• Avelyn

Vi med upprepade missfall som följs åt. Part 3

BettanB,

Grattis till graviditeten! Angående självmedicineringen, går allt detta att få tag på receptfritt ? Albylen vet jag finns på apoteket bakom disk. Det övriga ? Är redo att testa allt som finns att testa för egen del.

• Avelyn

BettanB,

Smarta sätt att få tag i dem Till en hund ? Det var inte illa. Alla sätt är bra Ska absolut tjata mig galen efter progesteron. Om jag nu får missfall ( Vilket det lutar mot snart känns det som ) har jag blivit lovad hjälp. Då MÅSTE de ge mig progesteron. Annars kommer jag att vara besvärlig och ringa dagligen till dem.

• Avelyn

BettanB,

Jag hade ett Mf i vecka 7+4 i Maj 2008 och ett MA i januari 2009 vecka 17+4 ( Foster dött sedan vecka 12). Så det är två för mig än så länge. Denna graviditet jag är i nu har ej börjat bra. Har ont då och då. Det kom blod 14/5 klarrött på papperet på toaletten. Inget mer sedan. Sedan kom det blod i fredags 22/5, en blodsträng Inget mer därefter. Vid VUL i tisdags syntes en hinnsäck, inget foster. Tidsmässigt tror de att jag inte är lika långt gången som jag trodde. Ändå har jag regelbunden mens och vet sista mensens första dag. Jag vet till och med när jag hade ägglossning i och med att jag testade med stickor. Hormonprover visar att denna graviditet fortskrider som den ska trots allt. Ändå tvivlar jag på det kommer att gå bra. Nytt VUL om tre veckor.

Jag och min sambo har ett barn gemensamt sedan tidigare. Sedan har jag två barn från ett tidigare förhållande.

• Avelyn

BettanB,

Nej ingen utredning gjordes vid mitt sena MA. De sa att det bara är otur att få två Mf/Ma och att det säkert skulle gå vägen nästa gång. De sa också att jag inte är prioriterad för utredning eftersom jag fött tre barn. Utredning var för dem som inte har barn sedan tidigare, inte mig. Jag frågade om jag kunde bli aktuell någonsin. NEJ sa de. Nu när jag var in för koll efter blödningar och smärta ( Nu 4 månader senare) frågade jag igen. Läkaren sa " Självklart får du hjälp om det blir ett tredje missfall ". Så jag får tro på det även om jag redan har haft lyckan att få tre barn. Denna graviditet skulle jag enligt egen beräkning vara i vecka 6+. Enligt dem i vecka 4+. Det innebär alltså att jag skulle plussat redan vid tre fulla veckor. Känns väldigt långsökt och osannolikt. Jag kan tyvärr inte gå privat eftersom det inte finns någon privat att gå till här i Jämtland. Det är bara KK som gäller. Jag får hoppas och tro på att de håller vad de sa nu sist.

• Avelyn

BettanB,

Ja det är verkligen fördelaktigt att bo i storstad. Bara det att kunna få gå till privat gyn, få ett vaginalt ultraljud vid oro skulle betytt mycket. När jag fick mitt MA kändes saker och ting inte ok vid vecka 14 cirka. Bad om att få VUL men de vägrade. Hänvisade till rutin UL i vecka 18+. Nu hann jag inte gå så långt som till det datumet. Tack o lov nästan. Jag ville inte gärna upptäcka ett MA när man går på rutinUL och förväntar sig att få köpa kort på sin bebis och så.

Ska man få vaginalt ultraljud här i tidig graviditet måste man överdriva sina besvär. I denna graviditet kände jag ju att något inte var ok. Smärtorna och blödningen gjorde mig orolig. Att enbart säga det skulle inte ha fått in på KK. Jag fick överdriva litet. Då fick jag en tid.

• Avelyn

Irma97, Nja jag har ju ännu inte sett ett foster på VUL. Det enda jag vet hittills är att graviditetshormonera ökar i den takt det ska. Iaf tror läkarna att det blir ett foster. Annars skulle inte hormonerna öka så bra. Jag får veta först om tre veckor hur det ser ut. Då får jag nytt VUL. Innan dess får jag gå ovetande. Jag har ju blött vid två tillfällen. Inte mkt men ändå. Tar ej ut något i förskott. Försöker leva livet som jag alltid har gjort, vara mkt med de barn jag har och göra saker. Så får vi se...om tre veckor. Om det finns ett levande foster.

• Avelyn

Irma97,

Tack för att du håller tummarna! Om tre veckor får jag veta lite mer. Kan bara hoppas på bra besked då. Ändå tror jag inte på mirakel.

• Avelyn

Sitter på jobbet. Slutar snart. Mitt i mitt arbetspass fick jag så ont i sidan av magen och ut mot ryggen. Sitter i ännu. Det kan ju vara så att jag haft en ogynnsam arbetsställning. Ändå när man haft två mf ( och är gravid igen ) så tänker man ju direkt att nu är det snart dags.. smärtorna har kommit. Fy.. jag hatar att vara skräckslagen för minsta lilla kroppsligt symtom

Hjärtat slår så fort nu

• Avelyn

Detta med risken för mf när man fått en pojke först , gäller det även om man fött ännu ett barn efter det första t ex ?

Jag har också en son som förstfödd, därefter en son och sedan en dotter. Inga mf före eller mellan dem.. Därefter började mitt elände.

• Avelyn

Det är nu nära två veckor kvar innan jag får mitt VUL och får se om det finns ett foster i hinnsäcken som sist var tom. Hela kvällen, natten och i dag har jag haft extrem mensvärk av den allra värsta graden. Har svårt att gå upprätt. Jag väntar och väntar på ett missfall. Ännu inget blod. Hur lång tid kan det ta från kraftiga smärtor till att blödningarna börjar ? Inte för att jag vill att det ska börja, men detta är outhärdligt nästintill.. Någon som varit med om liknande ?

Vid mina tidigare missfall kom blodet före smärtan...

• Avelyn

Lottizm,

Jag fick VUL för ett tag sedan, den gången de fann en tom hinnsäck. De kollade då mina äggledare. Det fanns inga tecken på graviditet i dem. Hinnsäcken var belägen där den skulle. Så jag tror inte på utomkveds. Sedan är min smärta över hela nedre regionerna, inte just till en sida. Tack o lov. Vill ej ha mf, men hellre det än utomkveds. Ändå har tankarna snuddat vid just utomkveds. Men de kan inte ha missat det vid förra VUL, som var cirka 1,5 vecka sedan ?

Jag försöker leva på normalt och se vart det bär. Jag har varit magsjuk och är precis på bättringsvägen. Eller om min kassa mage kommer från mitt antibiotika jag nyss avslutat. Jag hoppas mina smärtor kommer från magen.. men det känns inte så. Det är som intensiv mensvärk som inte slutar. Inte växtvärk utan ngt mkt mer

Tacksam att det finns alvedon.. inte för att det hjälper mkt.

Irma97,

Tack för att du hoppas åt mig. Tyvärr känns hoppet väldigt litet.. Hur det än är får jag ju mf utredning sedan. Det är min tröst..

• Avelyn

Tack för era råd. Jag funderar på om jag ska ringa KK i morgon och höra om mina smärtor. De kommer och går lite i intervaller. Det hjälper att duscha varmt.

• Avelyn

Efter över tre veckors ångest har jag äntligen fått VUL. Det visade ett levande foster i vecka 8+5 enligt beräkningar. Enligt sista mens skulle jag vara i vecka 9+5 i stället. Den hade armar och ben. Rörde sig så jag kunde se. Jag är så tacksam. Dock är det inte så att jag förväntar mig att få bli mamma igen trots allt. Förra gången dog mitt foster i vecka 12. Gången innan dess i vecka 8.

Jag gick på VUL med förväntan att få gå hem med cytotec tabletter. Detta var en ordentlig överraskning. På förra Vul fanns inget foster, enbart hinnsäck. De misstänkte ofostrig graviditet. Nu tar jag en dag i taget. Livrädd för tiden när det är dags för moderkakan att ta över.. Äter ej albyl minor. Åt det från ägglossning tills vecka 5+. Då fick jag blödningar och tordes ej ta mer albyl. Just där och då ville jag inte bli mer lättblödande. Borde jag ta igen nu ? Jag har inte blött på tre veckor och fostret lever hittills..

• Avelyn

lalalong,

Jag har också haft blödningar vid två tillfällen med en veckas mellanrum. Inga blödningar däremellan. Mitt foster levde iaf på vul tre veckor efter den senaste blödningen. ( Och jag hoppas det lever nu två veckor efter VUL ) Var mina blödningar kom i från vet de ej.. skumt med blödningar. Enligt tidigare erfarenheter tänker jag missfall direkt det kommer blod vid graviditet, nu inser jag att det kan gå bra. ( Fast jag vägrar tro helt att det kan gå bra förrän jag har en bebis i famnen. ) Ej blött mer nu. Tack o lov.

Svar på tråden Vi med upprepade missfall som följs åt. Part 3