Ge blod/plasma
Blod är "hela" blodet. Plasma är bara "vätskan", men man får tillbaka blodkropparna
Simpelt uttryckt
Blod är "hela" blodet. Plasma är bara "vätskan", men man får tillbaka blodkropparna
Simpelt uttryckt
Alltså, när man lämnar blod så tar man blodet rakt av - tar 10-15 minuter typ.
När man ger palsma så tas blodet ut, sen centrifugeras det, så man separerar "vätska" och blodkroppar. Blodkropparna först tillbaka in i blodomloppet, och sen kör man några omgångar till tills man har lagom med vätska. Och det är då beroende på kroppsvikt (och jag tror till viss del längd).
Tar i regel runt 40 minuter.
Plasman består av äggviteämnen, vatten och salter typ. (kanske gömt nått)
Blodkropparna får man tillbaka, samma slang som blodet tas ut genom, och det är egentligen bara vätskenivån i blodet som går förlorat, inte blodkropparna.
Jo det vet jag att det är därför de tar mindre, var precis det jag menade
Men när jag lämnar plasma så har de en tabell, som de kollar i, och ställer in hur mycket de ska ta. Då brukar jag påpeka att de ska ta lite mindre pga svimningen. Om man tar lika mycket från alla Män resp kvinnor såklart), så borde ju en tabell vara överflödigt? Eller missar jag nått *fullt möjligt*
JA absolut -är skitbra att TS är intresserad - och förhoppnigsvis fler
Jag måste också bli flitigare, har kommit lite ivägen senaste tiden (tyvärr), men får ta mig i kragen och komma iväg någon dag
Tack för den indirekta uppmaningen TS ![]()