• Romantica1981

KUB test?

Ska man göra KUB test även om man inte är 35 år? Är snart 28 år och känner ingen i min släkt som har fått ett barn med Down Syndrom. Min kille vill att vi ska göra det eftersom att han känner en tjej som var ca 33 år och fick ett barn med DS. ÄR rådvill.

• Svar på tråden KUB test?
  • Fröken Juni
    majlin84 skrev 2009-05-27 13:28:41 följande:
    Jag känner mig helt off i huvudet. Tanken på att gå nästan en halv graviditet och fundera på om ens barn har någon kromosomavvikelse känns för mig fruktansvärt. För sig nu att man bestämmer sig för att göra ett FVP, det görs ju tidigast i v.16 och sedan tar det 3 veckor innan provresultatet av det kommer, då är man ju i v.19 och avbryta en graviditet så pass sent känns ju fruktansvärt.Samtidigt så känns det ju onödigt att genomgå NUPP/KUB/MKP/FVP om man ändå oavsett resultat inte kommer avbryta graviditeten.Hur sjutton ska man tänka egentligen? Kan tillägga att jag blir 35 år i år.mm jo de är helt sant, det blir ju svårare att avbryta en eventuell graviditet ju längre tiden går och efter vecka 18 måste man väl ha socialstyrelsens godkännande. Men frågan är, om du gör ett kub test och den visar en högre risk..gör du abort då? det är en väldigt svår fråga helt klart..finns båda för och nackdelar som är väldigt viktiga. Själv skulle jag inte göra abort bara för mitt barn har DS...har den däremot stora skador i skelett o ryggrad så kanske, men det kan man väl ändå inte se på kub testerna eller? men det är ju bara en själv som kan veta, tyvärr. Din ålder är ju lite avgörande..men som sagt, skulle du fundera på att köra abort om den har en avvikelse tycker jag att du ska göra ett test, annats så spelar de ju ingen roll egentligen. Hoppas det löser sig=)
    Men ett NUPP test gör man i v. 11 tidigast och CUB test kan göras tidigast i v.9 och det är ju en stor skillnad på att ev avbryta en graviditet i v.9-10 än i v.19-20.

Om jag gjorde NUPP eller CUB och sannolikheten var 1:200 eller lägre så skulle jag gå vidare med ett FVP. Och jag tror att jag skulle avbryta graviditeten om det rörde sig om stora skador än att orsaka ett onödigt lidande för barnet.
  • Fröken Juni

Är det BARA Downs syndrom som de kan se via NUPP eller CUB? Eller kan de se annat också?

Jag vet att dem kollar om barnet har knutna händer, platt näsa, deras ryggrad och läpp käk gomspalt.

• majlin84

Fröken Juni skrev 2009-05-28 18:13:52 följande:

Men ett NUPP test gör man i v. 11 tidigast och CUB test kan göras tidigast i v.9 och det är ju en stor skillnad på att ev avbryta en graviditet i v.9-10 än i v.19-20.Om jag gjorde NUPP eller CUB och sannolikheten var 1:200 eller lägre så skulle jag gå vidare med ett FVP. Och jag tror att jag skulle avbryta graviditeten om det rörde sig om stora skador än att orsaka ett onödigt lidande för barnet.
    ja men då har du ju ditt svar där hur du ska göra....
  • Fröken Juni
    majlin84 skrev 2009-05-28 18:16:47 följande:
    Fröken Juni skrev 2009-05-28 18:13:52 följande:
    ja men då har du ju ditt svar där hur du ska göra....
    Och då ska man sluta diskutera tycker du eller?

Ska jag göra NUPP eller CUB då? varför är det ena bättre än det andra? Känns ju inte så enkelt att föra in en nl genom magen och kanske riskera ett missfall heller.

Förstår inte riktigt vad du menar med det du skrev majlin84.
  • majlin84

Fröken Juni skrev 2009-05-28 18:25:25 följande:

Och då ska man sluta diskutera tycker du eller?Ska jag göra NUPP eller CUB då? varför är det ena bättre än det andra? Känns ju inte så enkelt att föra in en nl genom magen och kanske riskera ett missfall heller.Förstår inte riktigt vad du menar med det du skrev majlin84.
    nej men du skrev ju att du hellre ville veta nu än i vecka 19-20 o att om de visar risk gör du abort så då får du väl göra ett test nu så du slipper gå o oroa dig, e väl bara du som kan veta va du vill. Visst finns risk för missfall, vet dock inte hur stor den är...tippar på väldigt liten men fråga bm...gällande vilket test har jag ingen aning..har som sagt inte gjort nåt test så satte mig inte in i skillnaden. Inget är lätt nu när man ska ha barn..varken nu eller nångång framöver..man kan inte veta vad som är bäst, man får lyssna på den röst man har inom sig o hoppas på de bästa.
  • Fröken Juni
    majlin84 skrev 2009-05-28 18:39:59 följande:
    nej men du skrev ju att du hellre ville veta nu än i vecka 19-20 o att om de visar risk gör du abort så då får du väl göra ett test nu så du slipper gå o oroa dig, e väl bara du som kan veta va du vill. Visst finns risk för missfall, vet dock inte hur stor den är...tippar på väldigt liten men fråga bm...gällande vilket test har jag ingen aning..har som sagt inte gjort nåt test så satte mig inte in i skillnaden. Inget är lätt nu när man ska ha barn..varken nu eller nångång framöver..man kan inte veta vad som är bäst, man får lyssna på den röst man har inom sig o hoppas på de bästa.
    Visst, men om jag nu gör NUPP eller CUB får dåliga siffror då ska jag gå och oroa mig fram till v.16 då FVP ska göras och sedan 3 veckor till innan svaret kommer. Förstår du dilemmat bättre nu majlin 84?
  • majlin84

Fröken Juni skrev 2009-05-28 18:43:13 följande:

Visst, men om jag nu gör NUPP eller CUB får dåliga siffror då ska jag gå och oroa mig fram till v.16 då FVP ska göras och sedan 3 veckor till innan svaret kommer. Förstår du dilemmat bättre nu majlin 84?
    men herregud de får du ju göra oavsett...gör du testet får du vänta i 3 veckor..om du inte gör de får du vänta till rul...så e de för oss alla...så nej jag förstår inte dilemmat....de e ingen som kommer undan de, de e så de e när vi e gravida!
  • JoJo02

Fröken Juni skrev 2009-05-26 23:20:13 följande:
    [citat]
    Men gjorde du själva NUPP/KUB-ultraljudet så sent? Trodde inte man gjorde NUPP/KUB i samband med rutinultraljudet.

Nej, jag blandar nog ihop det. Det var nog runt v.12

• MmedM

Och då ska man sluta diskutera tycker du eller?Ska jag göra NUPP eller CUB då? varför är det ena bättre än det andra? Känns ju inte så enkelt att föra in en nl genom magen och kanske riskera ett missfall heller.
    Skillnade mellan KUB och nupp är att man vid KUB även tar ett blodprov. Det gör ju att KUB resultatet är något säkrare.
    Risken för att få missfall vid FVP är enligt min BM 2%. Det innebär alltså att risken är en på femtio att ditt barn dör vid FVP, oavsett om det är friskt eller inte.
    KUB berättar ju om du har hög eller låg risk. Vid hög risk kan du få göra FVP och få ett säkert resultat, och det bör du få v 17-18. Men om du har låg risk är det väl ändå onödigt att göra FVP?
  • Fröken Juni
    majlin84 skrev 2009-05-28 18:55:54 följande:
    Fröken Juni skrev 2009-05-28 18:43:13 följande:
    men herregud de får du ju göra oavsett...gör du testet får du vänta i 3 veckor..om du inte gör de får du vänta till rul...så e de för oss alla...så nej jag förstår inte dilemmat....de e ingen som kommer undan de, de e så de e när vi e gravida!
    Jag förstår inte vad du menar nu. Man kollar inte efter sånt på RUL. Dessutom görs RUL i v.17-19 iaf här i mitt län.

Det jag menade är att jag ska vänta kanske i 7 veckor efter NUPP innan jag kan göra fostervattensprovet och det är ju nästan 2 mån. Och har man då fått hög sannolikhet för skada så är det ju oerhört psykiskt påfrestande att gå och vara orolig så länge som 7 veckor.

Är det nån som förstår mig?
Svar på tråden KUB test?