• Mamma 2b

Vilka ska få vigas i kyrkan?

En fråga föds... Som brukligt är trådinspirerad så ni som vill härja vidare får gärna komma.

Alltså.

Vilka ska få vigas i kyrkan anser ni? Kyrkan är en plats för tro och respekt, inte bara en fin plats att vigas på och sen aldrig mer besöka? En del tycker så, andra anser att kyrkan är öppen för alla.

Så vem ska "få" vigas där då?
    ALLA?
    Endast troende?
    Alla utom homosexuella?
    ?

Bör kyrkan ens ha vigselrätten kvar, och i så fall bör de övriga trossamfunden ha det heller? Alla kanske skulle vigas borgerligt och sen ha en annan ceremoni vart man vill?

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Vilka ska få vigas i kyrkan?
  • Manchester

Det vettigaste vore väl ändå att ta ifrån kyrkan vigselrätten. Det man rent juridiskt menar med ett äktenskap är ju ett kontrakt som inte har något med tro eller religiösa samfund att göra. Sedan kan man förstås dessutom ha ett religiös vigsel, i en kyrka, moské eller vad man nu önskar. Det blir en religiös välsignelse av förhållandet. Jag skulle önska att man gick till stadshuset eller liknande om man ville ha ett juridiskt äktenskap och till sitt religiösa samfund om man ville ha ett religiöst. Många skulle säkert välja enbart det juridiska, några skulle vilja ha både och, och någon skulle kanske bara vilja ha en religiös välsignelse, men inte bli gift i juridisk mening.

Det juridiska äktenskapet skulle då självklart vara lika för alla, oavsett kön. Helst skulle jag också vilja öppna för polygami. Varför ska det äktenskapliga kontraktet bara vara tillgängligt för dem som lever i tvåsamhet? Det finns ju faktiskt förhållanden med fler parter som bygger på samma grunder (kärlek, gemenskap, familj etc) och är lika varaktiga. Dock tror jag att det dröjer _länge_ innan det går att få igenom en sådan ordning.

När det gäller den religiösa välsignelsen så tycker jag att varje samfund (och, om samfundet så tillåter, varje enskild präst/pastor/imam etc) skulle få avgöra vem som har rätt att välsignas. Jag skulle ha större sympati för dem som väljer att välsigna alla, men anser inte att jag har rätt att diktera villkoren för någon annans religion. Om man är fullkomligt övertygad om att ens gud förbjuder en viss typ av äktenskap så kan andra knappast begära att man ska ge den gudens välsignelse för ett sådant äktenskap. Då spelar det ingen roll om det handlar om samkönade par, par som är för gamla för att få barn (äktenskapet är ju till för barnalstring enligt somliga) eller vilka andra skumma kriterier som helst. För min del får kyrkan avstå från att välsigna äktenskap mellan rödhåriga, enbenta eller folk som kommer från olika länder. Det vore idiotiskt, men jag har inte rätt att tvinga kyrkan vara förnuftig.

• CK82

Personligen så bryr jag mej inte om vilka som får gifta sej i kyrkan M E N det jag inte försåtr är varför tex homosexuella vill gifta sej i kyrkan- hur kan man vilja gifta sej ngnstans där dess medlemmar (inte alla såklart) är emot dem och deras sätt att leva... Jag fattar inte alls det!

• isisisis

Och folk som inte har läst bibeln eller tror på den,behöver inte ha åsikter i frågan.

• CK82
    isisisis skrev 2009-08-03 09:46:28 följande:
    Det ska kyrkan bestämma.
    Exakt, jag fattar inte problemet- på alla andra stäellen får ju medlemmarna bestämma vilka som är välkomna! Varför ska de egentligen vara ngn skillnad i kyrkan?
  • pearshapedbastard
    isisisis skrev 2009-08-03 09:47:15 följande:
    Och folk som inte har läst bibeln eller tror på den,behöver inte ha åsikter i frågan.
    Tackar för ordet "eller". Jag har ju läst en hel del i den men tror inte. Då får jag iaf tycka vidare.

Varför tycker du inte folk som tror på den ska få ha åsikter?

(Eller du kanske menar "eller INTE tror på den" )
  • pearshapedbastard
    CK82 skrev 2009-08-03 09:52:46 följande:
    Exakt, jag fattar inte problemet- på alla andra stäellen får ju medlemmarna bestämma vilka som är välkomna! Varför ska de egentligen vara ngn skillnad i kyrkan?
    Andra skattefinansierade institutioner kan väl för sjutton inte utestänga homosexuella.
  • isisisis
    pearshapedbastard skrev 2009-08-03 09:54:56 följande:
    Tackar för ordet "eller". Jag har ju läst en hel del i den men tror inte. Då får jag iaf tycka vidare. Varför tycker du inte folk som tror på den ska få ha åsikter? (Eller du kanske menar "eller INTE tror på den" )
    Därför att de inte begriper vikten av budskapen i den helt enkelt.

Lätt att ha åsikter i samhällsfrågor,men när det gäller bibeln så är det ju grundläggande värderingar som är för de som tror skrivna inspirerade av GUD.

Om man inte tror på gud och hans budskap,så kommer ju saken i en helt annan dimension.
  • pearshapedbastard
    isisisis skrev 2009-08-03 10:00:27 följande:
    Därför att de inte begriper vikten av budskapen i den helt enkelt. Lätt att ha åsikter i samhällsfrågor,men när det gäller bibeln så är det ju grundläggande värderingar som är för de som tror skrivna inspirerade av GUD. Om man inte tror på gud och hans budskap,så kommer ju saken i en helt annan dimension.
    Gäller det alla ideologier? Endast nazister får ha åsikter om nazism, marxister om marxism?
  • isisisis
    pearshapedbastard skrev 2009-08-03 10:19:04 följande:
    Gäller det alla ideologier? Endast nazister får ha åsikter om nazism, marxister om marxism?
    Nä,det är speciellt denna fråga.
Svar på tråden Vilka ska få vigas i kyrkan?