• Thaleya

Mat ekonomi!

Har just varit inne på Min man äter oss ur huset-tråden och kom och tänka på att jag och min sambo tveklöst äter mat för 7-8 000 i månaden, vilket är hemskt egentligen!

Vi äter sällan ute, men ärligt talat så är det nästan lika dyrt att äta hemma som att äta ute. Jag är sämst på att laga mat och vill helst att det ska ta så lite tid som möjligt. Jag äter inte bacon, kassler, skinka, bönor, linser, svamp.. säkert en massa mer men det kom jag på nu. Vad ska vi äta eller laga till fredagsmys som inte kostar cirka 350 spänn för en kväll?

Och hur många är ni i eran familj och vad kostar maten i månaden ungefär?

• Svar på tråden Mat ekonomi!
  • Anonym (2 i vår familj)

Vi har utökat vår matbudget och äter numer för hela 2500/ månad.
    Då äter vi lite extra bra & gott i månaden :)

Jag lusläser reklambladen som kommer på måndag, sen köper jag det som är billigt.

• Thaleya

Anonym (2 i vår familj) skrev 2009-05-25 23:28:36 följande:

Vi har utökat vår matbudget och äter numer för hela 2500/ månad. Då äter vi lite extra bra & gott i månaden :) Jag lusläser reklambladen som kommer på måndag, sen köper jag det som är billigt.
    Bra tips förresten jag slänger alltid matbladen, och jag hatar att planera mat för den delen iofs. Sen äter vi så olika, jag ÄLSKAR all sorters fisk och han hatar fisk, och gillar gammal mat som kroppkakor, ärtsoppa, bruna bönor med fläsk, creppes, isterband, pölsa och sådant som inte jag kan vara i närheten av ens.
  • Anonym (2 i vår familj)

Sambon verkar ha en hyfsat billig smak, äter ni efter den så stannar pengarna i plånboken.

För att komma upp i dom summorna som 7-8000 så måste det exravagant mat till.
    Jag tänker hummer, oxfilé, löjrom eller överdrivet intag :(

• Thaleya

Vi äter pepparbiff och tacos och oxfilé stekar rätt så ofta. Sen dricker sambon väldigt mycket coca-cola och det är sällan vi gör grytor eller tar vara på maten utan vi äter och sen slängs resterna. Så rester ska jag börja ta vara på och göra matlådor, för sambon äter lunch ute nästan varje dag medan jag äter något billigt.

• malinka2
    Thaleya skrev 2009-05-25 23:34:22 följande:
    Anonym (2 i vår familj) skrev 2009-05-25 23:28:36 följande:
    Bra tips förresten jag slänger alltid matbladen, och jag hatar att planera mat för den delen iofs. Sen äter vi så olika, jag ÄLSKAR all sorters fisk och han hatar fisk, och gillar gammal mat som kroppkakor, ärtsoppa, bruna bönor med fläsk, creppes, isterband, pölsa och sådant som inte jag kan vara i närheten av ens.
    Ha ha vad olika det kan vara, själv funderar jag på vad man äter om man åter för så himla mycket pengar, oxfile? Vi äter vanlig husmanskost här hemma, fiskgratänger, kyckling, kalopps, korvstroganoff, korv o makaroner, baconpasta, lasagne, köttfärssås o spagetti osv osv Vi har en månadskostnad på runt 2000:- vet inte exakt med småhandlande på Ica... Ensam med två barn på 5 och 7 år. Frukost blir bara på helger då barnen äter i skolan på veckorna, jag kan inte äta frukost alls, jag har med matlåda o barnen äter ju lunchen i skolan oxå.
    Vad äter ni?

Och just, fredagsmys? taccos kanske som alla andra he he. Hos oss är Stinas kyckling en fredagstradition som barnen skulle mörda mej om jag bröt så det är ju enkelt men gott
  • mamlan
    Thaleya skrev 2009-05-25 23:52:11 följande:
    Vi äter pepparbiff och tacos och oxfilé stekar rätt så ofta. Sen dricker sambon väldigt mycket coca-cola och det är sällan vi gör grytor eller tar vara på maten utan vi äter och sen slängs resterna. Så rester ska jag börja ta vara på och göra matlådor, för sambon äter lunch ute nästan varje dag medan jag äter något billigt.
    MEn ändå 7-8000 är väldigt mycket pengar, hur många är ni i hushållet? Här går det nog ett par tusen 2000 kanske, skulle lätt kunna dra ned det, men jag är tvärtemot dig, ÄLSKAR att läsa coopbladet när det kommer, kolla vad som är på extrapris och handlar fast frysen redan är proppfull Men om ni vill äta kött ofta, gör det men kolla i matbladen vilka kött som är extrapris på just nu, ät det köttet, köp mycket när det är billigt och ha i frysen. I veckan tog de 59 kr/kilot för fläskfile inte dyrt alls och gott, man måste kolla lite innan man handlar för mat har blivit gräsligt dyrt. Och gillar ni inte rester, gör mindre mat åt gången då.
  • Thaleya
    malinka2 skrev 2009-05-25 23:53:48 följande:
    Ha ha vad olika det kan vara, själv funderar jag på vad man äter om man åter för så himla mycket pengar, oxfile? Vi äter vanlig husmanskost här hemma, fiskgratänger, kyckling, kalopps, korvstroganoff, korv o makaroner, baconpasta, lasagne, köttfärssås o spagetti osv osv Vi har en månadskostnad på runt 2000:- vet inte exakt med småhandlande på Ica... Ensam med två barn på 5 och 7 år. Frukost blir bara på helger då barnen äter i skolan på veckorna, jag kan inte äta frukost alls, jag har med matlåda o barnen äter ju lunchen i skolan oxå. Vad äter ni? Och just, fredagsmys? taccos kanske som alla andra he he. Hos oss är Stinas kyckling en fredagstradition som barnen skulle mörda mej om jag bröt så det är ju enkelt men gott
    malinka2 skrev 2009-05-25 23:53:48 följande:
    Ha ha vad olika det kan vara, själv funderar jag på vad man äter om man åter för så himla mycket pengar, oxfile? Vi äter vanlig husmanskost här hemma, fiskgratänger, kyckling, kalopps, korvstroganoff, korv o makaroner, baconpasta, lasagne, köttfärssås o spagetti osv osv Vi har en månadskostnad på runt 2000:- vet inte exakt med småhandlande på Ica... Ensam med två barn på 5 och 7 år. Frukost blir bara på helger då barnen äter i skolan på veckorna, jag kan inte äta frukost alls, jag har med matlåda o barnen äter ju lunchen i skolan oxå. Vad äter ni? Och just, fredagsmys? taccos kanske som alla andra he he. Hos oss är Stinas kyckling en fredagstradition som barnen skulle mörda mej om jag bröt så det är ju enkelt men gott
    Mm oxfilé, och plankstek. på Vardagar så äter jag fiskbullar och makaroner och sambon lagar jag pölsa,potatis, ägg och rödbetor till. Pannkakor är jag inte så förtjust i och spaghetti och köttfärsås äter vi rätt ofta men köttfärs är inte jätte billigt det heller. Kycklig, wokade grönsaker, och stekta nudlar med vitlöksdipp brukar jag göra med.

ge exempel på billig husmanskost snälla :D
  • Thaleya
    mamlan skrev 2009-05-25 23:57:49 följande:
    MEn ändå 7-8000 är väldigt mycket pengar, hur många är ni i hushållet? Här går det nog ett par tusen 2000 kanske, skulle lätt kunna dra ned det, men jag är tvärtemot dig, ÄLSKAR att läsa coopbladet när det kommer, kolla vad som är på extrapris och handlar fast frysen redan är proppfull Men om ni vill äta kött ofta, gör det men kolla i matbladen vilka kött som är extrapris på just nu, ät det köttet, köp mycket när det är billigt och ha i frysen. I veckan tog de 59 kr/kilot för fläskfile inte dyrt alls och gott, man måste kolla lite innan man handlar för mat har blivit gräsligt dyrt. Och gillar ni inte rester, gör mindre mat åt gången då.
    Det är bara jag och min sambo, vårat största problem är nog att vi spontan handlar istället för planerar handlar. Vi går på affären efter jobbet och då kostar det alltid minst 150 kronor varje gång, sen äter vi ju lunch för omkring 75 kronor för honom och 45 för mig. Och frukost och kvällsfika brukar vara billigt men ändå en liten summa. Sen äter vi fiare på helgen samt någon dag mitt i veckan.
  • mamlan
    Thaleya skrev 2009-05-26 00:01:11 följande:
    Mm oxfilé, och plankstek. på Vardagar så äter jag fiskbullar och makaroner och sambon lagar jag pölsa,potatis, ägg och rödbetor till. Pannkakor är jag inte så förtjust i och spaghetti och köttfärsås äter vi rätt ofta men köttfärs är inte jätte billigt det heller. Kycklig, wokade grönsaker, och stekta nudlar med vitlöksdipp brukar jag göra med. ge exempel på billig husmanskost snälla :D
    Som sagt, köp bara kött som är på extrapris, själv köper jag aldrig köttfärs om det ej är extrapris, men då köper jag mycket och fryser in. Soppor är ju billigt och enkelt att göra. Själv är jag oxå av det lite latare slaget och gillar halvfabrikat, men det behöver inte bli så dyrt för det. Men jag handlar utifrån vad som är på extrapris, det spar du mycket på, exet handlade det han var sugen på just då, oavsett extrapris eller inte, han tyckte jag var lite larvig med mina priser. Mén det syns tydligt i plånboken att han inte bor här mer så att säga, så kolla och jämför priser.
  • Thaleya
    mamlan skrev 2009-05-26 00:06:03 följande:
    Som sagt, köp bara kött som är på extrapris, själv köper jag aldrig köttfärs om det ej är extrapris, men då köper jag mycket och fryser in. Soppor är ju billigt och enkelt att göra. Själv är jag oxå av det lite latare slaget och gillar halvfabrikat, men det behöver inte bli så dyrt för det. Men jag handlar utifrån vad som är på extrapris, det spar du mycket på, exet handlade det han var sugen på just då, oavsett extrapris eller inte, han tyckte jag var lite larvig med mina priser. Mén det syns tydligt i plånboken att han inte bor här mer så att säga, så kolla och jämför priser.
    Jo jag får göra det tack så mycket :)
    Har handlat med mina kompisar och de blev helt bestörta över hur jag handlade, ställde tillbaka det jag tog och sa man ska alltid ta det billigaste och liknande. Jag har ju insett att jag har missat en hel del på handlings fronten.
Svar på tråden Mat ekonomi!