Inlägg från: Turran |Visa alla inlägg
  • Turran

NI förstör mitt barn!

Att en flicka på dagis säger att pojkar inte kan ha glitterskor beror kanske på att hon aldrig sett en pojke med glitterskor innan? En observation hon gjort mao. Att det handlar om en elak unge som blivit drillad i hemmet att attackera andra barns klädval verkar långsökt. Underskatta inte barns intelligens - normer finns vare sig man vill det eller inte. Det man kan göra i en sån situation är att berätta för barnet att det visst finns pojkar som gillar glitterskor.

• Turran

Att det finns könsnormer gällande kläder och attiraljer är väl inte konstigt alls? Det är väl en väldigt "mänsklig" företeelse på så sätt att man ser könstypiska val gällande utstyrsel i de allra flesta kulturer (alla?) och även ur ett historiskt perspektiv. Företeelsen är väl inget att egga upp sig över? Det är väl ändå bristen på tolerans och förståelse vid normbrytande som man bör fokusera på? Att alla föräldrar klär sina barn helt oberoende av kön innebär ju inte att toleransen för normbrytande ökar. Majoritetsnormer kommer att finnas ändå.

Det kan vara klokt att sopa framför egen dörr först - förakt och oförståelse för normativa val är inte ett dugg bättre än förakt och oförståelse för de som väljer att gå emot strömmen. Att vara normbrytande innebär inte automatiskt att man är en bättre eller mer öppensinnig människa.

Sen det här om att barn är barn och inte kön... Barn är barn och barn har kön. Hur/när/var könsidentiteten uppkommer är väl inte solklart - att den existerar är nog de flesta överens om. Sen hur den påverkar oss i våra val är naturligtvis individuellt. Självklart finns det ingen "klänningsgen", men att majoriteten av människor själva väljer att klä sig utefter könstillhörighet är ju tydligt. Det gäller troligtvis även de personer som tycker att män i rosa skjorta är ett exempel på ett icke könstypiskt val (trots slips!), att kilt är att jämföra med en kvinnokjol och att en lila tunika på en pojke är banbrytande och förtjänar ryggdunk från alla i lägret som anser att barn är könlösa.

Nej, klädval säger definitivt en del om oss som personer, men att det automatiskt skulle vara negativt att välja könstypiska kläder håller jag inte med om. Jag kan förstå att man vill öka toleransen i samhället (vem vill inte det?), men att kalla folk som väljer bort kläningar till sina pojkar för idioter, är det konstruktivt? I think not.

• Turran

Lady Namárië skrev 2009-05-25 12:44:15 följande:

Inte nu nej. På 1700-talet var det däremot helt enligt normen. Tillsammans med smink och spetsdetaljer på kläderna, dessutom. Men visst, låt oss ha det "som vi alltid har haft det". I början av 1900-talet bar de flesta kvinnor inte byxor heller. Tänk, vad synd om våra mormödrar låtit sig nöja med det  och lyssnat på alla som menade att det var skandal att vissa kvinnor hade mage att bära manskläder?
    Att klä sig "könstypiskt" är knappast ett modernt påfund. Vad spelar det för roll om män hade klackskor på 1700-talet? Det är väl fullt logiskt att föreslå att de som förespråkar en förändring börjar med sig själva? Att sitta i en könstypisk utstyrsel och diktera för andra att det är fel att utgå från könet då man väljer kläder är lite märkligt, tycker jag.
  • Turran

Lady Namárië skrev 2009-05-25 16:31:50 följande:

Ursäkta? har jag missat något? Hur i hela friden kan du ha någon aning om vad jag har (och brukar ha) för kläder, intressen och vanor? Jag har två bilder på mig själv på FL. Den ena är min avatar, och på den andra har jag en uppstoppad Barbapapa-figur på huvudet. Så spännande att folk utifrån detta kan dra slutsatsen att jag inte lever som jag lär.
    Va? Jag har inte sagt något om vare sig dina klädval eller intressen. Det har dock framkommit att många föräldrar som tycker att det är fel att låta könet spela in i barnklädesval själva väljer att klä sig i könstypiska kläder. Märkligt fenomen, håller du inte med om det?
  • Turran
    Vilja78 skrev 2009-06-03 12:11:19 följande:
    Hur kommer det sig att föräldrar som har den här konservativa bilden av hur barn ska klä sig aldrig har några argument för VARFÖR de tycker så mer än att det är deras åsikt. Det är ju just det som avslöjar trångsyntheten och bristande intelligensen. Man har helt enkelt aldrig brytt sig om att analysera närmare eller ifrågasatt VARFÖR man har den åsikten. Kritiskt tänkande och ifrågasättande är två hörnstenar hos en intelligent person.
    Det var mig ett fördomsfullt inlägg! Personligen ser jag oförmågan att förstå varför föräldrar väljer kläder med könet i åtanke som ett typexempel på att inte tänka längre än näsan räcker.
  • Turran
    Vilja78 skrev 2009-06-03 16:59:51 följande:
    Jag förstår varför man gör det! Jag är nyfiken på vad som ligger bakom det men det är det ingen som vill argumentera för. Jag förstår inte varför man inte kan ifrågasätta sitt eget sätt att tänka. Jag ifrågasätter konstant mitt eget sätt att tänka och agera. Allt för att jag är nyfiken på varför jag handlar som jag gör och hur mycket jag bara agerar så som "samhället" har lärt mig. Det verkar ju totalt tabu när det gäller de som har åsikten att "pojkar ska klä sig som pojkar och flickor som flickor". Ingen vill ju resonera kring VARFÖR man har den åsikten eller fundera mer på vad det innebär.
    Här kommer ytterligare en drös med antaganden. Om du är nyfiken på hur folk resonerar så är det kanske smartare att ställa frågor istället för att lufta dina fördomar. Att förolämpa är ju inte direkt det bästa sättet att öppna upp en debatt.
Svar på tråden NI förstör mitt barn!