• nurken

förlovning utan giftemål?

Jag har en fundering som funnits i huvudet ett tag. Det finns gott om trådar här och jag har en del vänner som diskuterar förlovningar flitigt. Jag får känsla hos många att förlovningen är grejen, inte att man ska gifta sig och leva tillsammans.
    Jag är så gammaldags att jag tycker att om man förlovar sig ska man göra det för att man vill gifta sig och inget annat. Det ligger ju i själva ordet FÖR LOVNING.
    Jag är lite nyfiken på hur andra tänker.
    Så alltså. Vad tycker du?

• Svar på tråden förlovning utan giftemål?
  • Mother of 5

Jag tycker som dig...att en förlovning är ett löfte om giftermål. Enl mig ska det tom ske inom 1 år efter förlovningen.

Jag kanske är jättekonstig...men så tycker/känner iaf jag.

• Hannah76

För mig får folk göra om de vill och följa de seder de vill. Jag ser förlovning som en romantisk handling, som kan leda till giftemål.

• emmisss

jag ser förlovning som du, att man ska gifta sig så småning om innom ett visst antal år... jag ä förlovad och gift! :)

Dock respekterar jag ju andra som "bara" är förlovade utan tanke på att gifta sig....

• Fröken Freda

Njea för mig är inte giftermålet ett måste men självklart är det önskvärt men kanske inte som tradition säger inom ett år.
    Jag ser förlovning mer som ett bevis för att man älskar varandra och det måste inte följa ett giftermål på det. Men vill själv visserligen gifta mig en dag men det vill nog inte min sambo. Tror jag inte han vill iaf...

Jag ser förlovningen som Hanna skrev, en romantisk handling som kan leda till giftermål.

• Butterscotch

Jag ser förlovning som något som är tänkt att leda till äktenskap, helst inom en någorlunda snar framtid men den "regeln" kan jag tänka mig att rucka på. Om man inte tänkt gifta sig ser jag personligen ingen riktig mening med att heller förlova sig, då kan man ju lika gärna bara vara tillsammans "som vanligt".

• hotten
    Butterscotch skrev 2009-05-28 21:55:53 följande:
    Jag ser förlovning som något som är tänkt att leda till äktenskap, helst inom en någorlunda snar framtid men den "regeln" kan jag tänka mig att rucka på. Om man inte tänkt gifta sig ser jag personligen ingen riktig mening med att heller förlova sig, då kan man ju lika gärna bara vara tillsammans "som vanligt".
    håller fullt med!
  • Ett två tre

Jag tycker oxå att man förlovar sig om man ska gifta sig. Jag har kompisar som varit förlovade i flera år och sen går och väntar på att bli friade till, lite fel ordning enligt mig. Man förlovar sig ju när den ena friar eller när man bestämmer tillsammans att man ska förlova sig och sen gifta sig...

Vi gifte oss inte inom ett år efter maken friade eftersom vi bägge var studenter så vi hade inte råd just då, men vi hade i alla fall satt ett datum och bokat kyrkan och festlokalen innan det hade gått ett år Vi gifte oss två år efter vi förlovade oss...

Var och en får skämmas för sig själv!
  • nurken

Vi började iom vår förlovning prata om bröllopet. Gifte oss ett drygt år efter förlovningen.

• Kristin24

Ts jag tycker som du...att man har förlovat sig och planerar bröllop inom en snar framtid.

Vi förlovade oss inte alls, vi bara gifte oss istället...ringar är dyra dessutom.

Go och glad Kexchoklad
  • Ett två tre
    Kristin24 skrev 2009-06-01 11:54:23 följande:
    Ts jag tycker som du...att man har förlovat sig och planerar bröllop inom en snar framtid.Vi förlovade oss inte alls, vi bara gifte oss istället...ringar är dyra dessutom.
    Vi löste det med att köpa ordentliga ringar med en gång som vi bara putsade och la till bröllopsdatumet i när vi gifte oss Då slapp vi utgifter till ringar två gånger.
    Var och en får skämmas för sig själv!
Svar på tråden förlovning utan giftemål?