• The Man

Får han reda på om jag har kollat upp honom hos bilregistret?

Fast du får mer utförlig information om du ringer 11414 till polisen och ber om uppgifter om bilägaren till ett vist reg.nr. Via SMS får du bara begränsad information.

• The Man

Vad jag menade var att man samtidigt kan få reda på en mängd teknisk information om fordonet i samma svar när man tar kontakt med polisen och man kan få veta från och med vilket datum bilägaren varit registrerad ägare på bilen, om bilen är besiktigar och försäkrad och så vidare.

Dessutom kan man i vissa fall få veta, om bilen visa sig vara skriven på ett företag, om det finns alternativa namn/adress-uppgifter på ägare/brukare. (Typ leasingbilar och så)

• The Man

Visst ska man vara "lite försiktig" med vad man lämnar ut, men faktum kvarstår att det är ett helt offentligt register vi talar om.

Att fråga om anledningen till varför en person vill veta dessa saker kan givetvis vara på sin plats. Men i normalfallet ser JAG ingen som helst anledning till att man inte skulle kunna lämna ut de uppgifter jag gav i mitt exepmel och vet också att så sker dagligen på polisstationer runt om i landet.

• The Man

Glömde säga en sak, det kan ju dessutom vara så att den som ringer och frågar om en viss bil har för avsikt att KÖPA den och då är det ju bra att upplysa om att den är efterlyst såsom stulen eller attd et finns en skatteskuld på den eller att nuvarande ägare har köpte den med kreditgivare så att inte en ny köpare/ägare plötsligt åker på en "smäll"....

Svar på tråden Får han reda på om jag har kollat upp honom hos bilregistret?