• nurken

förlovning utan giftemål?

Jag har en fundering som funnits i huvudet ett tag. Det finns gott om trådar här och jag har en del vänner som diskuterar förlovningar flitigt. Jag får känsla hos många att förlovningen är grejen, inte att man ska gifta sig och leva tillsammans.
    Jag är så gammaldags att jag tycker att om man förlovar sig ska man göra det för att man vill gifta sig och inget annat. Det ligger ju i själva ordet FÖR LOVNING.
    Jag är lite nyfiken på hur andra tänker.
    Så alltså. Vad tycker du?

• Svar på tråden förlovning utan giftemål?
  • Ladyelone

Jag vill gifta mig om jag förlovar mig, de känns mer rätt för mig, de låter ju som om man har lovat bort sig då.. Men är frieri o förlovning samma sak? Man ger ju ringar vid förlovning och vid frieri och sen även när man gifter sig? Jag har inte någon bra koll på hur de går till.

• Ett två tre
    Ladyelone skrev 2009-06-01 22:27:17 följande:
    Jag vill gifta mig om jag förlovar mig, de känns mer rätt för mig, de låter ju som om man har lovat bort sig då.. Men är frieri o förlovning samma sak? Man ger ju ringar vid förlovning och vid frieri och sen även när man gifter sig? Jag har inte någon bra koll på hur de går till.
    Jag ser det som att man har förlovat sig när den ena friat och den andra svarat ja, eller om man bestämt det tillsammans och sen bytt ringar. Många har väl kanske redan köpt en ring/ringar när dom friar men eftersom jag inte är nån smyckeperson så ville maken att vi skulle välja ringar tillsammans så han hade inte köpt nån innan. Vi ser ändå på frieridagen som vår fölovningsdag även om vi inte fick ringarna förren senare.

Många skaffar väl nya ringar när dom gifter sig? Inte stenkoll jag heller. Vet en del där bara bruden fått ny ring vid bröllopet och bägge hade ringar sen förlovningen men oxå tvärtom att bara tjejen fått ring vid frieriet och sen bägge ringar först vid bröllopet. Är väl lite olika i olika land kanske...
    Var och en får skämmas för sig själv!
  • Ladyelone

Ja, så har jag oxå sett på saken, tills människor runt mig sa att de inte alls är samma sak. Jag skulle nog göra som ni, ser frieri dagen som en förlovning.

• Fröken Freda
    Ladyelone skrev 2009-06-01 22:27:17 följande:
    Jag har hört att själva förlovningen är frieriet men är inte säker.
  • Butterscotch

Normalt sett så sker ett frieri och i och med ett accepterat sådant blir paret förlovade, och sen sker giftermål något/några år därefter.

Många yngre verkar dock tro att förlovning är en sak och att frieri är en helt egen, separat sak. Det kanske blir roligare på det viset, då får man fler anledningar att fira (förlovningsdag, frieridag, bröllopsdag...). Men jag personligen tycker att det låter väldigt fel, traditionell som jag är (en gammal tant på 35 år).

• Ett två tre
    Butterscotch skrev 2009-06-02 06:21:55 följande:
    Normalt sett så sker ett frieri och i och med ett accepterat sådant blir paret förlovade, och sen sker giftermål något/några år därefter.Många yngre verkar dock tro att förlovning är en sak och att frieri är en helt egen, separat sak. Det kanske blir roligare på det viset, då får man fler anledningar att fira (förlovningsdag, frieridag, bröllopsdag...). Men jag personligen tycker att det låter väldigt fel, traditionell som jag är (en gammal tant på 35 år).
    Jag är enig med dig, men jag är oxå en gammal tant

Men jag nämnde i ett tidigare inlägg att jag har kompisar som varit förlovade i många år och som väntar på att bli friade till och dom är lika gamla som mig så jag vet inte

Jaja, var och en får väl göra som dom vill så länge dom blir lyckliga
    Var och en får skämmas för sig själv!
  • tintilar

Jag och sambon förlovade oss som ett tecken på att vi vill leva ihop resten av livet. Precis som att gifta sig fast mindre komplicerat. Vi kanske gifter oss någon dag, men inte nu. Vi har ringar och en dag att fira. Mer behöver vi inte just nu. Jag tycker att det är upp till var och en att avgöra hur man vill förklara/konstatera sin kärlek till varandra.

• mannehund

Vi har varit förlovade i 14 år, utan att ha gift oss. Vi tycker det är bra som det är just nu, vi har lovat varandra att vara tillsammans utan giftemål. Kanske gifter vi oss en dag, kanske inte. Känner att vi inte behöver gifta oss för att visa vår kärlek varken till varandra eller för släkt och vänner. Vi älskar varandra oavsett giftemål eller inte. Jag är ingen person som drömt om giftemål eller något sagobröllop, utan gifter vi oss så blir det nog på en resa och ensamma med barnen. Det blir våran egen lilla hemliga grej.

• Hanniz84

folk får ju självklart göra som dom vill..

men jag tycker att en förlovning ska leda till ett äktenskap, o då inte för långt efter..
    vi gifte oss ca 1år o 3mån efter vi hade förlovat oss..

• pepsigirl

vi förlovade oss 1997 och gifte oss 2003. vi förlovade oss bara 3 månader efter vi blev tillsammans men ändå var vi säkra på vår kärlek och ett giftermål fanns ju säkert i tankarna men inte på länge då vi precis blivit tillsammans. Att vi förlovade oss så tidigt var nåt vi fick för oss och ett bevis på vår kärlek till varandra=)

Svar på tråden förlovning utan giftemål?