• Hej och Hopp

    Måste få beklaga mig lite

    Jag vet att det inte är synd om mig - tvärtom, den mest underbara lilla flicka väntar i Vietnam och jag ska få förmånen att bli hennes mamma, vilket jag är så tacksam och lycklig över MEN... Det är jobbigt att vänta på att få hämta hem henne. Beräknad väntan mellan barnbesked och resebesked har varit 4-6 månader och nu har jag väntat 4 och en halv. Det var något av en psykologisk gräns för mig att gå över 4-månadersgränsen. Jag trodde verkligen inte att jag var inställd på 4 månader men jag har mycket svårare att hantera väntan nu.

    Och till det jag vill beklaga mig över. Idag kom månadsbrevet med info från min organisation. Jag fick då veta att myndigheterna i Vietnam gått från kurirpost till reguljärpost vilket kommer att ta längre tid. (handlingarna skickas i omgångar mellan central- och provinsmyndigheterna) Det stod också att det endast är en person som arbetar med de svenska ansökningarna vid centralmyndigheten, tidigare var de fler och jag tror att det är fler ansökningar än vanligt för dem att hantera nu också.

    Det stod att det som det ser ut nu så måste man räkna med åtminstone 6 måander mellan barnbesked och resebesked.

    I praktiken kanske det inte innebär så mycket - men jag orkade inte med den nyheten idag känner jag.
    Jag vill inte vänta mer - verkligen inte ! Jag vill inte att min lilla ska behöva vänta längre på att få en förälder och jag vill inte leva med ovissheten om hur hon har det eller med rädslan att något ska inträffa som gör att drömmen spricker...

    Det får också praktiska konsekvenser. Ska jag inte sluta på jobbet nu när läsåret tar slut - borde jag skjuta på min semester, hur går det för mitt resesällskap om det drar ut mycket på tiden osv osv.
    Jag vet att det är småsaker men ändå - behövde få beklaga mig lite kände jag...

  • Svar på tråden Måste få beklaga mig lite
  • YesPlus

    Men usch vad drygt, jag vet inget om att adoptera men jag kan tänka mig in i hur det känns med ovisheten och känslan av ett evigt väntande!
    Sen är det ju också som du skriver.... det praktiska!

    Kände under min gravilitet att väntan var lång ibland och jag hade ändå ett slut datum.
    Jag hoppas att du inte behöver vänta så länge både för din och din dotters skull!

    Hur gammal är hon och hur lång tid har det tagit för att bli adoptivföräldrer, det görs väll nån slags utredning eller?

    Mvh yes

  • Hej och Hopp

    Hon är snart 7 månader. Jag har köat i 3,5 år så i det perspektivet så är det ju nära nu! Tack för omtanken!

  • YesPlus

    Oj! 3,5 år är ju jätte lång tid!
    Förstår inte varför det måste ta SÅ lång tid. Bra om de gör grundliga utredningar så barnen kommer till rätt personer men ändå....

  • MammaBarnFamilj

    Som du vet förstår jag precis hur du känner! Det börjar bli riktigt jobbigt nu. Vet liksom inte hur jag ska få tiden att gå......

  • Humblebee

    Håller med dig fullständigt. De senaste nyheterna från organisationen var verkligen inte roliga. Har varit inställd på sex månaders väntan, det är i alla fall det jag har sagt, men mentalt har jag nog mer hoppats på 4-5 månaders väntan. Nu kanske det blir ännu längre än sex månader. Vi har bara väntat i tre månader och jag håller på att bli tokig av längtan efter våran lilla och att inte veta hur hon har det. Känns helt vansinnigt att hon ska vara där borta i över ett halvår när hon har fått föräldrar.

    Hoppas att det inte drar ut på tiden för mycket, så att det blir problem med din semester och för ditt resesällskap. Det är svårt när det inte går att planera.

  • mammamys06

    ÅÅÅÅH, jag minns känslan så väl! Värsta tiden i hela processen kände vi. Jag tror ärligt talat inte att det blir någon påverkan för dig som snart är "i hamn". Men jag förstår ju din frustration, verkligen! Åh, jag vill följa med dig till Vietnam och träffa alla underbara människor där! Kramis


    Snart tvåbarnsmamma!!!!!
  • Chloe76

    Vet hur du och ni andra som väntar känner er. Våra 5 månader mellan BB och RB för sonen var stundtals outhärdliga. Speciellt som vi inte fick några nya bilder eller någon ny info alls under tiden. Bara rundbrev där det stod att det gick lunginflammation på barnhemmet och att vissa barn var drabbade och låg på sjukhus men de kunde inte svara på vilka. Tala om ångest.

    Kan inte säga något som hjälper er. Skickar bara styrkekramar.

  • chiara08

    Förstår precis hur du känner dig, även om vi fick vänta "bara" 4 1/2 månad mellan resa 1 och 2 så var dessa månader de längsta någonsin. Vi hade fått info om att det skulle ta 2 månader innan vi fick hämta hem vår son, när den dagen paserat började den svåraste väntan någonsin. Varje dag, varje minut gick trögt. Jag blev ganska deppad under den tiden, orolig att ngt skulle hända vår son, (speciellt med de problem som kom med att inte Bulgarien fick ngn värme i husen fast det var 14 minus grader), kände att jag bara ville lägga mig och sova och drömma om vår prins och vakna när det är dags att åka. Bara drömma och minnas hur det var den veckan vi fick hålla om honom. Jag var inte speciellt intresserad av att jobba eller göra nåt för den delen. Men sen kommer det där magiska samtalet och hela världen börjar snurra igen, i hööög hastighet. Det är inte mycket man kan säga för att trösta mer än att jag vet precis hur du känner dig och lider med dig.

  • Olivers  Mamma

    Det är klart att du får klaga lite, det e jättejobbigt att vänta så, jag har själv inte adopterat iofs men kan tänka mig att du känner oro för att något ska hända under tiden och oroar dig för lillan. Angående det praktiska, har du inga prel.datum du kan få av dem så du vet hur du ska lösa det?

  • lillalise

    Det är klart du får "klaga"! det ÄR jobbigt att vänta!

Svar på tråden Måste få beklaga mig lite