• Emmel

NI förstör mitt barn!

Morbid Mistress skrev 2009-05-25 13:36:02 följande:

Hur kan man försvara mobbing
    Hur kan du påstå att Arne Anka försvarar mobbing? Läs om och läs rätt.
  • Emmel

Morbid Mistress skrev 2009-05-25 13:55:05 följande:

Att lägga skulden på den mobbades förälder är att försvara mobbing. Man tar bort skulden från de som är skyldiga dvs. förövaren och samhället/vuxenvärlden som för över värderingar till barnen.  barn föds inte med värderingar de får dem från oss.
    Det där tror jag inte stämmer jämt. Menar du att dina föräldrar lät din eventuella bror ha klänning? Menar du att ALLA här som förespråkar att alla barn ska få välja de kläder de vill, oavsett vilket kön kläderna är avsedda för (enligt samhället) har föräldrar som var lika? Menar du att ALLA nynassar i Sverige har föräldrar som är nynassar?

Nej du, det är att förenkla förklaringen, tycker jag. Självklart får man många värderingar hemifrån. Men jag tror att många, många kommer från kompisar och andra personer i samhället. T ex att svälta sig. Jag har vänner som har ätstörningar och, tro mig, inte är det hemifrån de fått idén om att man ska vara smal för att vara något.
  • Emmel

Lady Namárië skrev 2009-05-25 17:10:31 följande:

Jag visste dock redan vid elva års ålder att ingen blir retad på grund av sina kläder. Mobbningmentalitet kan uttryckas genom att man retar någon för hens kläder/öronstorlek/läshuvud/dialekt/whatever, men i grund och botten beror det alltid på att de som mobbar har fått lära sig att det är okej att ge sig på den som är annorlunda. Så, återigen. Om andra föräldrar lär sina barn folkvett, så slipper jag neka mina barn att bära de kläder som de gillar.  
    Det där tror jag inte på. I vår familj har vi haft en som mobbat och en som inte gjort det. Menar du att vi barn uppfostrats olika då, eller?

Jag tror inte att de som mobbar fått lära sig att det är ok att ge sig på andra. Det kan säkert vara så i vissa fall, men inte i alla. Jag tror att man mobbar för att få känna makt, för att få visa sig stark, för att man mår dåligt själv, för att man är avundsjuk, för att man inte förstår sig på den andra personen, för att visa sig tuff, för att man inte vågar säga nej till sina kompisar etc etc. Jag tror att det finns lika många orsaker till att man mobbar som det finns mobbare.
  • Emmel

Consuela BananaHammock skrev 2009-05-25 17:13:57 följande:

Men fula kläder är förbjudet här hemma. Tycker jag dom är super fula...får barnen inte köpa dom
    Precis!

Det är en sak som jag funderat på.

Ni som säger att era barn, låt oss säga, er son får ha klänning trots att det ses som "tjejkläder". Säger ni ja till alla andra kläder och alla andra saker också?

Om ni svarar nej på den frågan så undrar jag detta:
    Barnet är ju "oförstört" så till vida att det inte förstår att kläningen är en "tjejsak". Då undrar jag om barnet inte far illa av att ni säger nej till andra saker, kläder och leksaker? Barnet förstår ju förmodligen inte skillnaden eftersom det inte vet att de får ha klänning trots att det är av "fel kön". Så... ÄR det mer skadligt för barnets identitet att säga "nej" till en klänning än till en leksaksbil eller en monstertröja?
  • Emmel
    FannyGioia skrev 2009-05-25 17:39:30 följande:
    Helena Gordon skrev 2009-05-25 17:36:36 följande:
    Klänning anses "flickigt" i vårt samhälle, ja. Det betyder inte att klänningen tillhör flickan.
    Jo, enligt samhällsNORMEN idag gör den det. Rätt eller fel, det är en annan sak.
  • Emmel
    FannyGioia skrev 2009-05-25 18:00:10 följande:
    Helena Gordon skrev 2009-05-25 17:55:06 följande:
    Jag köper inte ditt "klänningar tillhör flickor och så är det bara". Det stämmer uppenbarligen inte då män bär klänningar i andra kulturer. Därför tog jag upp det.
    Men du kan väl erkänna att det är skillnad på "klänningar" som muslimska män (so för övrigt ibland har sina fruar i burka bredvid sig... så där kan man undra hur det är med kläder och könsidentitet) och volangklänningar med små fjärilar på. Jag undrar hur många muslimska män du sätt med volangklänning eller läst om i de böcker som du skrev om?
  • Emmel
    FannyGioia skrev 2009-05-25 18:00:10 följande:
    Helena Gordon skrev 2009-05-25 17:55:06 följande:
    Jag köper inte ditt "klänningar tillhör flickor och så är det bara". Det stämmer uppenbarligen inte då män bär klänningar i andra kulturer. Därför tog jag upp det.
    Men du kan väl erkänna att det är skillnad på "klänningar" som muslimska män (so för övrigt ibland har sina fruar i burka bredvid sig... så där kan man undra hur det är med kläder och könsidentitet) och volangklänningar med små fjärilar på. Jag undrar hur många muslimska män du sätt med volangklänning eller läst om i de böcker som du skrev om?
  • Emmel
    Bonanza skrev 2009-05-25 18:54:10 följande:
    Äh, hela den här mobbningsdiskussionen är ju en kvasidiskussion. Folk skiter fullständigt i ifall mina barn riskerar att bli mobbade eller inte. Det är bara så att pojkar i klänning är alldeles för fjolligt för svennebanan, och därför ska det inte finnas. Precis som att bögar är lite äckliga, invandrare är lite jobbiga och muslimer är lite otäcka. Och då är det bäst att man skyller lite på omtanke för mobbning, istället för att våga erkänna att man ogillar allt som inte är precis som en själv.
    Information: jag gillar bögar, en av mina bästa vänner är invandrare OCH muslim... Jag ÄR hetro och svensk sedan genarationer tillbaka... Och jag tycker att klänning är för tjejer! Det ÄR omanligt med volangklänning på en man, så är det bara. Jag är MOT mobbning och kommer bli djävligt förbannad på mina barn om de mobbar någon och även om de kallar oliktänkande för IDIOTER (som TS gör i denna tråd) eller outbildade (som du har gjort).
  • Emmel
    FannyGioia skrev 2009-05-25 19:43:12 följande:
    Jag vet att många säger så och jag förstår givetvis att ni inte menar att de är saker. Det klingar bara så fel i mina öron. Typ "saken"...
    Ha ha ha... min son som bland annat har kallats "fisen" och "prutta lätt" och jag hette "fisknyte" och "pruppsnurra" när jag var liten. Undrar vad mina föräldrar och jag har för syn på barn
  • Emmel
    LadyWillow skrev 2009-05-25 21:45:44 följande:
    Klart att man sätter begränsningar för sina barn på ett eller annat sätt. Jag vill inte att min son har alltförr våldsamma leksaker t ex. Detta eftersom jag inte tycker om pistoler och våld. Men det tycker jag är en bra anledning. Att bara säga "nej den där leksaken får du inte ha för vissa anser att bara tjejer får ha såna" är ju ingen vettig anledning.
    Nej, det är ingen vettig anledning. Men för BARNET som inte vet att det inte "bör" ha klänning eller tjejleksaker är ju skillnaden obefintlig... Så vad är det som säger att ditt nekande för att köpa pistolen inte hämmar din sons utveckling lika mycket som det gör när min son inte får en klänning?
Svar på tråden NI förstör mitt barn!