Inlägg från: MarieDahlström |Visa alla inlägg
  • MarieDahlström

Beagle för- och nackdelar

Jag vill veta allt o beagle både possitivt o negativt . Egna erfarenheter fakta ja ALLT .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-30 12:01
    Tanken med att starta denna tråd var att jag ville veta mer än jag redan vet om Just rasen BEAGLE . Inte huruvidare jag tänker eller ej . Jag startade denna tråd för att få mer kött på benen om just denna ras inte för att få en massa personliga påhopp. jag vet att det är en hund med mycket jaktinstinkt .

• Svar på tråden Beagle för- och nackdelar
  • MarieDahlström

Ja jag är inte jägare . Har tyvärr fastnat för just denna ras av hund . Jag har en hund redan en blandis .

• MarieDahlström

MM jag ska tänka mig för . Mer än en gång jag lovar . Att den blir understimulerad behöver den ju inte bli bara för att den inte jagar

• MarieDahlström

Till alla som har eller ska skriva . Jag har hittat en beagle som har föräldrar som inte används till jakt . varken mor eller far . Dom funkar som enbart sällskap . Att valparna har blivit till är inte planerat . Jag är i valet om jag ska köpa eller inte o det beror inte på att det är mycket jaktinstinkt i beagle utan pga andra anledningar . Dock mest bekväma anledningar . Jag har kommit fram till att jag tror på att hunden blir vad man gör den till . Du kan få en golden att bli aggressiv o en pitbull att bli hur trevlig som . Allt handlar om individ . tack för alla synpunkter fast att en del var mycket personliga på hopp

• MarieDahlström
    hmcc skrev 2009-06-10 19:18:37 följande:
    Att föräldrana inte används till jakt betyder inte att deras valpar vill jaga. Det enda det säger mig är att det låter som en uppfödare som borde föda upp sällskapsraser istället. Det finns inget bekvämt med en hund som måste gå kopplad hela livet. Det är fel att säga att hunden blir vad man gör den till, en renodlad jakthund är alltid en jakthund, sen om man vill få den mer eller mindre trevlig hemma är en uppfostringssak genom att man tillgodoser sin hunds behov, men man kan aldrig ta jakten ur en jakthund...
    Med tanke på att jag i dag ar en hund som är vallhund o INTE vallar så tror jag nog att det ordnar sig . Som jag sa att valparna kom till av misstag
  • MarieDahlström
    hmcc skrev 2009-06-10 20:02:21 följande:
    Finns inga misstag...en seriös uppfödare ger tiken abortspruta om det inte är planerat. En parning kan lätt hända, jag vet för jag har varit med om det på min tik på 22:a dygnet.... Ingen är tvungen att köpa valparna även om dom skyller på misstag (vilket är det vanligaste inom blandrasaveln även om nu DENNA är renrasig) Det föds hundar som är avlade för vissa behov som blir bättre eller sämre. När det gäller drivande hundar så får du garanterat en hund som inte kan vara lös. Har man en vallhund (och då antar jag att du pratar om BC eller working kelpie) så kan man sätta den i annat arbete (även om jag personligen tycker att den ska valla) men den kan ändå vara lätt att ha lös tex. en Beagle ligger i en annan kategori. Det skulle vara lika illa att köpa en drivande jakthund av vilken ras som helst. Den finns ingen garanti att den blir en stjrärna om man vill köra jakt, men det kommer alltid ha det i sig.
    Alla hundar har mer eller mindre jaktinstinkt i sig . Om det är oseriös uppfödare eller ej vill jag inte spekulera i .
  • MarieDahlström
    frulan skrev 2009-06-10 23:58:41 följande:
    Oj, här var det liv i luckan En kollega till mig har en beagle utan jaktlust. De var oxå inne på just beagle men ingen ville sälja till dem (pga att de inte jagar). Däremot fick en av uppfödarna tillbaka en valp (unghund) som saknade jaktlust. Så de ringde till min kollega och de har nu haft den hunden i över tio år (med löfte om att inte avla på den). Noll jaktlust... Så det kan ju löna sig att kanske bara kanske hinta lite uppfödare ifall det skulle dyka upp en sån här valp Nåväl, hoppas det löser sig med hundletandet och att det blir bra för båda parter
    Ja det är kostigt att vissa trådar bara blir nertryckta för att alla inte tycker som en själv .Det är trist .
    Men nu har ju alla som varit negativa till mitt kommande köp fått se att det finns beagle UTAN jaktinstinkt . Känns lite skönt kan jag säga . Tack för din possitiva atityd
  • MarieDahlström

Nu får ni ge er . Jag ville ha fakta o egna erfarenheter . Det ända som skrivs är att det är en jakthund vilket jag redan visste o nog alla har förstått efter att läst denna tråd . egna erfarenheter har jag inte fått mycket svar på mer än egna fördomar efter att läst fakta . Ja det är en jakt hund men är det då ett monster dom dagar månader det inte är jakt ? nej skulle inte tro det . Att säga att en beagle blir understimmulerad bara för att den inte används till jakt tycker jag är fel . Även ennjakt hund jagar inte 365 dagar om året . Visst den tränas annorlunda men vad säger att inte jag ska kommer göra det ?
    Om ni nu är så emot att jag kommer köpa en beagle så var glada för att jag går till en säljare vars mamma o papppa inte själv används till jakt . Jag har varit ärligt till säljaren o sagt att den inte kommer användas till jakt . Sen är det deras val att avgöra om dom vill sälja till mig eller inte .
    Jag kommer kolla på valpen på söndag o är allt så bra som det låter o verkar hämtar jag hem den nästa helg . Därav kommer jag inte svara mer på dessa inlägg .

Sist : det är så tråkigt med sånna här sidor att bara för man inte tycker som majoriteten så är man inte normal .
    Starta en tråd i stället med fördomar ? Kanske hade varit något .

• MarieDahlström

För alla intresserade : Tack för alla possitiva inlägg . ja dom negativa med .
    Nu har jag köpt en valp . Det blev en BEAGLE . Ja ni läste rätt . Hon ska alltså ha en utpräglad jakthund utan att jaga med den stackars hund . Eller ? Ja det ska jag . Jag ska bevisa för er alla som är negativa till detta att det funkar . O om det inte gör det får ni väl säga vad var det vi sa .
    Jag har diskuterat väldigt mycket med många i min bekantskapskrets som sysslar mycket med hundar .
    Jag har faktiskt bara fått positiva åsikter där .

Så för mig är denna tråden inte aktuell längre då jag har gjort mitt beslut
    Tack för mmig

• MarieDahlström

Denna hund kommer att aktiveras väldigt mycket . kommer också att användas till eftersök om hunden visar intresse för det . Men framföralltkommer den att vara sällskaps hund

Svar på tråden Beagle för- och nackdelar