Inlägg från: FannyGioia |Visa alla inlägg
  • FannyGioia

NI förstör mitt barn!

Clarissa83 skrev 2009-05-23 20:49:17 följande:
    Ja, men du kan ju inte allvarligt mena att du använder dej av det uttrycket till vardags, eller? Ja vet inte vad för kön du har på dina barn men ni använder inte ordet flickkläder alls alltså? Du bjuder in dina barn till båda avdelningarna när de ska köpas kläder? Och barnen undrar inte eller förstår inte själva varför det finns två avdelningar för barn? Det är ju du som för barnen bakom ljuset isf, inte vi.
    I skolan använder jag det ofta.

Jag har inga barn och kommer inte att klä dem enligt kön om jag får barn någon dag.
  • FannyGioia

Arne Anka skrev 2009-05-23 20:57:00 följande:

Jag instämmer i att det är en social konstruktion, för det är det.Men vad spelar det för roll att det är en social konstruktion, om dina och mina barn lever efter dessa? TS började med att skriva att vi alla som inte tutar i våra barn att OM Kalle har på sig en klänning till skolan, då ska man inte skratta åt honom, vi är puckon... såsom det skulle vara så enkelt. För barn lyssnar på vad föräldrar säger.... eller kan det vara att de gör som vi gör, alltså tycker att så länge inte pappa har en klänning på sig hemma, och han är kille, då är det konstigt om Kalle kommer till skolan med en klänning.FannyGioia, den dagen din man samlar ihop alla andra karlar på dagis/skolan, och så kommer de överens om att from nu kommer vi alla gå runt i klänning hemma, från den dagen kommer heller ingen bli retad, och då kommer denna diskussion bli överflödig.Innan dess, så är det förvisso en social konstruktion, men med tanke på att alla här inte förstår vad det innebär, så tycker jag det är att ställa lite höga krav på våra barn...
    Jag ställer inga krav på barnen. Föräldrarna borde däremot veta bättre, det tycker jag.

Tycker du inte att det är lättare att låta barnen växa upp och känna att de kan välja vilka kläder de vill - oavsett kön - än att min sambo, som redan är 24 år gammal, ska ändra sin klädstil? Jag tror inte att det är lösningen, även om jag önskar att män kunde gå omkring i klänning utan att bli utstirrade. Skillnaden är dock att vuxna män kan välja själva, det kan inte barn. Jo, om vi tillåter dem, men inte så länge vi sätter upp regler för hur pojkar och flickor ska vara och tvingar dem att följa dem.
  • FannyGioia
    Clarissa83 skrev 2009-05-23 21:15:30 följande:
    EMO 979 skrev 2009-05-23 21:11:48 följande:
    Om hon inte förklarar varför det finns två avdelningar alltså. Men ja vet ju inte om hon gör det, hon har inga barn och har inte svarat på det. Jag skulle förklara varför det finns olika avdelningar för mitt barn. Om det undrade.
    Är det jag som inte har svarat?
  • FannyGioia
    Clarissa83 skrev 2009-05-23 21:18:26 följande:
    Ja.
    Vad var det du undrade då? Varför det finns flick- och pojkavdelningar? Jag har redan sagt att det är vår sociala konstruktion. Sen tjänar ju affärerna multum på att vi tror att barnen inte kan ärva kläder om de inte är av samma kön.
  • FannyGioia
    Emmel skrev 2009-05-23 21:28:16 följande:
    Fast enligt detta resonemang så begränsas barnen så fort de inte får något ett annat barn får. Tycker jag.
    Nej. De begränsas när de inte får något för att de är av ett visst kön.
  • FannyGioia

EMO 979 skrev 2009-05-23 21:31:07 följande:

Det beror ju på vilken motivering man har att neka barnet en viss sak...1. du får inte det för du är ett visst kön och det är bara andra könet somfår ha det 2.du får inte det för att vi har inte pengarna till det just nu....lite skillnad kanske? tycker jag
    Exakt.
  • FannyGioia
    Emmel skrev 2009-05-23 21:36:01 följande:
    Flera i tråden som säger att det är ok för deras pojkar att ha klänning säger också att de inte får ha bh, stringtrosor etc. Är inte det begränsande? Varför är det ok att de har klänning men inte trosor?
    Är det en seriös fråga? Stringtrosor ska väl inga ungar ha.
  • FannyGioia
    Emmel skrev 2009-05-23 21:37:20 följande:
    Men VET barnet det? Om min son säger "jag vill ha den leksaken" och jag säger "nej" och sedan säger han "jag vill ha den klänningen" och jag säger "nej". Skillnad? Nej, inte för barnet eftesom jag inte säger "du får ingen klänning för att du inte är en tjej".
    Om han frågar varför vet han ju det. Många pojkar får höra just det: "Nej Pelle, klänningar får bara flickor ha på sig".
  • FannyGioia
    Emmel skrev 2009-05-23 21:40:52 följande:
    Ok, stringtrosor kanske var överdriven. Men det har förekommit diskussioner om att pojkar INTE får ha bh, även om de har bröst...
    Har inte sett det...
  • FannyGioia
    Emmel skrev 2009-05-23 21:42:21 följande:
    Ja, MEN de flesta av oss som INTE vill att våra söner ska ha klänning säger att vi inte tänker säga att det är för att det är flicksaker... Vi tänker inte lära våra barn att vara fördomsfulla mot de som skiljer sig från mängden... Tvärt om. Det enda är att vi inte vill att våra söner ska ha klänning.
    Kanske inte, men det ÄR ju fördomen som styr ert agerande.
Svar på tråden NI förstör mitt barn!