• Bite me

Skulle ni sätta erat barn på internat?

Som rubriken lyder, skulle ni välja att sätta era barn på internat om ni hade råd? Anledningen till att jag frågar är att jag själv bott på internat, flyttade till SSHL när jag var 16 år, första året på gymnasiet och bodde där tills jag tog studenten. För mig var det toppen, och jag blev tidigt självständig, men jag vet inte om jag vill att mina barn ska bo på internat.

Så var tycker ni om internatskolor i Sverige, och skulle ni låta era barn bo på internat samtidigt som de studerade på gymnisiet? Motivera gärna era svar.

www.sshl.se/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 11:34
    TRåden syftar till privata internatskolor, med skoluniform och där föräldrarna betalar för skolgången.

• Svar på tråden Skulle ni sätta erat barn på internat?
  • HullaDk

Jag gick på ett internat gymnasium 17-20 år och det var den bedste tiden i mitt liv. Blev mogen och fick mycket bättre forhold till min mamma eftersom vi bara träffedes i helgerne. + kompisser for livet.

• Silverkatten06

Bara om det var enda möjligheten för mina barn att få den utbildningen de önskade.

• Bite me
    Stårschan skrev 2009-05-28 11:39:11 följande:
    Bite me skrev 2009-05-28 11:24:29 följande:
    För att jag bara hört talas om brittiska och amerikanska internat. Jag är alltså 35 och har aldrig pratat med någon som gått på / känt någon som gått på/känt någon som jobbat på internatskola, eller sett någon dokumentär om det. Jag vet i och för sig att det ska finnas en internatskola i Guillous "Ondskan" som jag inte har läst, men den hade jag liksom bara fått för mig att den inte fanns kvar. Många gamla företeelser har ju gått upp i rök, så varför inte även internaten?
    Jag tror att den skola han gick på är stängd sedan länge, men ryktet påstår att det skulle vara Lundsberg.
  • Bite me
    siamusen skrev 2009-05-28 11:57:05 följande:
    Om de ville själva sa visst, varför inte. Kanske inte just Sigtuna eller Lundsberg iofs men motsvarande.
    Varför inte just dom skolorna?
  • Bite me
    SaramedM skrev 2009-05-28 13:52:59 följande:
    Nej aldrigInte om det inte var pga funktionshinder( ex finns ara ett dövgymnasium i södra sverige)och def inte på Sigtuna eller Lundsberg
    Vad har du emot de skolorna?
  • caesar

vad kostar det att ha barn på internat igentligen på ungefär?

• enny signatur

Om ungen ville så kanske det. SJälv flyttade jag hemifrån istället som 15åring och det var ju trevligt.

• Silverkatten06

Kan inte nån förklara vitsen med internat för mig? Blir man inte lite lätt inskränkt om man bara umgås med människor i samma sits hela tiden?

Syftar då på internatskolor med "vanlig" gymnasieutbildning, inte specialprogram som lantbrukare eller sånt som kräver en viss miljö...

• Bite me
    caesar skrev 2009-05-28 23:04:26 följande:
    vad kostar det att ha barn på internat igentligen på ungefär?
    Kommer faktiskt inte ihåg, men billigt var det inte. Nu har jag googlat runt på SSHL, Grenna och Lundsberg men inte hittat några kostnader.
  • Bite me
    Silverkatten06 skrev 2009-05-28 23:38:00 följande:
    Kan inte nån förklara vitsen med internat för mig? Blir man inte lite lätt inskränkt om man bara umgås med människor i samma sits hela tiden?Syftar då på internatskolor med "vanlig" gymnasieutbildning, inte specialprogram som lantbrukare eller sånt som kräver en viss miljö...
    Visst blir man det, visserligen kommer det människor från en mängd olika kulturer till internatet av olika anledningar, ambassadörsbarn, utlandssvenskar, osv, men det finns en speciell jargong (stavas det så) på internatet.
Svar på tråden Skulle ni sätta erat barn på internat?