Inlägg från: Wilowa |Visa alla inlägg
  • Wilowa

Varning för Idominsalva

Vet ni att Idominsalva innehåller jordnötsolja? En barnläkare berättade att de går ut med den allmänna rekommendationen att man inte ska ge nötter eller jordnötter till barn under tolv år...skrämmande då att en barnsalva innehåller jordnötter. Lika så innehåller armens hudsalva jordnötter och tydligen någon salva eller kräm från Dove (har inte läst innehållsförteckningen själv).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-23 10:11
    Okej, jag kan inte ändra rubriken efteråt, men byt ut "varning" mot "se upp". Min mening var inte att skrämma upp någon, utan att uppmärksamma detta.

• Svar på tråden Varning för Idominsalva
  • Wilowa
    SmåläningsMamman skrev 2009-05-22 22:34:53 följande:
    Men man ska inte äta idomislava eller? o så stor risk kan det ju inte vara då de flesta andvänder just idomin.
    Det är samma sak att stryka den på huden som att äta den. Mina barn är allergiska mot jordnötter och de fick till och med nässelutslag om de satt i samma fåtölj som vi dagen innan ätit jordnötter i. Det finns till och med de som reagerar på en halv jordnöt liggandes i en bil.
  • Wilowa

Suck! Varför skrev jag den här tråden. jag borde ha vetat hur reaktionerna skulle bli. Tack för mig jag lämnar tråden nu!

• Wilowa

Okej, jag skrev inte den här tråden för att skrämma slag på någon, jag ville bara uppmärksamma det så att föräldrar själva kan avgöra om de vill smörja sina barn med jordnötsolja. Det är säkert ingen fara om man använder salvan vid typ blöjbyten och sådant för att förebygga. Fast om man har en liten torris med anlag för eksem, så är även risken att utveckla allergier större. Då tycker jag att det är vansinnigt att välja en salva med jordnötsolja i när det finns många utan.

• Wilowa

blå fisk skrev 2009-05-22 22:45:56 följande:

Fast jag vet att just Idominsalva och jordnötsoljan varit uppe tidigare här på FL. Då vet jag att någon skrev att hon själv var allergisk mot jordnöt, men inte reagerade på salvan. Så om man inte är allergisk är frågan om man ökar risken för att utveckla allergi bara genom att använda Idominsalva. Jag kan förstå att man inte köper om man själv är allergisk, men om man inte är det så ser jag inte riktigt problemet.
    Hur man reagerar beror väl på hur allergisk man är. En sköterska på barnmottagningen berättade om en kvinna som fått andningssvårigheter efter att ha smörjt sig med Dove.
  • Wilowa
    Kristin24 skrev 2009-05-23 11:48:50 följande:
    Bara läst TS Är bra att veta om barnet är allergisk mot nötter. Våra barn tål nötter så för oss spelar det ingen roll. Är väl inte nötter i sig de innehåller utan oljan i så fall.
    Det är bara det att jordnöten inte är en nöt!
  • Wilowa
    Vaselin är värre än jordnötsolja skrev 2014-10-20 15:41:40 följande:

Ni oroar er för en ynka ingrediens som jordnötsoljan. Ni kanske borde ta en titt på den första ingrediensen i innehållsförteckningen (vilket innebär att den innehåller den ingrediensen mest). Och det är inget mindre än vaselin. Ta er gärna tid och se efter vad ni smörjer in era barn med, vaselin innehåller petroleum, det vill säga råolja. Råolja är ju det vi kör våra bilar med, det vi skapar asfalt av, det som oftast sägs vara cancerogent.

Nu är det visserligen mer än fem år sedan jag skrev tråden och familjeliv har ändrats flera gånger. Jag ser inte var den ligger nu, men då har jag helt för mig att jag la den under allergi. Att det är jordnötter i den är ur allergisynpunkt mycket mer allvarligt än vaselinet...även om jag vet att vaselin innehåller mycket konstigt.

Mina barn är som sagt var allergiska mot jordnötter, så pass att de ska till sjukhuset för att se om de reagerar luftburet på jordnötter. Då är det viktigt att veta vilka fällor som finns. Värst är sånt som man inte förväntar sig att det ska finnas i så som salvor, buljonger och skumtomtar...

Kul att du startat ett konto bara för att kunna svara i en fem år gammal tråd.
Svar på tråden Varning för Idominsalva