• Alexi

Pappan föräldrarledig... går sådär!

Nu har jag bara en bebis än så länge men måste man ha läggningsrutiner med större barn som innebär att man riskerar att somna själv? Kan man inte sitta upp eller försöka vänja barnet vid att somna själv och föräldern bara är i närheten?

Om inte kan väl du under en period verkligen vara i närheten så att du går in och kollar ofta att han inte råkat somna när han nattar och i så fall väcker honom?

Sen måste jag säga att jag tycker det borde vara självklart att man hjälps åt på nätterna om det behövs även om en är föräldraledig. Min man tar ofta en matning på natten av vår bebis fast han jobbar. Det beror väl kanske lite på hur ofta och hur länge bebisen är vaken på natten men om det bara handlar om att upp och stoppa in en napp eller upp och mata lite snabbt så kan väl du hjälpa till lite grann. Ni kommer ju ändå ha uppvak sen när båda jobbar och då hjälps man väl åt antar jag.

• Alexi

Kan ni inte vänja av sonen med napp då? Det vet jag andra som gjort när nappen mer stjälpt än hjälpt på nätterna. Sover han i ert rum fortfarande? Annars kanske flytta honom till eget rum så ni slipper väckas av honom.

Svar på tråden Pappan föräldrarledig... går sådär!