• Bite me

Skulle ni sätta erat barn på internat?

Som rubriken lyder, skulle ni välja att sätta era barn på internat om ni hade råd? Anledningen till att jag frågar är att jag själv bott på internat, flyttade till SSHL när jag var 16 år, första året på gymnasiet och bodde där tills jag tog studenten. För mig var det toppen, och jag blev tidigt självständig, men jag vet inte om jag vill att mina barn ska bo på internat.

Så var tycker ni om internatskolor i Sverige, och skulle ni låta era barn bo på internat samtidigt som de studerade på gymnisiet? Motivera gärna era svar.

www.sshl.se/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 11:34
    TRåden syftar till privata internatskolor, med skoluniform och där föräldrarna betalar för skolgången.

• Svar på tråden Skulle ni sätta erat barn på internat?
  • näradig

på gymnasienivå -JA, om de vill men inte tidigare.
    mindre barn bör bo med föräldrar eller andra nära vuxna.

• Stårschan

Inte medan barnen är små, men i gymnasieåldern skulle jag inte ha problem med det under förutsättning att vi hade råd och att det var barnet (ungdomen!) som verkligen ville, och skolan hade gott rykte. I den åldern måste man ju ge barnen luft under vingarna i alla fall.

• Bite me

Men om de inte ville, fast det var tradition i er familj att gå på skolan, skulle ni tvinga dem då?

• Majsan70

Njae...inte innan de börjar gymnasiet. Skulle något av mina barn vilja det hade de självklart fått flytta då.

• näradig

Bite me skrev 2009-05-28 11:14:46 följande:

Men om de inte ville, fast det var tradition i er familj att gå på skolan, skulle ni tvinga dem då?
    tror du någon kommer svara ja på den frågan?

är det något du vill diskutera som inte riktigt kommit fram ännu?
  • Heather

Ja, i gymnasieålder men inte tidigare.

Nej, hade inte tvingat dem om de inte ville, även om det var tradition.

• Bite me
    näradig skrev 2009-05-28 11:17:32 följande:
    tror du någon kommer svara ja på den frågan?är det något du vill diskutera som inte riktigt kommit fram ännu?
    Mina föräldrar hade svarat Ja, för jag ville inte börja, men det var den skolan vår familj gått i så dit skulle jag, nu blev det ju bra, men jag vet ett antal elever där som inte trivdes med situationen.
  • näradig

Bite me skrev 2009-05-28 11:18:45 följande:

Mina föräldrar hade svarat Ja, för jag ville inte börja, men det var den skolan vår familj gått i så dit skulle jag, nu blev det ju bra, men jag vet ett antal elever där som inte trivdes med situationen.
    är det så att du funderar över de stackars barn som tvingas och vill diskutera det?
  • Bite me
    näradig skrev 2009-05-28 11:19:46 följande:
    Bite me skrev 2009-05-28 11:18:45 följande:
    är det så att du funderar över de stackars barn som tvingas och vill diskutera det?
    Ja delvis, fast jag ville nog veta lite hur andra ställde sig i frågan också, eftersom jag nu har barn och de förväntas börja på skolan också, av mor och farföräldrar.
Svar på tråden Skulle ni sätta erat barn på internat?