Dhana skrev 2009-05-26 00:16:57 följande:
Hej hej !Här är en familj till som förbukar ca 6-8000:- i månaden på mat, enligt icabonusen. Då ska tiläggas att vi äter ute rätt så ofta och då räknas inte den
summan.Vi handlar mat för dagen, har försökt storhandla, veckohandla, göra menyer men det är inte riktigt vår grej.När den dagen kommer är ingen sugen på just det och jag får oftast slänga maten eller frysa in....Jobbar som kock, så när jag kommer hem lagar jag det vi är sugna på och då blir det oftast att åka och handla var dag...Det beror ju mycket på VAR man handlar oxå.
Min sambo är oxå kock, man får ju en helt annan syn på mat då. Bra råvaror osv är ju A &O. Nu jobbar min sambo (eller särbo är det ju he he, inte van att skriva så) i Norge så matpriset sjönk rejält. Själv är jg inte lika petig med sånt.
TS fiskbullar är ju verkligen superbillig mat, det äter vi oxå en del, gott, enkelt o billigt

. Tonfisksröra är ju oxå billigt o gott, lök, massa svartpeppar o tonfisk *mums* + spagetti. Hm vad mer? Jag köper en del lite billigare fisk o gör olika gratänger, soppor eller bara panerar. Pangasaus (stavning?) fileer brukar va billigt och jag tycker dom är riktigt goda, lax är oxå gott men bra mycket dyrare...
Långkok med grytor är inte så krångligt som man kan tro, det är ju bara att blanda ihop o låta koka! Kallops gör vi en del, grönssakssoppa efter säsong. Äter vi köttfärssås brukar jag göra gratäng på det som blir kvar, eller soppa. Min mamma är expert på att ta tillvara på rester så lite jag lärt av henne, gratänger kan man göra på nästan vad som hellst, eller fyllning i nån paj, omelett osv.
Jag var skitkass på att laga mat förr men ju mer man lagar ju roligare blir det, bara man har tiden.. själv pluggar jag nu och har ganska mycket tid att laga mat o planera på...