Arne Anka skrev 2009-05-23 20:57:00 följande:
Jag instämmer i att det är en social konstruktion, för det är det.Men vad spelar det för roll att det är en social konstruktion, om dina och mina barn lever efter dessa? TS började med att skriva att vi alla som inte tutar i våra barn att OM Kalle har på sig en klänning till skolan, då ska man inte skratta åt honom, vi är puckon... såsom det skulle vara så enkelt. För barn lyssnar på vad föräldrar säger.... eller kan det vara att de gör som vi gör, alltså tycker att så länge inte pappa har en klänning på sig hemma, och han är kille, då är det konstigt om Kalle kommer till skolan med en klänning.FannyGioia, den dagen din man samlar ihop alla andra karlar på dagis/skolan, och så kommer de överens om att from nu kommer vi alla gå runt i klänning hemma, från den dagen kommer heller ingen bli retad, och då kommer denna diskussion bli överflödig.Innan dess, så är det förvisso en social konstruktion, men med tanke på att alla här inte förstår vad det innebär, så tycker jag det är att ställa lite höga krav på våra barn...
Jag ställer inga krav på barnen. Föräldrarna borde däremot veta bättre, det tycker jag.
Tycker du inte att det är lättare att låta barnen växa upp och känna att de kan välja vilka kläder de vill - oavsett kön - än att min sambo, som redan är 24 år gammal, ska ändra sin klädstil? Jag tror inte att det är lösningen, även om jag önskar att män kunde gå omkring i klänning utan att bli utstirrade. Skillnaden är dock att vuxna män kan välja själva, det kan inte barn. Jo, om vi tillåter dem, men inte så länge vi sätter upp regler för hur pojkar och flickor ska vara och tvingar dem att följa dem.