• farytale

Får han reda på om jag har kollat upp honom hos bilregistret?

The Man skrev 2009-05-23 13:52:04 följande:

Fast du får mer utförlig information om du ringer 11414 till polisen och ber om uppgifter om bilägaren till ett vist reg.nr. Via SMS får du bara begränsad information.
    Nej, hon får bara informationen som lämnas ut via sms, dvs vem som står registrerad. Adressen kan hon eventuellt oxå få, men det kan man ju ändå leta upp med hjälp av namnet.
  • farytale

Jag jobbar "på 11414" och vi ska helst lämna ut så lite information som möjligt av det som står i bilregistret. Det "ingår" egentligen inte i arbetsuppgifterna utan är mer en "service" åt invånarna.

När någon ringer och frågar om ett visst reg-nummer frågar jag varför de vill veta. Om det kanske är en bil som stått länge på en parkering eller nåt liknande så brukar jag uppge vem som står som ägare men aldrig om den är efterlyst eller om den har körförbud.

Det tekniska informationen har jag aldrig fått förfrågan om.

• farytale

Hos oss använder vi egentligen bara registret till att efterlysa bilar, det är Vägverket , eller Transporrtstyrelsen, som det numera heter som vi ska hänvisa till vid förfrågan. Men det gör vi ju inte då vi kan ge denna informationen.

Det som är det luriga är ju att det många gånger inte är bara en "vanlig" Svensson som vill ha informationen, så det är väl därför vi ska vara lite försiktiga med informationen. Samtidigt som kan förstå att man kanske vill kolla upp en bil som man ev. ska köpa.

Svar på tråden Får han reda på om jag har kollat upp honom hos bilregistret?