Ge blod/plasma
Vad är skillnaden på att ge blod och plasma? Jag har sökt, men, hittar ingen bra förklaring.
Vad är skillnaden på att ge blod och plasma? Jag har sökt, men, hittar ingen bra förklaring.
Blod är "hela" blodet. Plasma är bara "vätskan", men man får tillbaka blodkropparna
Simpelt uttryckt
Ok..!
Rent praktiskt för dig som givare så tar plasmagivning längre tid också.
Alltså, när man lämnar blod så tar man blodet rakt av - tar 10-15 minuter typ.
När man ger palsma så tas blodet ut, sen centrifugeras det, så man separerar "vätska" och blodkroppar. Blodkropparna först tillbaka in i blodomloppet, och sen kör man några omgångar till tills man har lagom med vätska. Och det är då beroende på kroppsvikt (och jag tror till viss del längd).
Tar i regel runt 40 minuter.
Plasman består av äggviteämnen, vatten och salter typ. (kanske gömt nått)
Blodkropparna får man tillbaka, samma slang som blodet tas ut genom, och det är egentligen bara vätskenivån i blodet som går förlorat, inte blodkropparna.
Håller med Melisabeth med tillägget att man vid helblodsgivning ger 450 ml och vid plasmagivning ger 650 ml. Det beror alltså inte på längd och vikt, däremot måste man väga över 50 kg för annars tar man en för stor procent av blodet/plasman.
"Vad är skillnaden mellan att ge blod mot att ge plasma?
Svar: När du ger blod ger du oftast både röda blodkroppar (erytrocyterna) och plasma (vätskan utanför), samt blodplättar (som kan utvinnas från blodenheten ibland beroende på hur blodcentralen arbetar). Plasman kan i sin tur antingen gå till läkemedelstillverkning eller till patienter. All plasma behövs inte för sjukvården och då görs läkemedel av den istället.
När du ger plasma så skiljs plasma och röda blodkroppar/trombocyter/vita blodkroppar och de får du tillbaka till kroppen. Det blir endast plasma som blir kvar och den kan också antingen gå till patienter eller till läkemedelstillverkning. Plasma kan du lämna var 14:e dag medan blod kan du ge var 3:e månad som man. Att det är längre intervall beror på att kroppen ersätter det som finns i plasman mycket fortare än den ersätter blodet. Det var några av skillnaderna.
Publicerat 2009-05-11 av Thomas Attnäs
Kontaktperson: Per-Olof Forsberg"
Källa: www.geblod.nu
Jo det vet jag att det är därför de tar mindre, var precis det jag menade
Men när jag lämnar plasma så har de en tabell, som de kollar i, och ställer in hur mycket de ska ta. Då brukar jag påpeka att de ska ta lite mindre pga svimningen. Om man tar lika mycket från alla Män resp kvinnor såklart), så borde ju en tabell vara överflödigt? Eller missar jag nått *fullt möjligt*
Det var ingen skillnad i hur mycket man tog när jag arbetade på blodcentral, men det var för ca sex år sedan så saker kan ju ha ändrats (fast vad gäller helblod så finns ingen skillnad, inte enligt min tidigare erfarenhet eller www.geblod.nu). Kanske finns regionala olikheter - jag jobbade i Stockholm.
Oavsett är det väldigt positivt att TS ställer frågan och är intresserad eftersom Sverige saknar blodgivare. Och frågan angående skillnaden mellan blod- och plasmagivning har ju blivit besvarad.
Ha en fortsatt trevlig kväll! Själv ska jag nog överväga att ta upp det där med blodgivandet igen (som jag slutade med för några år sedan pga att jag inte pallade det så bra).
JA absolut -är skitbra att TS är intresserad - och förhoppnigsvis fler
Jag måste också bli flitigare, har kommit lite ivägen senaste tiden (tyvärr), men får ta mig i kragen och komma iväg någon dag
Tack för den indirekta uppmaningen TS ![]()
Kan man ge plasma med om man vill? vem ska man vända sig till då? är blodgivare.