• Apipoulai

Babytecken!?

Jag är intresserad av att lära mig babytecken tillsammans med mitt barn, för att tidigt kunna kommunicera med barnet och tvärtom.

Är det någon som har erfarenhet av detta? Eller är intresserad av det och också vill gå kurs?
    Var ges det kurser?
    Vem håller i kurserna? Pris? Antal kurstillfällen?
    Hur gammal bör barnet vara innan man börjar kursen?

Överös mig med information. :)

Bor i Östergötland, men kan tänka mig att åka till Sthlm om kurser inte ges på närmare håll.

? Do what you like. Like what you do. ?
  • Svar på tråden Babytecken!?
  • Gorban

Vi som har barn med t.ex. Downs Syndrom (DS) jobbar mycket med teckenspråk. Min dotter som inte har DS lärde sig tidigt att teckna och det är jättekul att teckna med henne. Nu är hon drygt 18 månader och pratar för fullt i 3-4 ordsmeningar. Hon tecknar inte riktigt lika mycket nu. Med storebror som är 3,5 år och har DS tecknar vi hela tiden.

Titta här för böcker och utbildningsmaterial:

www.teckenhatten.com

• Apipoulai

Tack så mycket! =D

TeckenHatten verka superbra. Det som jag har tittat på hittills är URs hemsida
    http://www6.ur.se/Teckensprakswebben/Startsida/
    Men det är så omfattande att man inte riktigt vet var man ska börja. Med TeckenHatten verkar det som om man kan få lite hjälp med upplägget, så att säga. Börja enkelt och utveckla efterhand. 

• Tecken

Sånghatten kanske kan vara en bra intro till TAKK. Eller kolla efter TAKK-kurser på t ex ABF.

• Sarita

forum.ecsweden.se finns det en del att hämta om detta! Inte så aktivt just nu ser det ut men gå in och sätt igång diskussionen, det lönar sig nog!

Vi tecknade mycket med dottern mellan 1 och 1,5 år, sen pratade hon så mycket att tecknandet avtog sakta. Sonen är nu 13 månader och har hittills tecknat
    vatten
    mjölk
    lampa
    hund
    fågel
    gunga
    sova
    telefon
    och ett par till. Det är härligt att se hans kommunikationsglädje. Teckna på!

• Apipoulai

Vilket matetrial rekommenderas att börja med? Det fanns en hel del material, i TeckenHatten, att välja mellan.

Hur gammal bör barnet vara när man börjar med enkla tecken?

• Takex

Kan man inte bara hitta på lite själv?

• Gorban
    Apipoulai skrev 2009-05-31 21:38:15 följande:
    Vilket matetrial rekommenderas att börja med? Det fanns en hel del material, i TeckenHatten, att välja mellan.Hur gammal bör barnet vara när man börjar med enkla tecken?
    Man kan börja teckna redan när barnet är nyfött så att man nöter in det i vardagen. Det tar ju lite tid för föräldrarna att lära sig också.
  • Tecken
    Takex skrev 2009-06-02 08:35:44 följande:
    Visst kan man hitta på egna tecken! Bara man är konsekvent. Men det är ju lättare om man använder redan etablerade tecken, då det finns rätt många TAKK-användare att kommunicera med.
  • Apipoulai
    Takex skrev 2009-06-02 08:35:44 följande:
    Det kan man alldeles säkert. Men som Tecken skriver finns det ju redan etablerade tecken, så varför inte använda dem?
    Dessutom är jag allmänt intresserad av teckenspråk* och ska jag kommunicera med tecken, om än som stöd, så vill jag kunna de riktiga.
    Vem vet om jag en dag behöver kommunicera med en döv? :)

*Har anmält mig till kurser flera gånger, men de har aldrig blivit någon pga för få deltagare. :( Trist.
  • Tecken
    Apipoulai skrev 2009-06-02 11:36:40 följande:
    Det kan man alldeles säkert. Men som Tecken skriver finns det ju redan etablerade tecken, så varför inte använda dem?Dessutom är jag allmänt intresserad av teckenspråk* och ska jag kommunicera med tecken, om än som stöd, så vill jag kunna de riktiga.Vem vet om jag en dag behöver kommunicera med en döv? :)*Har anmält mig till kurser flera gånger, men de har aldrig blivit någon pga för få deltagare. :( Trist.
    Tänk på att dövas teckenspråk har annan grammatik och syntax än svenskan, så det kan vara svårt att klara sig med TAKK i kommunikation med döva.
Svar på tråden Babytecken!?