!

Men om fokus försvinner ifrån vad som är "flickigt" och vad som är "pojkigt" så tänker jag att barnen får större utrymme att vara den som de är. Självklart sitter inte det i kläderna, ett barn som är klätt puttenuttigt och opraktiskt för lek begränsas ju oavsett om det är en pojke eller flicka.

Jag får ibland höra (av släktingar) att min dotter är jobbig och tar plats, emedan när hennes bror var i samma ålder var det inget sådant prat. Det får mig osökt att fundera på om dessa människor tycker att det inte passar sig för en flicka att ta så mycket plats som hon gör...

Jaa inte är det lätt inte.... *har svårt att få fram riktigt vad jag menar*
Svar på tråden NI förstör mitt barn!