farytale skrev 2009-05-23 14:32:29 följande:
Jag jobbar "på 11414" och vi ska helst lämna ut så lite information som möjligt av det som står i bilregistret. Det "ingår" egentligen inte i arbetsuppgifterna utan är mer en "service" åt invånarna.När någon ringer och frågar om ett visst reg-nummer frågar jag varför de vill veta. Om det kanske är en bil som stått länge på en parkering eller nåt liknande så brukar jag uppge vem som står som ägare men aldrig om den är efterlyst eller om den har körförbud.Det tekniska informationen har jag aldrig fått förfrågan om.
Du får egentligen inte fråga varför personen undrar över ett visst regnummer. Detta register är offentligt och frågor kring en bil eller en persons fordonsinnehav "måste" besvaras av dig som tjänsteman, utan att ställa frågor. Det ingår i din tjänst. Struntprat att vi som tjänstemän får undanhålla information bara för att "du" tycker att det kan vara känsligt.
Det är inte tjänstefel att lämna ut om bilen är stulen eller om det är körförbud på den. Det är våran skyldighet att göra det.
Jag har jobbat inom myndigheten i många år och har ofta fått frågor om teknisk information etc, men hänvisar ofta till Vägverket, numera transportstyrelsen för att de är mer hemma i systemet och har fler sökmöjligheter än vi.
Som sagt, vi har ingen rättighet att ens fråga varför den personen vill ha en viss information när det gäller de offentliga systemen.