• Argo

Ge blod/plasma

karmela skrev 2009-05-27 20:35:17 följande:
    Det var ingen skillnad i hur mycket man tog när jag arbetade på blodcentral ...
    Det är ingen skillnad på volymen man tar eftersom det hänger ihop med den standardiserade storleken på plastpåsarna man förvarar blodet i. Det ska alltid vara 450 ml om man lämnar ett vanligt enkelblod oavsett var i landet man lämnar. Därav kravet på vikt på givaren eftersom man inte vill ta mer än 10% av kroppsvikten.

Att ge plasma vet jag inget om men processen är den exakt motsatta mot att ge "dubbelblod" som jag gör. Där tar man ut väldigt mycket mer blod men filtrerar det i maskin så att de röda blodkropparna stannar i maskinen och hamnar i påsar och plasman går tillbaka in i kroppen på mig. Fördelen är att sjukvården får mer röda blodkroppar på en gång an vad de fått om jag lämnat enkelblod trots att volymerna nästan är desamma. Vid dubbelblod frågar de alltid om längd och vikt så nåt har det med saken att göra i alla fall.
  • Argo
    Fry skrev 2009-05-31 08:28:00 följande:
    Kan man ge plasma med om man vill? vem ska man vända sig till då? är blodgivare.
    Plasmagivning är på väg att upphöra, men fråga din blodcentral.

www.geblod.nu/general.aspx

"Att bli plasmagivare
    Det går att bli både blod- och plasmagivare på en del blodcentraler. Många blodcentraler har dock de senaste åren slutat med plasmagivning. Plasma utvinns även vid vanlig blodgivning. "
Svar på tråden Ge blod/plasma