Inlägg från: Knasiga morsan |Visa alla inlägg
  • Knasiga morsan

Reductil

EnSomNjuter - åh vad härligt med semester!! Det var bra jobbat av dig att gå ner trots att du haft semester!!

Märker nu på mina shorts att dom börjar sitta lösare och lösare. Tur nog så har byxorna "snöre" som man kan dra åt i midjan så dom stannar uppe! hehe.. Annars faller dom till golvet. hehe.. :P

Har nu varit utan socker i 4 veckor! Känner mig så glad att jag håller mig på den banan att jag inte faller ner till gamla vanor! Men jag måste faktiskt säga att R är helt underbart!! Jag är inte hungrig, jag är inte sötsugen eller något sådant!!

• Knasiga morsan

Har dock märkt något som jag inte kan se om det enbart beror på R eller om det bara är den tiden som kommit för min del, det är att jag har lättare att få ångest och att jag numera på kvällarna är illerpigg och har svårt att somna. Det sistnämnda kan ju förklaras genom R, för trots att jag tagit större dos av min neuroleptika så har jag ändå inte blivit trött..

Det kanske är så att min "vanliga" psyk-medicins effekt tar slut fortare när jag går på R just för att min kropp numera går på högvarv, mer än innan.. Hm.. Men det är bara till att öka min vanliga medicin lite till så fungerar det juh.. hehe..

Märker ni av några biverkningar?

• Knasiga morsan

*suck suck* Vågen stod still idag.. Hade inte hänt ett dugg sedan igår. hehe.. Jag har väl helt enkelt blivit bortskämd att det brukar hända något på vågen! :P haha..

Min sista lediga dag idag och imorgon är det jobb igen. Kanske att jag skulle ut på en promenix idag då jag faktikst är ledig och sedan gå in och hoppa in i duschen efter det..

Det är lite trist dock att vädret är så himla ostadigt, men visst! Lite regn har ju ingen dött av!! hehe..

• Knasiga morsan

Nu har det varit lite konstigt för mig i några dagar och jag vet inte vad jag har gjort för fel - något som driver mig till vansinne.. Ni kanske har haft det så eller vet varför det kan vara så?? (när jag går ner i vikt och det inte går bra så kan jag inte tänka förnuftigt).

I alla fall, jag har gått ner och gått ner och så har det gått nu i 3 veckor. Men för några dagar sedan så började jag helt plötsligt att GÅ UPP! Jaja, en dag kanske inte är så farligt tänkte jag och märkte sedan att dag 2 hade jag gått upp ännu mer!! Nu är det söndag och jag har sedan i tisdags gått upp ca 9 hekto - något jag inte alls tycker om, det gör mig bara väldigt väldigt ledsen! Skit, rent ut sagt!!!

Jag äter som jag ska, jag äter inte mycket och jag tar min medicin som jag ska..

Hur kan man ta sig runt detta?? Någon som haft det så och som kan ge tips?

• Knasiga morsan

mammuttill2::::

Alltså det är svårt att svara på, men jag tror att det är upp till läkaren som man går till, om han eller hon vill skriva ut det till dig eller inte. Det ska ju vara så att du har en övervikt och att du testat att gå ner i vikt på egen hand och att du inte lyckats. Rör det bara sig om några kilon för mycket tror jag ju inte att dom skriver ut något recept. Men som sagt, det är svårt att säga hur läkarna tänker och agerar! Det bästa är nog att du går till din läkare och pratar med honom och ser vad han säger och se om han vill skriva ut R till dig.

Men jag tror nog att man kan få R utskrivet om man har ett BMI under 35 men det är ju då att man får betala för medicinen på egen hand. Men hör med din läkare! Det är det bästa! Det är jättesvårt att spekulera i det nämligen!

Men hur var ditt BMI sist du gick på R? Var det liknande som du har det nu? Och då fick du det utskrivet? Var din läkare motvillig till att ge dig medicinen?

• Knasiga morsan

Idag, tisdag, var det åter dags att ställa sig på vågen. Jaa jag väger ju mig iofs varje dag men jag har tisdagar som "mått-dagar" - alltså den dag jag jämför hur veckan har gått. Och jag har ju skrivit här i tråden innan att det har ju inte gått vidare bra under veckan och jag har inte blivit klok på hur det hänger ihop. Jätteskumt alltså! Jag hade inte tränat något, bara jobbat, jag hade ätit på fasta tider och tagit min medicin som jag skulle med mera..

Så det var ju med stor ångest jag ställde mig på vågen imorse och jag bara såg siffrorna i huvudet och räknade stenhårt med att det även idag skulle vara ett plus. Men fasen vilken chock jag fick när jag ställde mig på vågen och insåg att jag hade faktiskt gått ner i vikt!!! Både sedan förra tisdagen och sedan dagarna i veckan som gått..

Sedan förra tisdagen har jag tappat 6 hekto och egentligen är det mer om man räknar med de dagar då jag vägde desto mer.. Så nu på 4 veckor har jag tappat 6,8kg... Känner mig rätt nöjd ändå!

• Knasiga morsan

Nu verkar jag vara inne på rätt spår igen! hehe... Nu visar det på minus på vågen igen och det är jag mycket glad och nöjd över..

Skulle tagit sovmorgon igår och även idag och särskilt idag då jag jobbade kvällen igår och kom inte i säng förrän efter 23.30 - men imorse vaknar jag av att makens väckarklocka tjuter och då var klockan runt 6.30... Så jag ligger och drar mig lite och puttar lite då och då på gubben för att han ska stänga av alarmet.. Men efter det var det för sent att somna om. helt hopplöst! Men jag har märkt det att jag sover mindre på R än vad jag gjorde innan. Men jag är ändå pigg och glad när jag vaknar...

Idag blir det pasta och en pastasås med bland annat kyckling i till middag. Hoppas att det ska bli gott!

• Knasiga morsan

Jag börjar fundera om jag verkligen kommer komma ner till mitt mål när det gäller min vikt till det att jag ska till min läkare igen. Jag ska dit den 10:e augusti och då vill jag helst att vågen visar att jag har gått ner 10 kg.. men det är nog något jag inte ska hålla alltför hårt på. Jag får ta det som det går helt enkelt, jag kan inte göra mer.. hehe... Men eftersom min läkare är rätt så sträng och hård av sig så skulle det vara kul att visa att det ändå går bra för mig. Men jag kommer inte heller förvänta mig att jag får något beröm av honom. :P hehe...

Har nu gått på R i vad är det.. 4 veckor! och har tappat 7.5 kg.. Så det är ju "bara" 2.5kg kvar ner till 10 kg... Men men.. :P Den dagen kommer också!! hahaha...

Förresten, när jag väger mig här hemma så är det alltid på morgonen och då utan något på mig - men när jag ska till läkaren är det kl 13.00 och med kläder på.. får helt enkelt hoppas att det är en varm dag så jag kan komma i så "lätta" kläder som möjligt så jag får ett bra resultat på vågen! hehe... Lite löjligt kanske! :P

• Knasiga morsan

Jag tror inte att läkare skriver ut över telefon utan att ha pratat med patienten öga mot öga. och om läkaren skulle göra det så är det ingen bra läkare!

Innan jag ens fick börja på R så gick jag till läkaren och pratade med honom, de tog blodprover och de tog puls och blodtryck. Sedan fick jag vänta till dom hade fått provsvaren och därefter fick jag en ny tid och då som först fick jag min medicin utskriven.

Jag går till läkaren var 6:e vecka och väger mig, tar blodtryck och puls då R är en medicin som höjer blodtrycket och skulle blodtrycket bli för högt så är det inte bra att fortsätta gå på medicinen.

Jag går inte på någon diet, jag äter mindre och nyttigt och äter då inte heller något med socker i. Min läkare sa till mig väldigt bestämt att om jag ska gå på R och om jag ska få ett bra resultat så får jag INTE banta! Alltså, jag måste äta normalt och tre gånger om dagen och om jag skulle känna att äta något mellan måltiderna så fick jag äta någon frukt.

Men jag går inte till någon dietist. Jag kör detta på egen hand!

men GÅ till läkaren och prata!!!

Men inte för att vara elak eller så, men har du testat att gå ner på egen hand?? Det kan ju vara så att läkaren inte skriver ut R till dig för han anser att du inte har alltför kraftig övervikt för att gå på medicinen och att du kan kanske gå ner med hjälp av viktväktarna eller något annat?

Jag menar i mitt fall så ligger mitt BMI på 42 numera, det låg på nästan 46 när jag började på R.. Och jag har testat precis allt och det gick liksom inte så bra..

Svar på tråden Reductil