• freakymee

    tillväxthämmad prematur

    Hej.

    min dotter är född i vecka 36+0 så hon e ju nästan fullgången.
    Hon vägde endast 1818g å var 43 cm lång.
    Dom 2 sista veckorna i min mage hade hon vuxit 50 g så hon hade nog inte blivit så mkt större =(

    Nu till mina frågor.
    Nån annan som fått nån som haft mkt tillväxt hämninig?
    Hur mkt gick ert/era barn upp i veckan ?
    Har ni haft nå komplicationer ?
    Hade dom nån ananing om varför erat barn var tillväxt hämmad ?

  • Svar på tråden tillväxthämmad prematur
  • boktok

    Hej!

    Min son föddes i v30+4 och var 44 % tillväxthämmad. Han vägde 885 g och var 33 cm lång.

    Jag vet inte hur lite han gick upp i veckan men han hade istortsett slutat att växa när vi gjorde andra ultraljudet. Det gjordes när jag var i v 29.

    Han var väldigt medtagen när han kom ut dels för att han inte hade fått tillräckligt med näring från navelsträngen och för att jag åt antidepressiv medicin under de sista veckorna av grav. Han har inte några men alls av sin tidiga födsel, det som man märker är att han väger mindre och är kortare än sina jämnåriga.

    Ingen vet varför han var tillväxthämmad men jag gissar på att han blev stressad av att jag mådde så dåligt psykiskt.

  • Double the joy

    Fick tvillingar v34+0 i okt 2008 varav pojken var tillväxthämmad. Han vägde 1265g och var 40cm lång.
    De sondmatades de första veckorna.

    v1 45g
    v2 130g
    v3 -10g då vi minskade på sondningen
    v4 100g

    Vid 2 mån ålder vägde han 2290g så hans kurva har bara gått spikrakt upp.

    Vi har inte haft några komplikationer vilket har varit jätteskönt.

    Vi vet inte varför det blev som det blev flödena såg bra ut 2v innan snittet.

    Lycka till
    DTJ


    ♥¸.?°´¯) ♥Double the joy and two times the pleasure♥¸.?°´¯) ♥
  • allakantralla

    Hej hej!

    Min son var nästan som ditt barn! Född i v 36, vägde 1670 och var 43 cm lång. Efter 2 veckor hade han gått upp 400 gram, och sedan har han gått upp mellan 150 och 300 gram i veckan.

    Spenderade de första två veckorna på sjukhus - inga allvarliga komplikationer, förutom dåligt socker och att han hade svårt att hålla värmen. Sedan vi kom hem har vi inte haft några komplikationer alls.

    Min moderkaka hade flera riktigt stora myom, de vet inte varför. Jag rökte under graviditeten, och det kan förklara en del av tillväxthämningen, kanske 200-300 gram enligt läkarna. Men de vet inte varför myomen hade uppkommit, och min gunekolg ska undersöka mig för detta.

    Grattis till ditt mirakel! Man oroar sig ju såklart när man han fått en sån start. Men man oroar sig för fullt friska barn också.

    Vad hände dig? VEt du varför ditt barn var tillväxthämmat?

  • Written Fiction

    I vårt fall skyller dom på moderkakan alt navelsträngen. Fast till synes så var moderkakan frisk och navelsträngen mycket avvikande. Så antagligen var något tokigt med den.

    sonen hann bli dryga 29% tillväxthämmad. född i vecka 27+3

  • freakymee

    När jag var på rutin Ul i v 18 så var lillan -12% det var normal sa dom. När jag var i v 23 så upptäcktes det att jag fått högt Bt hade legat normalt tills då. Så jag blev skickad å kolla flöden å så. Då var låg hon på -18% var oxå normalt men dom ville kolla 2 veckor senare.
    Sagt å gjort i v 26-27 var hon -32% hade inte vuxit nästan nått.
    Alla flöden såg bra ut.
    Då blev det lite mera panik. Bt hade stigit oxå. Så det blev minst 3 kontroller/veckan.
    Allt såg bra ut hela tiden flöden och hjärtljud och fostervatten.
    Mitt bt steg hela tiden.
    Dom ville *hålla* kvar henne så länge som möjligt
    v 35+0 gjorde ett till tv Ul då uppskattade dom henne till 1775g -37 %

    Skulle försöka avvakta 2 veckor till. Sen skulle dom diskutera å ta ut henne. Det skulle bli snitt hur som eftersom att hon låg i säte, jag hade högt bt å hon var så liten.

    v 36+0 åkte jag in för en rutin undersökning bt stigit i höjden å jag hade samlat jätte mkt vätska å äggvita i urinen. Läkaren undersökte mig å sa att jag hade fått havandeskapsförgiftning nervsystemet hade blivit påverkat å det blev bara värre.
    Så då blev det snitt den dagen.

    Vi låg på barnavdelningen i 2 veckor sen var vi hemma 1 vecka med dagliga kontroller innan vi blev utskrivna. Hon sondmatades de första 10dagarna sen började hon äta själv.

    Nu e det så att hon växer så *sakta* Är 11 veckor å väger 3760g är 53 lång. Å dom bara gnäller för att hon ökar för lite/. veckan. å som mamma e det inte roligt å höra.

    hon har även haft problem med magen inte vanlig kolik. Får dessutom järndroppar gör ju inte saken bättre =(

    Dom kunde inte förklara varför hon var så liten för navelsträngen å moderkakan såg normala ut. Dom sa det berodde lite pga det höga Bt men kunde inte säga mera...
    Bor på en liten ort å här är det ingen som förstår hur kämpigt det är. Å då menar jag dom på BVC.

  • allakantralla

    Men du har inte fått reda på VAD för fel på navelsträngen? Sånt jag undrar är ju om det är MIG det är fel på, alltså något genetiskt som även kommer inträffa vid en eventuell nästa graviditet, eller om det är något som skulle kunna göra mig sjuk på något sätt.

    Förresten, vad betyder 29% tillväxthämmad? 29% av VAD??

    Written Fiction skrev 2009-05-25 11:44:05 följande:


    I vårt fall skyller dom på moderkakan alt navelsträngen. Fast till synes så var moderkakan frisk och navelsträngen mycket avvikande. Så antagligen var något tokigt med den. sonen hann bli dryga 29% tillväxthämmad. född i vecka 27+3
  • pärlor08

    Min ena tvillingson var tillväxthämmad, när han förlöstes med akut snitt låg han -33%. Idag är han 8 mån. korr. ålder. Det vi kan märka är att han är senare i motoriken. Han kan inte sitta själv och är allmänt svajig. Annars är han lika glad och pigg som sin "stora" lillebror. Han kommunicarar lika bra och äter lika mycket, men han väger mindre och är mindre.

  • Written Fiction
    allakantralla skrev 2009-05-25 21:45:46 följande:
    Men du har inte fått reda på VAD för fel på navelsträngen? Sånt jag undrar är ju om det är MIG det är fel på, alltså något genetiskt som även kommer inträffa vid en eventuell nästa graviditet, eller om det är något som skulle kunna göra mig sjuk på något sätt.Förresten, vad betyder 29% tillväxthämmad? 29% av VAD??Written Fiction skrev 2009-05-25 11:44:05 följande:
    Nej vad som hände kommer vi aldrig få reda på. Tyvärr finns det inget facit på allt som kan ske med kroppen. Visst vore det perfekt om man alltid fick svar på vad som kan hända eller vad som hänt. Men i vissa fall får man acceptera de svar som finns och sedan gå vidare. Dock har jag barn sedan innan normal gradivitet så jag tror mer på ett olyckligt sammanträffande.

    Barn i magen har alla en kurva som följs. Man kan ligga över, och man kan ligga under. Givetvis finns det stora barn och små barn. Men det finns en gräns för hur liten man "ska" vara. min son var 29% mindre än förväntad vikt för den gradivitetsveckan.(dvs medel)

    Normal vikt är plus minus ett visst antal procent (hur mycket vet jag dock inte)
    Tror det är runt 15% plus minus.
  • Sytten

    Vår dotter föddes i v 37+ 0 men läkarna misstänkte att det kunde vara tidigare än så. Hon var väldigt "barnslig" i sitt sätt att vara. Hon vägde 2690 g (inte jättelite alltså) men var bara 44 cm. Hon orkade inget äta och fick sådeles sondmatas. Hon hade dessutom för högt blodvärde och var tvungen att få dropp och tryckas i mat för att få ner värdet. Vi var kvar över två veckor på neo. Det var inte kul med tanke på att det var jul och storebror på 3 år inte ens fick komma och hälsa på pga av rs-viruset. Något som hon drabbades av när hon var 6 veckor. Åter igen in på sjukhus med sondmatning i en vecka för att hon inte orkade äta.

    Idag har vi en pigg och glad 1,5 åring. Fortfarande väldigt liten. Hon väger 9 kg och är 75 cm lång.

  • Bakverk

    Födde min Molly 081231, hon var egentligen beräknad 090212. Hon var tillväxthämmade pga av min havandeskapsförgiftning. Vägde 1590 gr och var 42 cm lång. Nu är hon 6 mån(korr 4,5 mån) och väger lite över 7 kg och är 65 cm lång. Hennes tillväxtkurva har pekat spikrakt uppåt sedan hon föddes. När jag började helamma henne gick hon upp 400 gr flera veckor i rad. Senast jag vägde henne hade hon gått upp 800 gr på en månad. Hon har kommit ikapp och ligger på normalkurvan vad gäller längd och vikt och har mycket babyhull...


    Molly kom ut som en raket 31/12-08!!! 1590 gr, 42 cm...
  • Johanna1988

    Min son fick plockas ut i v 36+1 .
    Han vägde 1510 gram och va 41 cm lång när han föddes.
    När han kom ut så mådde han jättebra. Fick ligga ett par dagar på värmebädd med dropp och sond, fick även sola två dagar. Men det var aldrig någon fara för hans liv när han väl var ute.
    Fick stanna på neo i ca 2 veckor då han var tvungen att väga minst 1700gram innan jag fick åka hem, väl hemma hade vi hemsjukvård i ytterligare 2 veckor och när han skrevs ut vägde han 2346gram och var 45 cm lång- då var han ca en månad.

    Har inte fått något riktigt svar varför han var tillväxthämmad. Flödet, CTG och fostervattnet var bra .
    Hade tydligen fått havandeskapsförgiftning vilket jag inte alls märkte av, mådde hur bra som helst
    På en kontroll så upptäckte de att fostervattnet hade halverats på några dagar bara, och låg strax under den understa gränsen och de bestämdes då att det var dags att komma ut.

    Han går i snitt upp ca 200gram/ vecka. Ibland lite mer, ibland lite mindre. Det varierar.

    Idag är han 3 månader och 21 dagar och väger 4525gram och är 54.5cm lång.

Svar på tråden tillväxthämmad prematur