JoJo02 skrev 2009-05-26 22:37:03 följande:
Ultraljudet gjordes i vecka 18
Men gjorde du själva NUPP/KUB-ultraljudet så sent? Trodde inte man gjorde NUPP/KUB i samband med rutinultraljudet.
majlin84 skrev 2009-05-26 22:40:30 följande:
jag gjorde inget..såg ingen mening med det. Dom är ju inte 100% så om de skulle visa att de är nåt "fel" så går man kanske o oroar sig hela graviditeten i onödan o glömmer att njuta. Är man inte inom "ramen" för risken så är det inte så vanligt att man får ett barn me DS.... dom kan ju ofta se sånt sen när man gör rul i vecka 18..men de e ju en smaksak=)
Jag känner mig helt off i huvudet. Tanken på att gå nästan en halv graviditet och fundera på om ens barn har någon kromosomavvikelse känns för mig fruktansvärt. För sig nu att man bestämmer sig för att göra ett FVP, det görs ju tidigast i v.16 och sedan tar det 3 veckor innan provresultatet av det kommer, då är man ju i v.19 och avbryta en graviditet så pass sent känns ju fruktansvärt.
Samtidigt så känns det ju onödigt att genomgå NUPP/KUB/MKP/FVP om man ändå oavsett resultat inte kommer avbryta graviditeten.
Hur sjutton ska man tänka egentligen? Kan tillägga att jag blir 35 år i år.
Blodprovet görs runt v 10, men det kan göras även senare dock minst en vecka innan ul. Ul traljudet görs sen i v 11-13+6. Det är bara under den perioden som man kan mäta vätskespalten i nacken.
Tack. Är KUB säkrare än NUPP? Det är väl bara blodprovet som skiljer dem båda åt väl som jag har förstått, eller är det något jag missat?