• Romantica1981

KUB test?

Ska man göra KUB test även om man inte är 35 år? Är snart 28 år och känner ingen i min släkt som har fått ett barn med Down Syndrom. Min kille vill att vi ska göra det eftersom att han känner en tjej som var ca 33 år och fick ett barn med DS. ÄR rådvill.

• Svar på tråden KUB test?
  • pumpkinhead

jag gjorde o jag är 25. vi tyckte 1500 kr var lite om man slapp oron sedan fick vi även ett extra ultraljud och en f ilm med oss hem. helt klart värt det. och eftersom det inte är en farligt med blodprov och ultraljud (jaja de ä inte bra me för många men ändå) så var det liksom inget svårt val

• KakanMakan

Jag har gjort ett på Titt Ut i Sthlm. Betalade 1700:-. Verkligen värt varenda krona.

Lycka till.

(Jag är 29 år).

★ Storasyster 06 ★ Lillebror 09 ★
  • saltflingan

Hos oss erbjuds alla gravida att göra kub, vi såg det som en chans till att få se Günter och om resultaten hade blivit dåliga så hade man haft gott om tid att förbereda sig.

Nu blev resultaten bra dock och det var jättekul att se liten igen.

• Romantica1981

Där jag bor ska man vara över 35 år eller ha en släkting med DS.

Vet inte om jag vill veta eftersom jag inte känner att jag skulle kunna ta beslutet om en eventuell abort.

• Fröken Juni

I vilken graviditetsvecka gör man NUPP/KUB?

• JoJo02

Fröken Juni skrev 2009-05-26 22:33:31 följande:

Tror att blodprovet ska tas innan vecka 13. Men ine 100% säker. Men på mig togs det tidigt.
  • JoJo02

Ultraljudet gjordes i vecka 18

• majlin84

jag gjorde inget..såg ingen mening med det. Dom är ju inte 100% så om de skulle visa att de är nåt "fel" så går man kanske o oroar sig hela graviditeten i onödan o glömmer att njuta. Är man inte inom "ramen" för risken så är det inte så vanligt att man får ett barn me DS.... dom kan ju ofta se sånt sen när man gör rul i vecka 18..men de e ju en smaksak=)

• saltflingan

Blodprovet görs runt v 10, men det kan göras även senare dock minst en vecka innan ul. Ul traljudet görs sen i v 11-13+6. Det är bara under den perioden som man kan mäta vätskespalten i nacken.
  • Sandra johansson 85

Så som jag förstått det så erbjuds alla kub/nupp test. Det var precis nytt, började i april. Det är inom vissa veckor, tror det är typ 11+0 - 13+6. Man tar blodprov ca 1 vecka innan UL.
Svar på tråden KUB test?