Lady Namárië skrev 2009-05-25 17:10:31 följande:
Jag visste dock redan vid elva års ålder att ingen blir retad på grund av sina kläder. Mobbningmentalitet kan uttryckas genom att man retar någon för hens kläder/öronstorlek/läshuvud/dialekt/whatever, men i grund och botten beror det alltid på att de som mobbar har fått lära sig att det är okej att ge sig på den som är annorlunda. Så, återigen. Om andra föräldrar lär sina barn folkvett, så slipper jag neka mina barn att bära de kläder som de gillar.
Det där tror jag inte på. I vår familj har vi haft en som mobbat och en som inte gjort det. Menar du att vi barn uppfostrats olika då, eller?
Jag tror inte att de som mobbar fått lära sig att det är ok att ge sig på andra. Det kan säkert vara så i vissa fall, men inte i alla. Jag tror att man mobbar för att få känna makt, för att få visa sig stark, för att man mår dåligt själv, för att man är avundsjuk, för att man inte förstår sig på den andra personen, för att visa sig tuff, för att man inte vågar säga nej till sina kompisar etc etc. Jag tror att det finns lika många orsaker till att man mobbar som det finns mobbare.