Arne Anka skrev 2009-05-24 13:02:40 följande:
Jag motsätter inte dig i sak, jag motsätter att du låter ditt barn spegla dina ideologiska åsikter INNAN det är accepterat i vårt samhälle. Exemplet med byxorna: Ja, det är accepterat idag vilket är förträffligt. Men det finns två sätt att komma till denna punkt; antingen sätter vuxna kvinnor på sig byxor, och får inledningsvis utstå glåpord (eller män klänning med samma resultat). Eller så sätter vi på våra barn byxor/klänning och hoppas att de "bryter ny mark". Och det är DETTA jag motsätter mig. Skillnaden är att om vuxna kvinnor bryter mot gängse normer kan de förstå varför reaktionerna blir som de blir. Det kan inte barn, inte till fullo i alla fall, och jag tycker det är fult att utsätta dem för det för att föräldrarna har ideologiska övertygelser som inte rimmar med den gängse normen, även om faktiskt föräldrarna i sak har rätt. Väldigt mycket var fel förut, väldigt mycket är fel idag. Men det är inte våra barns uppgift att agera sociologiska försökskaniner, där de förhoppningsvis inte blir retade/mobbade, men OM de blir det, då är det minsann de andra barnens/föräldrarnas fel. För det hjälper inte era barn när ni inte är där och kan förklara/försvara dem mot intoleranta/trångsynta kommentarer fällda av barn med intoleranta/trångsynta föräldrar. För de finns tyvärr...
Fast ursprungsproblemet i denna TS är ju inte att Danitrass har VALT att sätta på sin son ett par glittriga skor för att utgöra ett statement..utan att SONEN själv har valt ett par skor HAN tycker är fina och att det sen kommer andra barn och förstör hans vilja att ha på sig det HAN tycker är fint...det enda hon vill är ju att SONEN ska få ha på sig det HAN själv valt för att han tycker det är fint utan att massa barn ska påpeka att det kan INTE han har för att han är pojke..sen är det väl skitsamma om det är en tröja med ponnys, ett par hello kitty- strumpor, glittriga skor eller klänning....eller en tröja med en traktor, spiderman eller vad som...HAN vill ha kläder han tycker är fina....
Tänk om du var och köpte dig ett par fina byxor du anser är fina och kommer på jobbet och någon kläcker ur sig att såna byxor kan inte du ha för du är ***** , inte ***** exempelvis, då blir ju du sårad för du tycker ju att de är fina.....