• Mamma 2b

Vilka ska få vigas i kyrkan?

En fråga föds... Som brukligt är trådinspirerad så ni som vill härja vidare får gärna komma.

Alltså.

Vilka ska få vigas i kyrkan anser ni? Kyrkan är en plats för tro och respekt, inte bara en fin plats att vigas på och sen aldrig mer besöka? En del tycker så, andra anser att kyrkan är öppen för alla.

Så vem ska "få" vigas där då?
    ALLA?
    Endast troende?
    Alla utom homosexuella?
    ?

Bör kyrkan ens ha vigselrätten kvar, och i så fall bör de övriga trossamfunden ha det heller? Alla kanske skulle vigas borgerligt och sen ha en annan ceremoni vart man vill?

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Vilka ska få vigas i kyrkan?
  • Mammut och Papput

Vigsel är ju en religiös sed typ så det har ju kyrkan tjing på tycker jag.

Alla är välkomna i kyrkan. Vilka som ska giftas där tycker jag är de som respekterar den kristna tron, kyrkans regler och vigselceremonin osv.

Har hört om dem som bara vill hyra kyrkan men ha borgerlig förrättare, plocka bort alla psalmer eller göra bus. Det ifrågasätter jag starkt? En stark jämförelse är att hyra grannens kök för att bjuda hem folk till utan att de får vara med och sedan inte följa reglerna som grannarna har i sitt hem.

• riggan

Vad menar du med "alla utom homosexuella"?

Naturligtvis ska även homosexuella få vigas i kyrkan.

Däremot kan man verkligen undra varför ickereligiösa, oavsett sexuell läggning, ibland vill ha kyrklig vigsel, kyrkligt dop och kyrklig begravning.

• lövet2

Par (man+kvinna) där minst en är medlem i Svenska Kyrkan.

Fine! It´s your funeral!
  • Mammut och Papput
    riggan skrev 2009-05-21 23:52:42 följande:
    Vad menar du med "alla utom homosexuella"? Naturligtvis ska även homosexuella få vigas i kyrkan. Däremot kan man verkligen undra varför ickereligiösa, oavsett sexuell läggning, ibland vill ha kyrklig vigsel, kyrkligt dop och kyrklig begravning.
    Det var exempel på svar...
  • Mamma 2b
    riggan skrev 2009-05-21 23:52:42 följande:
    Vad menar du med "alla utom homosexuella"? Naturligtvis ska även homosexuella få vigas i kyrkan. Däremot kan man verkligen undra varför ickereligiösa, oavsett sexuell läggning, ibland vill ha kyrklig vigsel, kyrkligt dop och kyrklig begravning.
    Mmm, poängen med tråden var att belysa olika tankesätt. Det är ingen omröstning tyvärr, så alternativen i ts är bara exempel på åsikter, inte nödvändigtvis mina åsikter

Precis det jag också undrar. Varför är kyrkan viktig bara ibland, som vigsel, dop och konfirmation.
    Annars är den inte att ha verkar det som. Är det bara traditionen som styr?
  • Mammut och Papput

Mamman utan barn skrev 2009-05-21 23:57:24 följande:

Mmm, poängen med tråden var att belysa olika tankesätt. Det är ingen omröstning tyvärr, så alternativen i ts är bara exempel på åsikter, inte nödvändigtvis mina åsikter Precis det jag också undrar. Varför är kyrkan viktig bara ibland, som vigsel, dop och konfirmation. Annars är den inte att ha verkar det som. Är det bara traditionen som styr?
    Nog är det traditionen nog... =)
  • Mamma 2b

Mammut och Papput skrev 2009-05-21 23:58:18 följande:

Mamman utan barn skrev 2009-05-21 23:57:24 följande: Nog är det traditionen nog... =)
    Precis vad jag också tror.
Svar på tråden Vilka ska få vigas i kyrkan?