• increa

Ge blod/plasma

Vad är skillnaden på att ge blod och plasma? Jag har sökt, men, hittar ingen bra förklaring.

• Svar på tråden Ge blod/plasma
  • Melisabeth

Alltså, när man lämnar blod så tar man blodet rakt av - tar 10-15 minuter typ.

När man ger palsma så tas blodet ut, sen centrifugeras det, så man separerar "vätska" och blodkroppar. Blodkropparna först tillbaka in i blodomloppet, och sen kör man några omgångar till tills man har lagom med vätska. Och det är då beroende på kroppsvikt (och jag tror till viss del längd).
    Tar i regel runt 40 minuter.

Plasman består av äggviteämnen, vatten och salter typ. (kanske gömt nått)

Blodkropparna får man tillbaka, samma slang som blodet tas ut genom, och det är egentligen bara vätskenivån i blodet som går förlorat, inte blodkropparna.

• karmela

Håller med Melisabeth med tillägget att man vid helblodsgivning ger 450 ml och vid plasmagivning ger 650 ml. Det beror alltså inte på längd och vikt, däremot måste man väga över 50 kg för annars tar man en för stor procent av blodet/plasman.

"Vad är skillnaden mellan att ge blod mot att ge plasma?

Svar: När du ger blod ger du oftast både röda blodkroppar (erytrocyterna) och plasma (vätskan utanför), samt blodplättar (som kan utvinnas från blodenheten ibland beroende på hur blodcentralen arbetar). Plasman kan i sin tur antingen gå till läkemedelstillverkning eller till patienter. All plasma behövs inte för sjukvården och då görs läkemedel av den istället.
    När du ger plasma så skiljs plasma och röda blodkroppar/trombocyter/vita blodkroppar och de får du tillbaka till kroppen. Det blir endast plasma som blir kvar och den kan också antingen gå till patienter eller till läkemedelstillverkning. Plasma kan du lämna var 14:e dag medan blod kan du ge var 3:e månad som man. Att det är längre intervall beror på att kroppen ersätter det som finns i plasman mycket fortare än den ersätter blodet. Det var några av skillnaderna.
    Publicerat 2009-05-11 av Thomas Attnäs
    Kontaktperson: Per-Olof Forsberg"

Källa: www.geblod.nu

• Melisabeth
    karmela skrev 2009-05-27 12:38:36 följande:
    Håller med Melisabeth med tillägget att man vid helblodsgivning ger 450 ml och vid plasmagivning ger 650 ml. Det beror alltså inte på längd och vikt, däremot måste man väga över 50 kg för annars tar man en för stor procent av blodet/plasman. "Vad är skillnaden mellan att ge blod mot att ge plasma? Svar: När du ger blod ger du oftast både röda blodkroppar (erytrocyterna) och plasma (vätskan utanför), samt blodplättar (som kan utvinnas från blodenheten ibland beroende på hur blodcentralen arbetar). Plasman kan i sin tur antingen gå till läkemedelstillverkning eller till patienter. All plasma behövs inte för sjukvården och då görs läkemedel av den istället. När du ger plasma så skiljs plasma och röda blodkroppar/trombocyter/vita blodkroppar och de får du tillbaka till kroppen. Det blir endast plasma som blir kvar och den kan också antingen gå till patienter eller till läkemedelstillverkning. Plasma kan du lämna var 14:e dag medan blod kan du ge var 3:e månad som man. Att det är längre intervall beror på att kroppen ersätter det som finns i plasman mycket fortare än den ersätter blodet. Det var några av skillnaderna. Publicerat 2009-05-11 av Thomas Attnäs Kontaktperson: Per-Olof Forsberg" Källa: www.geblod.nu
    Jo delvis beror det på längd/vikt - iaf vad de har sagt till mig
    (Fast det är ju ingen säker källe iofs

Jag har en tendens att svimma om de tar "så mycket som de ska" så de har sagt att de tar mindre "som från någon liten och nättare"... De tycker visst inte jag är liten med mina 175 cm

Men det kanske bara är bluff och båg, men jag har sett nån "tabell" också om hur mycket de ska ta - så jag tror nog det påverkar lite

(Men det är ju egentligen orelevant - man tar mer plasma än blod - absolut!
  • karmela
    Melisabeth skrev 2009-05-27 12:58:08 följande:
    Jo delvis beror det på längd/vikt - iaf vad de har sagt till mig (Fast det är ju ingen säker källe iofs Jag har en tendens att svimma om de tar "så mycket som de ska" så de har sagt att de tar mindre "som från någon liten och nättare"... De tycker visst inte jag är liten med mina 175 cm Men det kanske bara är bluff och båg, men jag har sett nån "tabell" också om hur mycket de ska ta - så jag tror nog det påverkar lite (Men det är ju egentligen orelevant - man tar mer plasma än blod - absolut!
    Då är det nog snarare din tendens att svimma som gör att de tar mindre. Själv svimmade jag på britsen när jag gav plasma och jag är 177 cm. Det är oftare som vi långa tjejer mår lite illa (även kroppsbyggnad i övrigt spelar in och i viss mån ålder eftersom det är vanligare med blodtrycksfall i yngre år).
  • Melisabeth

Jo det vet jag att det är därför de tar mindre, var precis det jag menade

Men när jag lämnar plasma så har de en tabell, som de kollar i, och ställer in hur mycket de ska ta. Då brukar jag påpeka att de ska ta lite mindre pga svimningen. Om man tar lika mycket från alla Män resp kvinnor såklart), så borde ju en tabell vara överflödigt? Eller missar jag nått *fullt möjligt*

• karmela

Det var ingen skillnad i hur mycket man tog när jag arbetade på blodcentral, men det var för ca sex år sedan så saker kan ju ha ändrats (fast vad gäller helblod så finns ingen skillnad, inte enligt min tidigare erfarenhet eller www.geblod.nu). Kanske finns regionala olikheter - jag jobbade i Stockholm.

Oavsett är det väldigt positivt att TS ställer frågan och är intresserad eftersom Sverige saknar blodgivare. Och frågan angående skillnaden mellan blod- och plasmagivning har ju blivit besvarad.

Ha en fortsatt trevlig kväll! Själv ska jag nog överväga att ta upp det där med blodgivandet igen (som jag slutade med för några år sedan pga att jag inte pallade det så bra).

• Melisabeth

JA absolut -är skitbra att TS är intresserad - och förhoppnigsvis fler

Jag måste också bli flitigare, har kommit lite ivägen senaste tiden (tyvärr), men får ta mig i kragen och komma iväg någon dag
    Tack för den indirekta uppmaningen TS

• Argo
    karmela skrev 2009-05-27 20:35:17 följande:
    Det var ingen skillnad i hur mycket man tog när jag arbetade på blodcentral ...
    Det är ingen skillnad på volymen man tar eftersom det hänger ihop med den standardiserade storleken på plastpåsarna man förvarar blodet i. Det ska alltid vara 450 ml om man lämnar ett vanligt enkelblod oavsett var i landet man lämnar. Därav kravet på vikt på givaren eftersom man inte vill ta mer än 10% av kroppsvikten.

Att ge plasma vet jag inget om men processen är den exakt motsatta mot att ge "dubbelblod" som jag gör. Där tar man ut väldigt mycket mer blod men filtrerar det i maskin så att de röda blodkropparna stannar i maskinen och hamnar i påsar och plasman går tillbaka in i kroppen på mig. Fördelen är att sjukvården får mer röda blodkroppar på en gång an vad de fått om jag lämnat enkelblod trots att volymerna nästan är desamma. Vid dubbelblod frågar de alltid om längd och vikt så nåt har det med saken att göra i alla fall.
  • Fry

Kan man ge plasma med om man vill? vem ska man vända sig till då? är blodgivare.

• Argo
    Fry skrev 2009-05-31 08:28:00 följande:
    Kan man ge plasma med om man vill? vem ska man vända sig till då? är blodgivare.
    Plasmagivning är på väg att upphöra, men fråga din blodcentral.

www.geblod.nu/general.aspx

"Att bli plasmagivare
    Det går att bli både blod- och plasmagivare på en del blodcentraler. Många blodcentraler har dock de senaste åren slutat med plasmagivning. Plasma utvinns även vid vanlig blodgivning. "
  • Fru Indosaurie
    Fry skrev 2009-05-31 08:28:00 följande:
    det finns bara på vissa centraler men du kan ju ringa din och höra.
    Jag lämnade förut men sen ville dom bara ha vissa blodgrupper till det, vet inte om det fortfarande är så.
    Jag är trombocytgivare, det tar ännu längre tid, runt 2 timmar.
  • increa
    Argo skrev 2009-05-31 08:32:53 följande:
    Plasmagivning är på väg att upphöra, men fråga din blodcentral.www.geblod.nu/general.aspx"Att bli plasmagivareDet går att bli både blod- och plasmagivare på en del blodcentraler. Många blodcentraler har dock de senaste åren slutat med plasmagivning. Plasma utvinns även vid vanlig blodgivning. "
    Någon som vet varför plasmagivningen ska försvinna? Eller...ska det vara vid blodgivningen?
  • karmela
    Argo skrev 2009-05-31 08:15:17 följande:
    Det är ingen skillnad på volymen man tar eftersom det hänger ihop med den standardiserade storleken på plastpåsarna man förvarar blodet i. Det ska alltid vara 450 ml om man lämnar ett vanligt enkelblod oavsett var i landet man lämnar. Därav kravet på vikt på givaren eftersom man inte vill ta mer än 10% av kroppsvikten. Att ge plasma vet jag inget om men processen är den exakt motsatta mot att ge "dubbelblod" som jag gör. Där tar man ut väldigt mycket mer blod men filtrerar det i maskin så att de röda blodkropparna stannar i maskinen och hamnar i påsar och plasman går tillbaka in i kroppen på mig. Fördelen är att sjukvården får mer röda blodkroppar på en gång an vad de fått om jag lämnat enkelblod trots att volymerna nästan är desamma. Vid dubbelblod frågar de alltid om längd och vikt så nåt har det med saken att göra i alla fall.
    Jag vet. Som jag skrev. Självklart har det med storlek på person att göra men man anpassar inte mängden man tar efter hur stor eller liten givaren är.
    increa skrev 2009-05-31 09:52:25 följande:
    Någon som vet varför plasmagivningen ska försvinna? Eller...ska det vara vid blodgivningen?
    Jag är inte så säker på att plasmagivningen minskat bara för att antalet ställen som man kan ge plasma på gjort det. Plasma är ett sätt för landstingen att tjäna pengar då en stor del av plasman säljs till läkemedelsföretag.
Svar på tråden Ge blod/plasma