Inlägg från: Helena Gordon |Visa alla inlägg
  • Helena Gordon

NI förstör mitt barn!

Consuela BananaHammock skrev 2009-05-23 16:13:53 följande:
    Kim Olsson skrev 2009-05-23 16:11:11 följande: Jag anser mig inte behöva fundera på vem jag är eller hurvida mina val har kommit. Jag står fullt för mig själv och anser att mina val och mitt tänkande är något jag jobbat fram under mina år.
    precis!
  • Helena Gordon
    StilaM skrev 2009-05-23 16:14:24 följande:
    Helena Gordon skrev 2009-05-23 16:06:11 följande: Men det är ju det jag menar. Å ena sidan menar du att dina åsikter är ristade i sten, och å andra sidan menar du att du inte behöver tänka över vad du ger dina barn för åsikter för de kan förändra dem senare själva, dvs utveckling?!
    Nä nu har du cyklat alldeles för långt.
  • Helena Gordon
    Ablan skrev 2009-05-23 16:15:59 följande:
    Nej jag tänker själv och är inte programerad därför är jag väldigt medveten om varför jag tycker och tänker som jag gör.
    Jag är inte heller programmerad. Jag tycker givetvis inte som min mamma eller pappa tycker. Jag har väl utvecklats under min livstid med. Givetvis följs man omedvetet åt med samhällets "normer". Men det behöver inte betyda att man följer det till punkt och pricka. Tycker heller inte det spelar någon roll VARFÖR jag tycker som jag gör. Ville jag rota i mina innersta sinnen hade jag gått till en psykolog. Men eftersom jag inte själv mår dåligt utav mitt tycke och inte känner att jag vill ändra på det så lämnar jag det där. DU verkar mest vilja få fram att DU har rätt, att de som inte känner som DU borde ändra på det. Annars är vi fossiler eller programmerade.
  • Helena Gordon
    CloudBerry the 1st skrev 2009-05-23 16:19:21 följande:
    Jag önskar verkligen att det blir skoluniform igen, väldigt snart. Tänk att slippa alla kjolar, hello kitty tröjor och rosa glitterplagg och istället lära ungarna att de är individer och inte de plagg de bär. Tänk så underbart det hade varit om alla spindelmannenplagg, hellokittyplagg och allt rosa våp-rychpych brann upp och kvar fanns bara färglada kläder utan tryck. Bort med alla mörka plagg förutom på byxor.
  • Helena Gordon
    BillaBong skrev 2009-05-23 16:22:04 följande:
     För vissa verkar mer feminina killar/maskulina tjejer vara lika illa som om deras värld bokstavligen gick under om en kvart. Sorgligt!
    Nä, absolut inte. Fast jag tycker inte man förstör sitt barn för att man INTE klär pojken i klänning osv.
  • Helena Gordon
    Ablan skrev 2009-05-23 16:22:42 följande:
    Nej nu har du tolkat lite väl fritt. Jag menar att man bör tänka igenom varför man tänker och tycker som man gör, att ha en åsikt som man inte kan motivera tycker jag är väldigt odd. Om du tycker som du gör och hade motiverat det förklarat dig på ett bra sätt så hade jag kunnat sätta mig in i hur du tänker.
    Jag tycker det skulle se löjligt ut om en pojke kom i toffsar och klänning. För att jag tycker att det är flickkläder. (även om det inte var så för 300 år sedan bla bla bla) så har det varit så under hela min livstid. Men jag accepterar fullständigt att nån annan gör det valet.
    Och jag trivs med att kvinnan bär klänningen (ja det finns länder där män bär klänningar, men nu är det inte riktigt sådana klänningar jag syftar på). Jag tycker om att vara "kvinnlig" med min man. Skulle han ha liknande kläder på sig skulle han sno min stund i rampljuset

Jag trivs med den tillvaron och vill därför inte ändra på den.
    Men jag dömer ingen annan för deras val. Jag anser inte att jag skadar något annat barn för att jag klär min tjej i klänningar och min grabb i t-shirts med biltryck på. Inte heller för att jag inte skulle köpa en klänning till min grabb om han bad om det. Men jag  uppfostrar mina barn bra iaf. De har vistats kring homosexuella, utvecklingsstörda, fattiga, rika och människor med alla nationaliteter sen de föddes och kommer förmodligen inte bli dömande individer.
  • Helena Gordon
    Dorian Ertymexx skrev 2009-05-23 16:52:34 följande:
    Helena Gordon skrev 2009-05-23 16:08:59 följande: Oftast kan man det. Och du skulle nog må bra av att sitta ner och tänka. Helt utanför denna tråd, det är bra att fundera över sig själv ibland. Så man inte ligger på dödsbädden och inser att man gjort saker för andras skull, eller för att man trodde att man borde, istället för vad man ville.
    Jag är övertygad om att jag inte kommer att ligga på min dödsbädd och ångra mitt val ang mina barns kläder.
    Och vad jag mår bra av har du inte en aning om eller vad jag "bör" fundera på. Jag gör inget för andras skull, jag gör det för att JAG vill.
  • Helena Gordon
    Dorian Ertymexx skrev 2009-05-23 19:12:58 följande:
    Därför att det enda som säger hur en flicka ska se ut är normer och värderingar, som i grund och botten vilar på gamla patriarkala föreställningar. Det är därför män är hingstar och kvinnor slampor, och därför mäns jobb betalar mer och är bättre än kvinnoyrken, och varför kvinnor rent allmänt betalas sämre för samma jobb. Jag menar, hur tusan tror du folk gjorde på stenåldern? Det fanns inget manligt och kvinnligt mode då. Man tog på sig vad man kunde, om man ens brydde sig om kläder.
    Ja, det bästa vore ju om vi "invecklades" och blev grottfolk!
  • Helena Gordon
    Clarissa83 skrev 2009-05-23 19:40:17 följande:
    Men jag har väl aldrig sagt att alla andra måste göra som jag!? Jag försöker bara få fram rätten för min egen del att göra som jag vill, ingen behöver följa det.
    Precis. Det verkar ju som att de flesta här accepterar att någon vill klä sin grabb i klänning, men det har blivit oacceptabelt att inte villja göra det.
  • Helena Gordon
    trogentjur skrev 2009-05-23 19:50:34 följande:
    Precis, vill man klä sin kille i klänning så får man cred. Vill man inte så är man en hemsk förälder som begränsar sina barn. Har jag fattat det rätt?
    Japp!
Svar på tråden NI förstör mitt barn!