• Romantica1981

KUB test?

Ska man göra KUB test även om man inte är 35 år? Är snart 28 år och känner ingen i min släkt som har fått ett barn med Down Syndrom. Min kille vill att vi ska göra det eftersom att han känner en tjej som var ca 33 år och fick ett barn med DS. ÄR rådvill.

• Svar på tråden KUB test?
  • Fröken Juni
    JoJo02 skrev 2009-05-26 22:37:03 följande:
    Ultraljudet gjordes i vecka 18
    Men gjorde du själva NUPP/KUB-ultraljudet så sent? Trodde inte man gjorde NUPP/KUB i samband med rutinultraljudet.
    majlin84 skrev 2009-05-26 22:40:30 följande:
    jag gjorde inget..såg ingen mening med det. Dom är ju inte 100% så om de skulle visa att de är nåt "fel" så går man kanske o oroar sig hela graviditeten i onödan o glömmer att njuta. Är man inte inom "ramen" för risken så är det inte så vanligt att man får ett barn me DS.... dom kan ju ofta se sånt sen när man gör rul i vecka 18..men de e ju en smaksak=)
    Jag känner mig helt off i huvudet. Tanken på att gå nästan en halv graviditet och fundera på om ens barn har någon kromosomavvikelse känns för mig fruktansvärt. För sig nu att man bestämmer sig för att göra ett FVP, det görs ju tidigast i v.16 och sedan tar det 3 veckor innan provresultatet av det kommer, då är man ju i v.19 och avbryta en graviditet så pass sent känns ju fruktansvärt.
    Samtidigt så känns det ju onödigt att genomgå NUPP/KUB/MKP/FVP om man ändå oavsett resultat inte kommer avbryta graviditeten.
    Hur sjutton ska man tänka egentligen? Kan tillägga att jag blir 35 år i år.
    Blodprovet görs runt v 10, men det kan göras även senare dock minst en vecka innan ul. Ul traljudet görs sen i v 11-13+6. Det är bara under den perioden som man kan mäta vätskespalten i nacken.
    Tack. Är KUB säkrare än NUPP? Det är väl bara blodprovet som skiljer dem båda åt väl som jag har förstått, eller är det något jag missat?
  • Fröken Juni

Sandra johansson 85 skrev 2009-05-26 22:41:41 följande:

Fröken Juni skrev 2009-05-26 22:33:31 följande:
    Så som jag förstått det så erbjuds alla kub/nupp test. Det var precis nytt, började i april. Det är inom vissa veckor, tror det är typ 11+0 - 13+6. Man tar blodprov ca 1 vecka innan UL.
    Erbjuds det alla numer? Där ser man. Men i mitt fall så är det kanske det är lika bra att göra ett FVP direkt. Jag fick sån chock förra gången på KUB. 2005 hade jag så bra siffror så och trodde väl aldrig för mitt liv att det skulle bli så dåliga siffror 2 år senare, men det blev det. Tänker då att siffrorna kommer vara ännu sämre nu och då kommer jag genast vilja gå vidare med ett FVP.
    Stämmer det då att man ska vänta i 3-5 veckor för kallelsen till FVP och sedan ytterligare 3 v för provresultat? Tala om ångest att gå och fundera och våndas och oroas under i stort sett, i värsta fall, i 8 veckor det är ju 2 månader av sin graviditet.

Varför började jag fundera på detta för? Knäpp jag är.
  • saltflingan

Fröken Juni skrev 2009-05-26 23:20:13 följande:

Tack. Är KUB säkrare än NUPP? Det är väl bara blodprovet som skiljer dem båda åt väl som jag har förstått, eller är det något jag missat?
    Ja det är bara blodprovet som skiljer dem åt. Du får en mycket bättre bild om du gör kub än enbart nupp, säkrare resultat.

Jag fick 2,6 på nackspalten (ganska högt men jag gjorde testet ganska sent också) och om jag inte hade gjort blodprovet så hade jag nog fått ganska dåliga resultat. Nu fick jag istället 1:3087.

Det skiljer sig åt från stad till stad om man erbjuds att göra testen, man kan inte ens gå efter kommun eftersom det varierar så.
  • Fröken Juni
    Ja det är bara blodprovet som skiljer dem åt. Du får en mycket bättre bild om du gör kub än enbart nupp, säkrare resultat. Jag fick 2,6 på nackspalten (ganska högt men jag gjorde testet ganska sent också) och om jag inte hade gjort blodprovet så hade jag nog fått ganska dåliga resultat. Nu fick jag istället 1:3087.Det skiljer sig åt från stad till stad om man erbjuds att göra testen, man kan inte ens gå efter kommun eftersom det varierar så.
    Men om man är 35 år så borde man väl erbjudas både NUPP/KUB/MKP/FVP?
  • saltflingan

Fröken Juni skrev 2009-05-27 10:16:51 följande:

Men om man är 35 år så borde man väl erbjudas både NUPP/KUB/MKP/FVP?
    Ja från 35 och uppåt så erbjuds alla gravida kvinnor i Sverige det.
  • Fröken Juni
    Ja från 35 och uppåt så erbjuds alla gravida kvinnor i Sverige det.
    Svårt att välja vad av det man ska välja, vad som är säkrast, vad man vill veta osv.
    Ett svårt beslut.
  • majlin84

Jag känner mig helt off i huvudet. Tanken på att gå nästan en halv graviditet och fundera på om ens barn har någon kromosomavvikelse känns för mig fruktansvärt. För sig nu att man bestämmer sig för att göra ett FVP, det görs ju tidigast i v.16 och sedan tar det 3 veckor innan provresultatet av det kommer, då är man ju i v.19 och avbryta en graviditet så pass sent känns ju fruktansvärt.Samtidigt så känns det ju onödigt att genomgå NUPP/KUB/MKP/FVP om man ändå oavsett resultat inte kommer avbryta graviditeten.Hur sjutton ska man tänka egentligen? Kan tillägga att jag blir 35 år i år.

mm jo de är helt sant, det blir ju svårare att avbryta en eventuell graviditet ju längre tiden går och efter vecka 18 måste man väl ha socialstyrelsens godkännande. Men frågan är, om du gör ett kub test och den visar en högre risk..gör du abort då? det är en väldigt svår fråga helt klart..finns båda för och nackdelar som är väldigt viktiga. Själv skulle jag inte göra abort bara för mitt barn har DS...har den däremot stora skador i skelett o ryggrad så kanske, men det kan man väl ändå inte se på kub testerna eller? men det är ju bara en själv som kan veta, tyvärr. Din ålder är ju lite avgörande..men som sagt, skulle du fundera på att köra abort om den har en avvikelse tycker jag att du ska göra ett test, annats så spelar de ju ingen roll egentligen. Hoppas det löser sig=)

• malin1974

Fröken Juni skrev 2009-05-26 22:33:31 följande:
    Så som jag förstått det så erbjuds alla kub/nupp test. Det var precis nytt, började i april. Det är inom vissa veckor, tror det är typ 11+0 - 13+6. Man tar blodprov ca 1 vecka innan UL.
    I mitt landsting så erbjuds inte NPP/Kub tillnågon eftersom de inte har börjat med det än... vill jag ha det så måste jag åka till Uppsala eller Gävle och betala privat...
  • Sandra johansson 85
    malin1974 skrev 2009-05-27 15:06:30 följande:
    I mitt landsting så erbjuds inte NPP/Kub tillnågon eftersom de inte har börjat med det än... vill jag ha det så måste jag åka till Uppsala eller Gävle och betala privat...
    Va dumt! Jag trodde det skulle vara lika för alla. Fast jag gör det ju inte främst för den anledningen... Jag vill helst se att allt ser bra ut, att mitt barn lever o så.
  • sjl89

Där jag bor erbjuds alla att göra ett kub test. Men på alla kliniker gör dom det i senast vecka 14 för sen går det inte att mäta på detta sätt. Blodprovet gjorde jag 2 veckor innan då jag tog alla andra tester. Vet inte vad nackspalten hade för längd men vi fick ett resultat 1:20000 för ds

Svar på tråden KUB test?