• hönsmormors dotter

Bärsele - bära inåtvänt?

Hej!

En fråga till er som har erfarenhet av bärsele för lite större barn: Trivs era barn med att bli burna inåtvänt? Det verkar som att de flesta ergonomiska bärselarna bara används inåtvänt. Jag tror att min son - nio månader - skulle bli tokig om han inte ser allting omkring sig, det är ju delvis därför han har tröttnat på vagnen. Tryggheten får han ju ändå när han sitter på magen, eller??

Jag har ingen erfarenhet så jag behöver verkligen era tips!

• Svar på tråden Bärsele - bära inåtvänt?
  • cloudberry79

Jag trodde inte min 1½-åring skulle gilla att sitta inåtvänt så länge som han gjorde, men det är nyligen vi börjat bära honom på ryggen. Han ser bra även om han sitter inåtvänd och ännu bättre nu när han är på ryggen. Har inte heller haft behov av att bära på höften, men det är ju en lösning.

• hönsmormors dotter

Tack snälla ni för era svar!

En fråga till: hur gör man om man får ett syskon? Är det någon med erfarenhet av det? Måste storebror återgå till vagnen då? Fast då är han väl kanske för tung för att bära på i alla fall...
    Men under graviditeten - är det okej att bära då (så länge man orkar)? Och hur är det bäst att bära då?
    Vi hoppas på att snart få en liten Puttelina i magen

• BlommyNess12

hönsmormors dotter skrev 2009-05-27 21:04:10 följande:

Tack snälla ni för era svar! En fråga till: hur gör man om man får ett syskon? Är det någon med erfarenhet av det? Måste storebror återgå till vagnen då? Fast då är han väl kanske för tung för att bära på i alla fall...Men under graviditeten - är det okej att bära då (så länge man orkar)? Och hur är det bäst att bära då?Vi hoppas på att snart få en liten Puttelina i magen
    Så länge du inte känner obehag kan du bära, men det är nog bäst att bära på ryggen om man är gravid tror jag (har inga belägg för det, men)
  • cicci85

Har en som snart är 4 och en 10-mån, ingen har varit missnöjd med att va vänd inåt eller att sitta på ryggen. Det funakr jättebra! Såå bra när man kan bära på ryggen, då har man verkligen händerna fria!

• kixan

Tack snälla ni för era svar! En fråga till: hur gör man om man får ett syskon? Är det någon med erfarenhet av det? Måste storebror återgå till vagnen då? Fast då är han väl kanske för tung för att bära på i alla fall... Men under graviditeten - är det okej att bära då (så länge man orkar)? Och hur är det bäst att bära då? Vi hoppas på att snart få en liten Puttelina i magen
    Jag bar snett på magen och på ryggen när jag var gravid, sen när lillasyster kom fick stora gå eller åka vagn, då var hon 2½. Det går att bära två barn samtidigt också (lilla på magen, stora på ryggen), men då blir det lite trixigt att få med sig packning samtidigt.
  • TheMother

Vi har en Manduca-bärsele. I den kan man bära på magen, ryggen och på höften. Dessutom har den inbyggt babyinsats så det är smidigt om man sen vill använda den till en bäbis.
    Den har ju höftbälte som ska ta mesta av tyngden, så länge som man får den under magen borde det nog gå bra att bära i den även om man är gravid. Det som är då är väl att barnet kanske hamnar lite längre ner på ryggen, men är ni både du och din man så kan ju han ta sonen de gångerna, om nu sonen skulle tycka att det blir lite väl dålig sikt.

• hönsmormors dotter
    kixan skrev 2009-05-27 21:30:56 följande:
    Jag bar snett på magen och på ryggen när jag var gravid, sen när lillasyster kom fick stora gå eller åka vagn, då var hon 2½. Det går att bära två barn samtidigt också (lilla på magen, stora på ryggen), men då blir det lite trixigt att få med sig packning samtidigt.
    Men visst verkar det mysigt att bära båda om man orkar
  • Fåret Shaun

Finns selar att ha på ryggen då ser de över ens axel

Vem leker smatterband idag då?
  • kixan

hönsmormors dotter skrev 2009-05-27 21:39:39 följande:

Men visst verkar det mysigt att bära båda om man orkar
    Ja, det är supermysigt. :) Jag hade lilla i sjal på magen och stora i sele på ryggen, det går att knyta båda i sjal också, men jag tyckte det var enklare med selen på ryggen.
  • Ezder

Min 11-månaders sitter gärna inåtvänd i sjalen, på magen eller ryggen. Han vrider på huvudet och ser bra, men kan gosa in sig mot mig om han vill. Fast han kanske är osedvanligt mysig, jag vet inte...

• hönsmormors dotter
    BlommyNess12 skrev 2009-05-27 20:51:58 följande:
    Min bärsele från Fischer Price kan man vända barnet utåt. Det är en sån här: www.tradera.com/Fisher-Price-Easy-On-infant-c...Man vänder helt enkelt barnet åt det håll man vill ha dom bara. Väldigt simpel, och väldigt skön att använda, jag har dessutom ryggproblem men med den kan jag bära.. Rekommenderas varmt av mig. Jag köpte min på Barnens Hus.
    Den verkar ju väldigt bra, men hur länge kan man använda den - vet du maxvikt??
  • hönsmormors dotter

Är det någon som har fler tips på selar man kan bära barnet framåtvänt i?

Det verkar ju som att de flesta ergonomiska selarna bara används inåtvänt eller på ryggen. Har tittat på bilder och jag tror inte att min son skulle gilla det tyvärr... han är väldigt nyfiken av sig och sitter aldrig still.

• Jojo7777

Haha, har man ett kräkbarn som jag, så är det INTE kul att bära på ryggen...

• TheMother

hönsmormors dotter skrev 2009-05-28 22:01:36 följande:

Den verkar ju väldigt bra, men hur länge kan man använda den - vet du maxvikt??
    En sådan sele är inte att rekommendera. Ett barn bör sitta med böjd rygg i selen (grodposition) för att inte belasta dess rygg och höft fel. Ryggen på ett barn har först rätat ut sig vid 2 års ålder, före det är den C-formad.
    Läs lite om varför ergonomiska selen är att föredra och varför Babybjörn och likande inte alls är bra för små barns ryggar och höften, innan du införskaffar likande.
  • Cocco

hönsmormors dotter skrev 2009-05-28 22:05:17 följande:

Är det någon som har fler tips på selar man kan bära barnet framåtvänt i? Det verkar ju som att de flesta ergonomiska selarna bara används inåtvänt eller på ryggen. Har tittat på bilder och jag tror inte att min son skulle gilla det tyvärr... han är väldigt nyfiken av sig och sitter aldrig still.
    Jag trodde inte heller L skulle var nöjd men det är han. Anlednignen till att man bär inåtvänt är att det är bättre för både bäraren och barnet.
    Det blir inte lika tungt för den som bär och barnet för större yta att avlasta sin tyngd på om den sitter inåtvänt i grodposition.

Barnen ser faktiskt en hel del när man bär de inåtvänt.
  • AForsström

Jag har lånat en Beco butterfly av en vän, o min lilla 1 åring älskar den, sitter på ryggen o ser allt hon vill se
    Har även haft henne på magen.
    Finns babyinsats i den

Att ha barnet frammåt är inte ergonomiskt rätt för barnets rygg o ben.
    Om man har en bärsjal så kan man knyta den så att barnet sitter i budda ställning frammå, då är det ergonomiskt riktigt för barnet.

Stolt mamma till Nhea 1 år, Felicia 7 år & Jacob 10 år
  • hönsmormors dotter

Ojdå! Tack för tipsen! Om det inte är bra för hans rygg vill jag verkligen inte börja med den! Då får han helt enkelt gå med på att sitta inåt

Som sagt, jag är nybörjare och vet inte alls vad jag ska ha...

Vilken sele skulle ni rekommendera?

• AForsström

Det finns så många att välja på...jag föredrar beco butterfly, men det är en djungel det där

Sök lite på bärsele på nätet o läs lite om dom först så kan du kolla efter en återförsäljare, o prova dig fram.

Finns några trådar om bärsele o sjalar på Fl oxå

Stolt mamma till Nhea 1 år, Felicia 7 år & Jacob 10 år
  • hönsmormors dotter

Jag har tittat runt lite, men det är som sagt en djungel och alldeles för mycket att välja på... Blir bara mer och mer snurrig verkar det som... men jag får ta en runda till.

Tack alla för era tips!

• hönsmormors dotter

Tusen tack för alla tips! Det blev en Beco och nu bara längtar jag efter att få hem den!

Svar på tråden Bärsele - bära inåtvänt?