• Yabbadabbadoo

Istället för situps?

Jag får ont i rygg och nacke av situps, har alltid fått.
    Och nu när jag vill börja träna magen lite så undrar jag såklart vad jag kan göra istället??
    Har hittills legat på golvet och liksom cyklat med benen i luften typ, känns ordentligt i magen iallafall.Vet någon om det är bra för magen?
    Och vad kan man göra för träning hemma som är bra för rumpan?

Behöver verkligen tips. Har typ nästan aldrig tränat i mitt liv, har aldrig varit överviktig och är inte nu heller men vill gärna känna mig lite mer i form.

Mycket tacksam för tips och ideér!!!!

• Svar på tråden Istället för situps?
  • Sashimi

Jag kom att tänka på "Hip hop abs", googla på det så hittar du träningsDVD som du kan köpa.

Här ser du på Youtube hur det ser ut (hoppa in 1 min in i filmen). Funkar bra om du gillar aerobics och dylikt, kan hänga med i koreografin (vilket jag har svårt för - men det är ju en träningssak):

• hallon och björnbär

för magen är plankan bra. lägg dig på mage. sätt i tårna och armbågarna i golvet och står rak som en planka så länge du orkar. (en satisk övning som stärker både rygg och mage).
    du kan även ligga på rygg med sträckta ben upp i luften och sänka dem så lågt du orkar och ta upp igen.
    eller ligga på rygg med böjda ben och doppa tårna i golvet.

för rumpan kan du ligga på mage och paddla med raka ben upp i luften.
    eller ligga på sidan med raka ben och ta upp en benet och göra en halvcirkel bakåt med det.

• Mandragora

Du får antagligen ont eftersom du gör fel. Det är ju bara magen som skall jobba men många hjälper till med nacke och rygg.

En övning som jag gillar går ut på att sitta på golvet med lätt böjda ben, håll något med händerna (en dunk med vatten, en rejäl bok eller vad du nu har hemma) och flytta vikten från sida till sida. Det känns fint i magens sidomuskulatur sedan.

• kattochbebis

Vanliga sit-ups är svåra att göra om man är otränad, lätt att ta belastningen på nacke o rygg som du säger.
    En enklare variant är att lägga dig på rygg med lätt böjda ben och rulla över på ena skinkan. Sätt handflatorna i golvet på var sida. Dra sedan upp knäna samtidigt som du drar dig upp med överkroppen. Fötterna ihop, knäna något isär. Sträck sedan ut kroppen igen. Varken överkroppen eller fötterna ska ända ner i golvet och du ska fortfarande ligga på ena skinkan. Då gör du en form av sit-ups som tränar sidorna på magmusklerna. Hoppas jag kunde förklara så det blir rätt... :) Det ska kännas på sidan i magen samt lårmusklerna, annars gör du fel.

Vill du göra vanliga sit-ups kan du testa att knäppa händerna. Samtidigt som du går upp med överkroppen sträckerna du då ut händerna ordentligt framför dig (ner längs magen, sedan uppåt och ut med handflatorna över knäna). Sedan när du går ner drar du armarna bakåt över huvudet, fortfarande med knäppta händer. På så vis hjälper du till med armarna också.

Svar på tråden Istället för situps?