Arne Anka skrev 2009-05-23 23:27:41 följande:
Det är inte viktigt att vara övertydlig, en kille i rosa tröja är väl inte hela världen... Men är det inte upp och ned att dina barn ska göra något som du och dina man inte är beredd att göra. Går din man till jobbet med klänning? Nej. Varför? Det passar inte. Varför börjar vi inte med att skapa tolerans i vuxenvärlden, INNAN vi tar tolerans för given hos barn. Exemplet du använder är helt taget ur sitt sammanhang. Barn ska inte vara någon förtrupp på barrikaderna för kvinnlig rösträtt, lika lön eller rätten att bära vilket klädesplagg som helst. Det där får vi vuxna komma underfund med först, sen kan vi överföra det till våra barn. Annars kommer en massa barn lida i onödan bara för att de inte kommer att passa in i samhällets normer (hur fel de än må vara), men DE förstår inte varför de blir uthängda, de förstår inte att det inte är dem det är fel på, och de kan definitivt inte förstå de bakomliggande mekansimerna varför det är som det är...
Hur vet du att min man inte går till jobbet i klänning?
Jag tycket inte att mitt exempel om kvinnlig rösträtt är taget ur sitt sammanhang. Jag syftar på att detta med nya tankesätt ofta är skrämmande för handen. Bara tanken att "dumma kvinnor" skulle rösta tyckte nog många då var otänkbart, medan vi idag ser det som en självklarhet. Om man tittar på gamla filmer så skildras kvinnor på ett helt annat sätt än idag. Jag har svårt att se sådana filmer faktiskt, där kvinnor framställs som våp, men å andra sidan var det ju den synen då. Tack och lov har vi kommit längre idag. Men förändringar sker inte av sig själv.
Jag har inte läst tråden så noga sedan igår, men affärernas uppdelning av vad vi "ska" sätta på våra flickor resp pojkar försvårar utvecklingen. Om man istället för att gå till flick/pojkavdelningar endast gick till EN avdelning där alla möjliga tröjor, byxor, klänningar etc hängde, uppdelat på storlek istället, så skulle vi komma någonstans tror jag. Barnen ser ju fakiskt denna uppdelning och väljer det som de förväntas. Likaså med leksakskataloger, där snappar ju barnen upp vad de förväntas leka med för leksaker.
Varför kommenterar du inte det andra resonemanget i mitt inlägg om att det är helt okej numer att kvinnor "får" bära byxor, något som var oacceptabelt förut? Förändringar tar tid.............