• Wilowa

Varning för Idominsalva

Vet ni att Idominsalva innehåller jordnötsolja? En barnläkare berättade att de går ut med den allmänna rekommendationen att man inte ska ge nötter eller jordnötter till barn under tolv år...skrämmande då att en barnsalva innehåller jordnötter. Lika så innehåller armens hudsalva jordnötter och tydligen någon salva eller kräm från Dove (har inte läst innehållsförteckningen själv).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-23 10:11
    Okej, jag kan inte ändra rubriken efteråt, men byt ut "varning" mot "se upp". Min mening var inte att skrämma upp någon, utan att uppmärksamma detta.

• Svar på tråden Varning för Idominsalva
  • blå fisk

Fast är det lika lätt att utveckla nötallergi från en salva som vid förtäring? Om det inte är det så behöver det ju inte vara något problem.

• Marma

Men man ska inte äta idomislava eller? o så stor risk kan det ju inte vara då de flesta andvänder just idomin.

• Fru waran

Jag har alltid använt idomin... inga problem, tycker den är kanon. Att den innehåller jordnötsolja vet väl alla?? Det står ju på den....

• hotten

dessutom hur många väntar tills 12 års ålder innan de äter nått med nötter??

• Amarone Classico

Varifrån kommer den rekommendationen?

Jag är själv allergisk mot bl a nötter, men har fått rådet att inte undvika något till min son förrän han ev reagerar på något.

Och inte utvecklar man väl allergi av att komma i kontakt med ämnet? Visst, det kan debutera då, men har man allergin så har man.

• allfrida

Men va det ska bli överdrivet.. :)
    Idominsalva har jag använt och kommer inte sluta använda det heller.
    Det är det bästa som finns för blöjeksem.
    Och försvarets hudsalva... de flesta vet väl att det innehåller jordnötsolja och att det går att både steka i och äta *S*
    Ngn VARNING för idominsalva är bara överdrivet att skriva ut här.. skrämmer ju slag på de som redan är hysteriska i förväg...

• La Lola

Ja, det visste jag.

Men vad jag däremot fick veta häromdan är att salvan är uttorkande.
    Sköterskan på BVC rekomenderade en salva som hette Essex (mot min dotters torra fläckar på huden). Den är kanonbra!

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Fru waran
    allfrida skrev 2009-05-22 22:42:02 följande:
    Men va det ska bli överdrivet.. :) Idominsalva har jag använt och kommer inte sluta använda det heller. Det är det bästa som finns för blöjeksem. Och försvarets hudsalva... de flesta vet väl att det innehåller jordnötsolja och att det går att både steka i och äta *S* Ngn VARNING för idominsalva är bara överdrivet att skriva ut här.. skrämmer ju slag på de som redan är hysteriska i förväg...
    här överdrivs det jämt... paranoijan har inget stopp *suckar*
  • Wilowa
    SmåläningsMamman skrev 2009-05-22 22:34:53 följande:
    Men man ska inte äta idomislava eller? o så stor risk kan det ju inte vara då de flesta andvänder just idomin.
    Det är samma sak att stryka den på huden som att äta den. Mina barn är allergiska mot jordnötter och de fick till och med nässelutslag om de satt i samma fåtölj som vi dagen innan ätit jordnötter i. Det finns till och med de som reagerar på en halv jordnöt liggandes i en bil.
  • Eka80
    allfrida skrev 2009-05-22 22:42:02 följande:
    Men va det ska bli överdrivet.. :) Idominsalva har jag använt och kommer inte sluta använda det heller. Det är det bästa som finns för blöjeksem. Och försvarets hudsalva... de flesta vet väl att det innehåller jordnötsolja och att det går att både steka i och äta *S* Ngn VARNING för idominsalva är bara överdrivet att skriva ut här.. skrämmer ju slag på de som redan är hysteriska i förväg...
    Ha ha ha, amen to that!
Svar på tråden Varning för Idominsalva