• Thaleya

Mat ekonomi!

Har just varit inne på Min man äter oss ur huset-tråden och kom och tänka på att jag och min sambo tveklöst äter mat för 7-8 000 i månaden, vilket är hemskt egentligen!

Vi äter sällan ute, men ärligt talat så är det nästan lika dyrt att äta hemma som att äta ute. Jag är sämst på att laga mat och vill helst att det ska ta så lite tid som möjligt. Jag äter inte bacon, kassler, skinka, bönor, linser, svamp.. säkert en massa mer men det kom jag på nu. Vad ska vi äta eller laga till fredagsmys som inte kostar cirka 350 spänn för en kväll?

Och hur många är ni i eran familj och vad kostar maten i månaden ungefär?

• Svar på tråden Mat ekonomi!
  • Dhana

Hej hej !

Här är en familj till som förbukar ca 6-8000:- i månaden på mat, enligt icabonusen. Då ska tiläggas att vi äter ute rätt så ofta och då räknas inte den summan.
    Vi handlar mat för dagen, har försökt storhandla, veckohandla, göra menyer men det är inte riktigt vår grej.När den dagen kommer är ingen sugen på just det och jag får oftast slänga maten eller frysa in....
    Jobbar som kock, så när jag kommer hem lagar jag det vi är sugna på och då blir det oftast att åka och handla var dag...
    Det beror ju mycket på VAR man handlar oxå.

• Dhana

skall tilläggas att vi ALDRIG köper halvfabrikat då det innehåller otroliga mängder av socker och salt och mycket ekologisk. Bara svenskt !

• Thaleya
    Dhana skrev 2009-05-26 00:18:35 följande:
    skall tilläggas att vi ALDRIG köper halvfabrikat då det innehåller otroliga mängder av socker och salt och mycket ekologisk. Bara svenskt !
    Samma här och sen måste jag säga att Grönsaker är bland det dyraste som finns, varför är det så dyrt om vi ska vara nyttiga!? :o
  • PerG

Så gjorde vi förr i tiden...jag tröttnade på att spendera 30-40 minuter i affären VARJE DAG och istället tvingade jag frugan att gå igenom en matlista varje vecka så nu handlar vi en gång per vecka och kompletterar nån gång i den lokala affären. Istället lägger vi den tiden jag var i affären på att laga mat istället! Då slipper man dyra halvfabrikat. Dessutom använder man oftast råvarorna smartare när man planerar och veckohandlar och kan köpa storpack osv. Vi gör alltid så att maten räcker till minst en matlåda.

Jag har en stor lista på mat som vi gillar som vi använder som inspiration när vi skriver veckomatsedel. Sen bläddrar vi ibland i kokböcker, eller tittar på matprogram på TV, osv... Första veckorna gick det trögt att planera och komma igång, men efter ett tag gick det lättare....

Thaleya skrev 2009-05-26 00:03:36 följande:
    Det är bara jag och min sambo, vårat största problem är nog att vi spontan handlar istället för planerar handlar. Vi går på affären efter jobbet och då kostar det alltid minst 150 kronor varje gång, sen äter vi ju lunch för omkring 75 kronor för honom och 45 för mig. Och frukost och kvällsfika brukar vara billigt men ändå en liten summa. Sen äter vi fiare på helgen samt någon dag mitt i veckan.
  • Dhana
    Thaleya skrev 2009-05-26 00:20:22 följande:
    Samma här och sen måste jag säga att Grönsaker är bland det dyraste som finns, varför är det så dyrt om vi ska vara nyttiga!? :o
    Håller fullständigt med dig. Vi köper mycket grönsaker, färska och frukt i mängder.

Borde vara skitdyrt med "tomma kalorier" istället...
  • Thaleya
    PerG skrev 2009-05-26 00:21:19 följande:
    Så gjorde vi förr i tiden...jag tröttnade på att spendera 30-40 minuter i affären VARJE DAG och istället tvingade jag frugan att gå igenom en matlista varje vecka så nu handlar vi en gång per vecka och kompletterar nån gång i den lokala affären. Istället lägger vi den tiden jag var i affären på att laga mat istället! Då slipper man dyra halvfabrikat. Dessutom använder man oftast råvarorna smartare när man planerar och veckohandlar och kan köpa storpack osv. Vi gör alltid så att maten räcker till minst en matlåda. Jag har en stor lista på mat som vi gillar som vi använder som inspiration när vi skriver veckomatsedel. Sen bläddrar vi ibland i kokböcker, eller tittar på matprogram på TV, osv... Första veckorna gick det trögt att planera och komma igång, men efter ett tag gick det lättare....
    Jo det har du rätt i, här vimlar jag omkring i affären i cirka 40 minuter varje dag och funderar på vad jag ska äta. Jag får börja veckohandla, måste fixa skjuts av min käre svärmor isåfall för jag har ingen bil. Sen har jag en sån oengagerad sambo så att få honom att hjälpa till med planerandet av maten kan jag ju drömma vidare om.
  • PerG

Frukt&öntpriser är ju säsongsvarierande. Under vintern är det bättre med rotfrukter m.m. istället för dyra tomater, gurka, sallad osv... Om man varierar inköpen med säsong kan man ju hålla nere kostnaderna.

Thaleya skrev 2009-05-26 00:20:22 följande:
  • Thaleya
    PerG skrev 2009-05-26 00:28:59 följande:
    Frukt&gröntpriser är ju säsongsvarierande. Under vintern är det bättre med rotfrukter m.m. istället för dyra tomater, gurka, sallad osv... Om man varierar inköpen med säsong kan man ju hålla nere kostnaderna.
    Jo det är sant, det tänkte jag inte på. Sen att jag och sambon är ett par jäkla svullon går kanske inte att hjälpa :P Och att den närmsta affären vi har inte har någon konkurrens så priserna är skyhöga där.
  • Dhana
    PerG skrev 2009-05-26 00:28:59 följande:
    Frukt&gröntpriser är ju säsongsvarierande. Under vintern är det bättre med rotfrukter m.m. istället för dyra tomater, gurka, sallad osv... Om man varierar inköpen med säsong kan man ju hålla nere kostnaderna.
    hehehe.. ja, jag vet. Men det gör jag på jobbet och orkar inte tänka när jag kommer hem. Bara att maten ska vara näringsrik och varierande. Får ju tyvärr inte köpa med mat hem
  • Mysboll

halkar in här :)
    Vi är två st här hemma och äter för max 1500 kr i månaden, med utemat, som vi för övrigt köper ganska ofta.. det vi gör att att dela i stället för att äte tex en varsin pizza. Man blir faktiskt mätt på en halv pizza. Sen är jag som många andra här, ÄLSKAR matreklam ;) det finns nästan inget roligare. Något som jag även har en dille på är röda lappar. Min kille tycker det är as drygt men vi spar in mycket pengar. Med röda lappar menar jag att i många butiker så sätter dom ner kött och lita annat när det är kort datum. Här i v-ås där jag bor och i den coopbutiken jag brukar handla säljer dom ofta ut kött för 15-30 kr. Jag köper då inte bara en ;) jag köper typ tre fyra och slänger raka vägen in i frysen. där kan det ligga någon månad utan att bli gammal. Dom brukar även ha kyckling, köttfärsk, korv, köttbullar och massa sånt. Där får jag mer pengar i plånboken. Vi har garage precis vid butiken så jag brukar springa in varje gång vi är där och kolla :P

• Joual

Vi har börjat med matlistor i en något annorlunda form. Vi satte oss ner och skrev ner vad vi vanligtvis brukade handla, och vad vi vill ha hemma. Sedan skrev vi en lång lista och kategoriserade maten.

Ett exempel:
    Mejerivaror - mjölk, matlagningsgrädde, ägg, bregott, smör, keso, turkisk yoghurt. Andra kategorier är kött/fisk/fågel, bröd och skafferi, frukt och grönt, hygienprodukter och övrigt.

Innan vi åker till affären går vi igenom vad vi vill köpa och kryssar för det. Vi lägger också till "sällanköpsvaror". Senast var det t ex grönsaksfond, svartpeppar och en klösbräda till katterna.

När vi handlar så tittar vi på extrapriser. Om vi t ex hade tänkt köpa fläskfilé, men ser att det är billigt med lövbiff just då, så byter vi kött mot kött. Vi handlar också alltid saker som köttfärs och kyckling i stora mängder när det är extrapris. Vi köper också med oss pajer och soppor som kan användas som jobbluncher eller mellanmål. Sparar många sköna kronor.

För oss har det här inneburit flera saker. Vi glömmer sällan bort att handla något som vi verkligen vill ha hemma (vilket sparar pengar eftersom vi sällan behöver kompletteringshandla). Skafferiet och frysen är välfyllda med relativt billiga varor. Och kanske bäst av allt: det finns alltid både råvaror, konserver och färskvaror hemma när man vill laga mat.

Vi sätter varje månad in 4000 kr på matkortet. Av det går ca 500 till kattmat och andra husdjurstillbehör. Vi äter alltså för 3500 kr/månad och upplever inte alls att vi snålar in på något.

• malinka2
    Dhana skrev 2009-05-26 00:16:57 följande:
    Hej hej !Här är en familj till som förbukar ca 6-8000:- i månaden på mat, enligt icabonusen. Då ska tiläggas att vi äter ute rätt så ofta och då räknas inte den summan.Vi handlar mat för dagen, har försökt storhandla, veckohandla, göra menyer men det är inte riktigt vår grej.När den dagen kommer är ingen sugen på just det och jag får oftast slänga maten eller frysa in....Jobbar som kock, så när jag kommer hem lagar jag det vi är sugna på och då blir det oftast att åka och handla var dag...Det beror ju mycket på VAR man handlar oxå.
    Min sambo är oxå kock, man får ju en helt annan syn på mat då. Bra råvaror osv är ju A &O. Nu jobbar min sambo (eller särbo är det ju he he, inte van att skriva så) i Norge så matpriset sjönk rejält. Själv är jg inte lika petig med sånt.

TS fiskbullar är ju verkligen superbillig mat, det äter vi oxå en del, gott, enkelt o billigt . Tonfisksröra är ju oxå billigt o gott, lök, massa svartpeppar o tonfisk *mums* + spagetti. Hm vad mer? Jag köper en del lite billigare fisk o gör olika gratänger, soppor eller bara panerar. Pangasaus (stavning?) fileer brukar va billigt och jag tycker dom är riktigt goda, lax är oxå gott men bra mycket dyrare...
    Långkok med grytor är inte så krångligt som man kan tro, det är ju bara att blanda ihop o låta koka! Kallops gör vi en del, grönssakssoppa efter säsong. Äter vi köttfärssås brukar jag göra gratäng på det som blir kvar, eller soppa. Min mamma är expert på att ta tillvara på rester så lite jag lärt av henne, gratänger kan man göra på nästan vad som hellst, eller fyllning i nån paj, omelett osv.

Jag var skitkass på att laga mat förr men ju mer man lagar ju roligare blir det, bara man har tiden.. själv pluggar jag nu och har ganska mycket tid att laga mat o planera på...
  • Lillsnufflan

Vi är två vuxna och en sjuåring och vå äter för 4 500-5 000 i månaden ungefär. Och då äter vi aldrig ute. Min make tycks aldrig bli mätt om jag lagar billig mat. Han blir bara mätt på en stor köttbit och kött är ju tyvärr dyrt. Fisk äter han inte alls.

• Thaleya
    Lillsnufflan skrev 2009-05-26 00:40:50 följande:
    Vi är två vuxna och en sjuåring och vå äter för 4 500-5 000 i månaden ungefär. Och då äter vi aldrig ute. Min make tycks aldrig bli mätt om jag lagar billig mat. Han blir bara mätt på en stor köttbit och kött är ju tyvärr dyrt. Fisk äter han inte alls.
    Det där låter exakt som min sambo! Om han äter pölsa som han ocksp gillar så vröker han i sig ofantliga portioner, det kan vara 7 potatisar och tre portioner pölsa, sen två-tre ägg på det.
  • Mor till Ella

Vi är 4 personer i vårt hushåll. 2 vuxna 1 4½ åring (mjölkallergisk) och bebis på 3 månader. vi har en kostnad på mat för ca 4-5000kr i månaden och då äter bebisen ersättning.

Tips på lätt mat är tex:
    kycklingfile med wookgrönsaker och ris
    kycklinggryta med ris
    Lasagne (köper alltid köttfärs när det är billigt och gör massor med lasagne lätt att lägga i frysen och ta fram och värma)
    Köttfärsås och spagetti kan man ju variera hur mycket som helst så det inte blir tråkigt.

Vi grillar året runt i vår familj grillat kycklingspett med potatisgratäng är ju inte svårt att göra. man kan även lätt grilla svamp och paprika.

• malinka2

Läste oxå tråden om sambon som äter mycket. orkade inte ge mej in i tråden o läsa allt men jag tänkte på VAD de egentligen äter, en limpa vitt bröd tex är ju i princip bara luft, byter ut mot grovt bröd blir man ju mycket mättare. Fullkornspasta mättar bättre än vanlig vit osv

• hundpuss

Vi är två vuxna,
    storhandla går på runt1300 sen komplettering under veckorna med grönsaker o frukt, så jag skulle gissa på en slutnota på mellan 2-2500:- per månad.

• hundpuss

Idag var jag o storhandlade. Slutnotan gick på 2230:-
    Unnade oss lite extra gott denna månaden, mums. Grillsäsong o allt.
    Men runt 2000 ligger det väl på per månad, vi är två vuxna o en hund. Han ska ju också få nått gott när man handlar

När jag kommer ut från grönsaksavdelningen har jag lätt fyllt halva kundvagnen och undrar var allt kött o mejerivaror ska få plats...

Jag tycker runt 2000:- är helt okej för två personer,
    får mkt bra mat för pengarna. Däremot köpte jag jättemkt varor för ½priset med kort datum. Korv , köttbullar och färsk kyckling bla. Spelar ju ingen roll om man ändå lägger det i frysen.

Sen blev det allt från roll on, majs, mjöl, glass, duschcreme, potatis, pasta, kött , ost, toapapper, rakhyvlar, tamponger, hundgodis och allt där mellan också. 8 påsar mat, och ett halvsprängt lastutrymme i en volvo c30. men hem kom jag!

• debban

Vi har en matkassa på 5000kr i månaden där vi även inkluderar toalettpapper, rengöringsmedel, tandkräm osv.

Vi åker och storhandlar på coop ca 3 gånger i månaden en gång där vi handlar ordentligt med basvaror,pasta och kött och sånt som kan frysas, brukar då gå på ca 2000kr.
    Sen handlar vi lite mindre de andra 2 gångerna, sånt som tar slut fortare ex ägg, pålägg,bröd och sånt man har i kylen, bruklar gå på ca 1000kr.
    Sen brukar den sista 1000 lappen gå till sånt man småhandlar och som går åt hela tiden typ mjölk och sånt.

Vi är 2 vuxna och 1 barn på 5år, sen får vi tillökning i juli så då kommer vi nog utöka matkassan till 6000kr.

Svar på tråden Mat ekonomi!