• Helajni

Hjälp! Vi har GIGANTISKA spindlar inne.

Sitter här med riktig ångest. Nyss kom en JÄTTESTOR, och då menar jag JÄTTESTOR (tom min man erkände att det var den största spindel han sett i Sverige) krypande över väggen inne här vid datorn. Vi bor i radhus, rummet är på övre våningen och jag har aldrig det fönstret öppet.
    Låter kanske löjligt men jag är verkligen jätterädd för så stora spindlar även om jag VEEEET att de inte är farliga. Får panik vid tanken på att jag kanske är själv nästa gång jag hittar en...
    Häromkvällen kom en lika stor rackare sättandes i 120 km/h över vardagsrumsgolvet när jag och dottern, snart 3 år kollade på TV. Lyckades behärska mig, vill inte överföra min spindel-fobi på henne.
    Kan man göra ngt, typ Anticimex mot spindlar?

• Svar på tråden Hjälp! Vi har GIGANTISKA spindlar inne.
  • elexiara

snobben: afrikanska grottspindlar.... fyfaaaan vad äckliga de var!!!!!!! jag dog nästan då.....

• snobben

elexiara! Såg du programmet? fyyyyyyyy bubblan vad läskiga!!!

• Marika

Var precis i tvättrummet i källaren o där var en bauta stor spindel på golvet o jag ryckte till så det gjorde ont i sidan av skräck! Den sprang i bland sköljmedelsflaskorna o gömde sig, hittade den inte igen.........sitter säkert o väntar på mig nu!

• Marika

Håller på o tvättar nämligen, den var den största jag sett i vårt hus, kanske 10 cm bred o lika lång ca.........

• smarties

Är det sant att de där spindlarna med pyttekroppar och jätteben, som är så vanliga, är jättegiftiga, men att de inte har något o bita med? Har hört det någonstans, att om de hade haft tänder att bitas med hade de varit en av världens giftigaste spindlar?
    *funderar*

• corinne1

marika-vi har oxå dom i tvättstugan,så vidriga e dom!
    smarties-har hört att dom e som en geting i giftet.
    nu ska jag på spindel jakt...........

• Helajni

Är impad av er som vågar jaga spindlarna. Jag pallar inte titta på dessa stora monster ens.

• smarties

Tål bara inte spindlar, tror nästan jag måste dammsuga och be karln slänga påsen direkt efter idag :D

• Supermamsen

Fråga:

Hur stora spindlar har vi i Sverige och hur giftiga är de? Vi har nyss flyttat till ett hus med enormt mycket spindlar både inne och ute. De vi har ute på huset och i växtligheten runt omkring är både stora, färgglada och en del har väldigt stor kropp(nästan som en krabba)Den färgglada spindeln var 3-4cm med benen, blåskimrande med ett vitt T längst närmast huvudet. Den bet mig också och det kändes...
    Min andra fråga är om det är möjligt att bli av med spindlar som kommer in i huset. De är överallt tom i våra kläder. Än så länge är det bara "vanliga" spindlar men man oroar sig för att få in de stora äckliga!

Frågeställare: Anna Bäckström

Svar:

Till våra största spindelarter i Sverige räknas bl.a. kärrspindel,
    källarspindel, korsspindlar samt den stora husspindeln. Den sistnämnda
    kommer in i hamnstäder med båtar och lever i hus. Inga av dessa anses vara giftiga för människor emedan de har svårt att bita genom vårt sega skinn. En del av dessa kan dock, om de blir klämda innanför skjortkragen eller på annat tunnhudat ställe bitas och enligt uppgift kan bettet kännas som ett getingstick i värsta fall. Det är dock ofarligt.

De arter som du har i trädgården kommer endast in i huset av misstag och dör snart eftersom det är så torrt inomhus. I huset kan den vanliga husspindeln och en del andra arter leva och trivas. Dessa kan inte bita dig. De kan vara svåra att bli av med helt och hållet. Dammsugaren får väl anses vara det bästa instrumentet att minska antalet spindlar inomhus. I trädgården får spindlarna räknas som nyttodjur....

Tänkvärt: Någon har räknat ut att Englands alla spindlar tillsammans äter lika många kilogram insekter som det finns kilogram människor!

Bästa hälsningar,

Åke

KÄLLA:www.skogssverige.se/skog/fragaomskog/swe/detail.cfm

• Mårbackapelargonen

Smarties: Nej det är inte sant. Man har till och med testat det.

• Supermamsen

Min mamma sat alltid att man hade dammsugit för dåligt om det fanns hussprindlar för
    de äter ju damm....och hudflager...på golvet..

Dammsug så har spindel´n ingen föda...

Usch """""Jag avskyr spindlar jag med...GULP

• Mårbackapelargonen

Supermamsen: Spindlar trivs där det är rent och mögelfritt. Så spindlar som husdjur tyder inte på annat än att man är hyfsat renlig och har ett mögelfritt hus (om myten har rätt)

• Supermamsen

Jag har spindelmat överallt...fast jag kör den där helvetesmaskinen till dammsugare jämt...

Jag tror min morsa skrämde oss för vi skulle städa..HIHIHIHI

Vem har egentligen ett rent hem utan spindelmat ....Knappats ingen??

• Tin o Trolls mamma

Spindlar äter väl snarare småflugor o annat osmakligt. Det är silverfiskar som lever på hudflagor och sånt.. Urrk!! Som sagt, om man har många spindlar tyder det på att huset är friskt och utan mögel, men det hjälper inte mig. Vill INTE ha spindlar inne!!

Ekorren.

• Helajni

Vi har silverfiskar TROTS att vi städar ofta o noga... Bakom köksinredningen o bakom/under lister är de ju inte så lätt att städa. Jag hoppas iaf att de spindlar vi har kanske käkar en o annan silverfisk!
    Nu är det inte så många silverfiskar kvar dock, vi har sprayat 2 ggr.

Svar på tråden Hjälp! Vi har GIGANTISKA spindlar inne.