Inlägg från: majlin84 |Visa alla inlägg
  • majlin84

KUB test?

jag gjorde inget..såg ingen mening med det. Dom är ju inte 100% så om de skulle visa att de är nåt "fel" så går man kanske o oroar sig hela graviditeten i onödan o glömmer att njuta. Är man inte inom "ramen" för risken så är det inte så vanligt att man får ett barn me DS.... dom kan ju ofta se sånt sen när man gör rul i vecka 18..men de e ju en smaksak=)

• majlin84

Jag känner mig helt off i huvudet. Tanken på att gå nästan en halv graviditet och fundera på om ens barn har någon kromosomavvikelse känns för mig fruktansvärt. För sig nu att man bestämmer sig för att göra ett FVP, det görs ju tidigast i v.16 och sedan tar det 3 veckor innan provresultatet av det kommer, då är man ju i v.19 och avbryta en graviditet så pass sent känns ju fruktansvärt.Samtidigt så känns det ju onödigt att genomgå NUPP/KUB/MKP/FVP om man ändå oavsett resultat inte kommer avbryta graviditeten.Hur sjutton ska man tänka egentligen? Kan tillägga att jag blir 35 år i år.

mm jo de är helt sant, det blir ju svårare att avbryta en eventuell graviditet ju längre tiden går och efter vecka 18 måste man väl ha socialstyrelsens godkännande. Men frågan är, om du gör ett kub test och den visar en högre risk..gör du abort då? det är en väldigt svår fråga helt klart..finns båda för och nackdelar som är väldigt viktiga. Själv skulle jag inte göra abort bara för mitt barn har DS...har den däremot stora skador i skelett o ryggrad så kanske, men det kan man väl ändå inte se på kub testerna eller? men det är ju bara en själv som kan veta, tyvärr. Din ålder är ju lite avgörande..men som sagt, skulle du fundera på att köra abort om den har en avvikelse tycker jag att du ska göra ett test, annats så spelar de ju ingen roll egentligen. Hoppas det löser sig=)

• majlin84

Fröken Juni skrev 2009-05-28 18:13:52 följande:

Men ett NUPP test gör man i v. 11 tidigast och CUB test kan göras tidigast i v.9 och det är ju en stor skillnad på att ev avbryta en graviditet i v.9-10 än i v.19-20.Om jag gjorde NUPP eller CUB och sannolikheten var 1:200 eller lägre så skulle jag gå vidare med ett FVP. Och jag tror att jag skulle avbryta graviditeten om det rörde sig om stora skador än att orsaka ett onödigt lidande för barnet.
    ja men då har du ju ditt svar där hur du ska göra....
  • majlin84

Fröken Juni skrev 2009-05-28 18:25:25 följande:

Och då ska man sluta diskutera tycker du eller?Ska jag göra NUPP eller CUB då? varför är det ena bättre än det andra? Känns ju inte så enkelt att föra in en nl genom magen och kanske riskera ett missfall heller.Förstår inte riktigt vad du menar med det du skrev majlin84.
    nej men du skrev ju att du hellre ville veta nu än i vecka 19-20 o att om de visar risk gör du abort så då får du väl göra ett test nu så du slipper gå o oroa dig, e väl bara du som kan veta va du vill. Visst finns risk för missfall, vet dock inte hur stor den är...tippar på väldigt liten men fråga bm...gällande vilket test har jag ingen aning..har som sagt inte gjort nåt test så satte mig inte in i skillnaden. Inget är lätt nu när man ska ha barn..varken nu eller nångång framöver..man kan inte veta vad som är bäst, man får lyssna på den röst man har inom sig o hoppas på de bästa.
  • majlin84

Fröken Juni skrev 2009-05-28 18:43:13 följande:

Visst, men om jag nu gör NUPP eller CUB får dåliga siffror då ska jag gå och oroa mig fram till v.16 då FVP ska göras och sedan 3 veckor till innan svaret kommer. Förstår du dilemmat bättre nu majlin 84?
    men herregud de får du ju göra oavsett...gör du testet får du vänta i 3 veckor..om du inte gör de får du vänta till rul...så e de för oss alla...så nej jag förstår inte dilemmat....de e ingen som kommer undan de, de e så de e när vi e gravida!
Svar på tråden KUB test?