• Apipoulai

Babytecken!?

Jag är intresserad av att lära mig babytecken tillsammans med mitt barn, för att tidigt kunna kommunicera med barnet och tvärtom.

Är det någon som har erfarenhet av detta? Eller är intresserad av det och också vill gå kurs?
    Var ges det kurser?
    Vem håller i kurserna? Pris? Antal kurstillfällen?
    Hur gammal bör barnet vara innan man börjar kursen?

Överös mig med information. :)

Bor i Östergötland, men kan tänka mig att åka till Sthlm om kurser inte ges på närmare håll.

? Do what you like. Like what you do. ?
  • Svar på tråden Babytecken!?
  • Apipoulai
    Tecken skrev 2009-06-02 13:23:18 följande:
    Tänk på att dövas teckenspråk har annan grammatik och syntax än svenskan, så det kan vara svårt att klara sig med TAKK i kommunikation med döva.
    Jo, jag vet. :) Men man kan alltid försöka göra sig förstådd med de få tecken man kan, precis som i viket annat språk som helst. Lite är bättre än inget. Det gäller dock att våga. Ingen kan allt från början. ;)

Är TAKK samma sak som tecken som stöd? För tecken som stöd är ju inte riktigt samma som teckenspråk.
  • Tecken
    Apipoulai skrev 2009-06-02 16:53:08 följande:
    Jo, jag vet. :) Men man kan alltid försöka göra sig förstådd med de få tecken man kan, precis som i viket annat språk som helst. Lite är bättre än inget. Det gäller dock att våga. Ingen kan allt från början. ;)Är TAKK samma sak som tecken som stöd? För tecken som stöd är ju inte riktigt samma som teckenspråk.
    TAKK = tecken som alternativ kommunikation. Hette tidigare tecken som stöd (TSS).
  • MJAD

vi har gått babytecken med vår son i stockholm.
    Var fyra gånger på två timmar vardera och kostade 500 kr.
    Var en döv kvinna som lärde oss babytecken.
    Dom hade rekommenderad ålder på 6-18 månader.

du kan gå in och titta på deras sida om det verkar vara intressant.
    Vi är supernöjda med kursen, men dock har vi själva varit dåliga på att använda teckenspråket.
    www.stockholmsdf.se/verksamhet/kurser/babytecken/Default.aspx

• MJAD
    MJAD skrev 2009-06-02 21:31:14 följande:
    vi har gått babytecken med vår son i stockholm. Var fyra gånger på två timmar vardera och kostade 500 kr. Var en döv kvinna som lärde oss babytecken. Dom hade rekommenderad ålder på 6-18 månader. du kan gå in och titta på deras sida om det verkar vara intressant. Vi är supernöjda med kursen, men dock har vi själva varit dåliga på att använda teckenspråket. www.stockholmsdf.se/verksamhet/kurser/babytec...
    Rättelse: 3 tillfällen träffas man!
  • Apipoulai
    MJAD skrev 2009-06-02 21:31:14 följande:
    vi har gått babytecken med vår son i stockholm.Var fyra gånger på två timmar vardera och kostade 500 kr.Var en döv kvinna som lärde oss babytecken.Dom hade rekommenderad ålder på 6-18 månader.du kan gå in och titta på deras sida om det verkar vara intressant.Vi är supernöjda med kursen, men dock har vi själva varit dåliga på att använda teckenspråket.www.stockholmsdf.se/verksamhet/kurser/babytec...
    Tack, jag är helt klart intresserad. Det blir lite enklare om någon som kan, kan börja lära ut... så att man börjar i rätt ände, så att säga. Ska genast utforska länken.
  • Apipoulai

MJAD: Datumen för kurstillfällena har redan passerat(Och mitt barn är ännu inte fött.) Men om datumen kvarstår till 2010 så är det ju perfekt. Just vid den tiden kommer mitt barn vara ett halvår. :)

• MJAD
    Apipoulai skrev 2009-06-02 21:39:31 följande:
    MJAD: Datumen för kurstillfällena har redan passerat(Och mitt barn är ännu inte fött.) Men om datumen kvarstår till 2010 så är det ju perfekt. Just vid den tiden kommer mitt barn vara ett halvår. :)
    Förmodligen kör dom samma datum hela tiden. Det är bara att maila och fråga så du vet tills det är dags att anmäla sig.
  • Babytecken

Hej! Kolla in www.westmannatolk.se, där finns babyteckenkurser i Västerås, både veckovis och som intensivkurs en hel lördag. Lycka till!

Svar på tråden Babytecken!?