Inlägg från: Bara Pojkar |Visa alla inlägg
  • Bara Pojkar

Dum fråga ang tårtgarnering!!

Hej har en fråga som kan tyckas lite dum ang tårtgarnering men vissa dagar går hissen inte hela vägen upp på mig och jag får bara inte till det *s*
    När man ska ha på flisad choklad lr liknande på sidorna på en tårta, hur gör ni då?? Slänger på det eller sitter och lägger dit varje flisa för hand?
    Jag brukar smula ner det ovanifrån men får långt ifrån det resultat jag vill ha!! Så hur gör ni??

• Svar på tråden Dum fråga ang tårtgarnering!!
  • Bara Pojkar

Vad skönt att jag inte var den enda

• Bara Pojkar

Aha så pincett alltså!! Har provat att strö och "kasta" men tycker inte det blir så fint som jag skulle vilja!!
    Använder ni någon särskilt choklad och hyvel?? För bästa resultat alltså!! Brukar ta vanlig mjölkchoklad och osthyvel.. Tänkte om det gjorde sitt till!!

• Bara Pojkar
    Gotlandsunge skrev 2009-05-22 12:37:13 följande:
    Bara Pojkar skrev 2009-05-22 12:34:44 följande:
    Jag brukar köra på mörk choklad och sen kör jag i matberedaren. Har också "kastat" på, men tycker inte heller det blir så fint som man vill ha det. Undrar hur de gör på konditorier.
    Men blir den inte smulig av att köra i matberedaren?? Jag vill ju ha såna fina "krullar" eller vad man ska säga!!
  • Bara Pojkar
    Karisma skrev 2009-05-22 12:45:38 följande:
    Känns som att de på bagerier har ngn slags maskin som gör det snyggt åt dem, som blåser på chokladen åt dem för de jag ju inte precis rulla tårtan i flarnen. Hoppas ngn bagare ser tråden. /K
    Nej visst, fast det vore rätt enkelt om man kom på något sätt att rulla tårtan i chokladen! Håller tummarna jag med att någon bagare ser detta!! Då har jag ju ett mysterium mindre i huvudet!!
  • Bara Pojkar

Ja det blir fina krullar av osthyvel, men det känns som dom blir för korta när man kör choklad med bitar, dom går ju ofta av mellan varje bit, iaf för mig.. Finns det choklad som hel kaka tro?? Alltså utan bitindelning??

Sen fundera jag lite på kokos?? Har sett färdiga krullar på willys!! Borde bli snyggt, men hur blir kokos på tårta??

• Bara Pojkar
    Gotlandsunge skrev 2009-05-22 12:52:36 följande:
    Mammut och Papput skrev 2009-05-22 12:50:27 följande:
    Kanske att man ska fortsätta på det forumet och fråga hur de gör? :)
    Ja vilken bra ide!! Postar ett inlägg där direkt och ser om man får svar!!
  • Bara Pojkar

Mammut och Papput skrev 2009-05-22 13:19:27 följande:

Jag tycker då det ser ut som en blogg.
    Hehe såg att det var lite utgånget nu jag oxå.. Ja såg att det var en blog men tänkte att den som testat kanske svarar på hur om man skriver en kommentar!!
  • Bara Pojkar
    Frostizz skrev 2009-05-22 13:21:05 följande:
    Lägg tårtan på en tårtbricka el nått stadigt.Ta tårtan i ena handen o chokladflisorna i andra handen. Tryck lätt med handen som du har flisorna i mot tårtan, det som inte fastnar ramlar ner på brickan. Fortsätt så medans du snurrar tårtan runt, det som ramlar ner använder du igen..Svårt o förklara. Men vi har ingen maskin som gör det, inte där jag jobbar iallafall..
    Aha det kanske inte är svårare än så då I mitt huvud verkade det vara en halv vetenskap!! Får testa det!!
    Tack!!
Svar på tråden Dum fråga ang tårtgarnering!!