• Anonym (dottern)

Får han reda på om jag har kollat upp honom hos bilregistret?

Min pappa påstår att han inte har en bil, men jag tycker mig ha sett honom åka runt i en bil och har tagit bilnumret på den. Om jag nu skulle kolla upp det hos bilregistret (med sms-tjänsten) får han reda på det då?

• Svar på tråden Får han reda på om jag har kollat upp honom hos bilregistret?
  • Anonym (dottern)

ok bra tack :)

• The Man

Fast du får mer utförlig information om du ringer 11414 till polisen och ber om uppgifter om bilägaren till ett vist reg.nr. Via SMS får du bara begränsad information.

• farytale

The Man skrev 2009-05-23 13:52:04 följande:

Fast du får mer utförlig information om du ringer 11414 till polisen och ber om uppgifter om bilägaren till ett vist reg.nr. Via SMS får du bara begränsad information.
    Nej, hon får bara informationen som lämnas ut via sms, dvs vem som står registrerad. Adressen kan hon eventuellt oxå få, men det kan man ju ändå leta upp med hjälp av namnet.
  • The Man

Vad jag menade var att man samtidigt kan få reda på en mängd teknisk information om fordonet i samma svar när man tar kontakt med polisen och man kan få veta från och med vilket datum bilägaren varit registrerad ägare på bilen, om bilen är besiktigar och försäkrad och så vidare.

Dessutom kan man i vissa fall få veta, om bilen visa sig vara skriven på ett företag, om det finns alternativa namn/adress-uppgifter på ägare/brukare. (Typ leasingbilar och så)

• farytale

Jag jobbar "på 11414" och vi ska helst lämna ut så lite information som möjligt av det som står i bilregistret. Det "ingår" egentligen inte i arbetsuppgifterna utan är mer en "service" åt invånarna.

När någon ringer och frågar om ett visst reg-nummer frågar jag varför de vill veta. Om det kanske är en bil som stått länge på en parkering eller nåt liknande så brukar jag uppge vem som står som ägare men aldrig om den är efterlyst eller om den har körförbud.

Det tekniska informationen har jag aldrig fått förfrågan om.

• The Man

Visst ska man vara "lite försiktig" med vad man lämnar ut, men faktum kvarstår att det är ett helt offentligt register vi talar om.

Att fråga om anledningen till varför en person vill veta dessa saker kan givetvis vara på sin plats. Men i normalfallet ser JAG ingen som helst anledning till att man inte skulle kunna lämna ut de uppgifter jag gav i mitt exepmel och vet också att så sker dagligen på polisstationer runt om i landet.

• The Man

Glömde säga en sak, det kan ju dessutom vara så att den som ringer och frågar om en viss bil har för avsikt att KÖPA den och då är det ju bra att upplysa om att den är efterlyst såsom stulen eller attd et finns en skatteskuld på den eller att nuvarande ägare har köpte den med kreditgivare så att inte en ny köpare/ägare plötsligt åker på en "smäll"....

• farytale

Hos oss använder vi egentligen bara registret till att efterlysa bilar, det är Vägverket , eller Transporrtstyrelsen, som det numera heter som vi ska hänvisa till vid förfrågan. Men det gör vi ju inte då vi kan ge denna informationen.

Det som är det luriga är ju att det många gånger inte är bara en "vanlig" Svensson som vill ha informationen, så det är väl därför vi ska vara lite försiktiga med informationen. Samtidigt som kan förstå att man kanske vill kolla upp en bil som man ev. ska köpa.

• Anonym (*)
    farytale skrev 2009-05-23 14:32:29 följande:
    Jag jobbar "på 11414" och vi ska helst lämna ut så lite information som möjligt av det som står i bilregistret. Det "ingår" egentligen inte i arbetsuppgifterna utan är mer en "service" åt invånarna.När någon ringer och frågar om ett visst reg-nummer frågar jag varför de vill veta. Om det kanske är en bil som stått länge på en parkering eller nåt liknande så brukar jag uppge vem som står som ägare men aldrig om den är efterlyst eller om den har körförbud.Det tekniska informationen har jag aldrig fått förfrågan om.
    Du får egentligen inte fråga varför personen undrar över ett visst regnummer. Detta register är offentligt och frågor kring en bil eller en persons fordonsinnehav "måste" besvaras av dig som tjänsteman, utan att ställa frågor. Det ingår i din tjänst. Struntprat att vi som tjänstemän får undanhålla information bara för att "du" tycker att det kan vara känsligt.

Det är inte tjänstefel att lämna ut om bilen är stulen eller om det är körförbud på den. Det är våran skyldighet att göra det.

Jag har jobbat inom myndigheten i många år och har ofta fått frågor om teknisk information etc, men hänvisar ofta till Vägverket, numera transportstyrelsen för att de är mer hemma i systemet och har fler sökmöjligheter än vi.

Som sagt, vi har ingen rättighet att ens fråga varför den personen vill ha en viss information när det gäller de offentliga systemen.
  • Anonym

Jag har svarat allmänheten massor av gånger, det finns inga hemligheter i den typ av slagning som du efterfrågar.

• Anonym (Snokis)

Varför ringa när du kan kolla här?

Och nej, infon kommer inte lämnas till ägaren om att du gjort en sökning.

• PetraD

Anonym (Snokis) skrev 2009-05-24 00:00:44 följande:

Varför ringa när du kan kolla här?Och nej, infon kommer inte lämnas till ägaren om att du gjort en sökning.
    där står ju inget om vem som äger den
    men man kan ju kolla där och skicka ett sms med registreringsnumret till 71456 så får man uppgifter om ägaren
  • Anonym (Snokis)

Sant, sorry, de har gjort om den sen jag använde den sist (el så har jag dåligt minne)

• Anonym (bilägare)
    Martiin skrev 2014-09-18 15:28:37 följande:

DU kan ju söka anonymt och se både fordon o ägare på biluppgifter.se

Nej man får inte ägaruppgifter där, kollade precis mig själv. Fick kön, ålder och ort samt biluppgifterna. 
  • Martiiiin

Jodå, får man visst. Du missade nog klicka på länken till ägaren :) Prova igen får du se.

Svar på tråden Får han reda på om jag har kollat upp honom hos bilregistret?