• mamlan

Mat ekonomi!

Thaleya skrev 2009-05-25 23:52:11 följande:
    Vi äter pepparbiff och tacos och oxfilé stekar rätt så ofta. Sen dricker sambon väldigt mycket coca-cola och det är sällan vi gör grytor eller tar vara på maten utan vi äter och sen slängs resterna. Så rester ska jag börja ta vara på och göra matlådor, för sambon äter lunch ute nästan varje dag medan jag äter något billigt.
    MEn ändå 7-8000 är väldigt mycket pengar, hur många är ni i hushållet? Här går det nog ett par tusen 2000 kanske, skulle lätt kunna dra ned det, men jag är tvärtemot dig, ÄLSKAR att läsa coopbladet när det kommer, kolla vad som är på extrapris och handlar fast frysen redan är proppfull Men om ni vill äta kött ofta, gör det men kolla i matbladen vilka kött som är extrapris på just nu, ät det köttet, köp mycket när det är billigt och ha i frysen. I veckan tog de 59 kr/kilot för fläskfile inte dyrt alls och gott, man måste kolla lite innan man handlar för mat har blivit gräsligt dyrt. Och gillar ni inte rester, gör mindre mat åt gången då.
  • mamlan
    Thaleya skrev 2009-05-26 00:01:11 följande:
    Mm oxfilé, och plankstek. på Vardagar så äter jag fiskbullar och makaroner och sambon lagar jag pölsa,potatis, ägg och rödbetor till. Pannkakor är jag inte så förtjust i och spaghetti och köttfärsås äter vi rätt ofta men köttfärs är inte jätte billigt det heller. Kycklig, wokade grönsaker, och stekta nudlar med vitlöksdipp brukar jag göra med. ge exempel på billig husmanskost snälla :D
    Som sagt, köp bara kött som är på extrapris, själv köper jag aldrig köttfärs om det ej är extrapris, men då köper jag mycket och fryser in. Soppor är ju billigt och enkelt att göra. Själv är jag oxå av det lite latare slaget och gillar halvfabrikat, men det behöver inte bli så dyrt för det. Men jag handlar utifrån vad som är på extrapris, det spar du mycket på, exet handlade det han var sugen på just då, oavsett extrapris eller inte, han tyckte jag var lite larvig med mina priser. Mén det syns tydligt i plånboken att han inte bor här mer så att säga, så kolla och jämför priser.
Svar på tråden Mat ekonomi!