• nurken

förlovning utan giftemål?

Jag har en fundering som funnits i huvudet ett tag. Det finns gott om trådar här och jag har en del vänner som diskuterar förlovningar flitigt. Jag får känsla hos många att förlovningen är grejen, inte att man ska gifta sig och leva tillsammans.
    Jag är så gammaldags att jag tycker att om man förlovar sig ska man göra det för att man vill gifta sig och inget annat. Det ligger ju i själva ordet FÖR LOVNING.
    Jag är lite nyfiken på hur andra tänker.
    Så alltså. Vad tycker du?

• Svar på tråden förlovning utan giftemål?
  • puss

tycker det är skitbarnsligt. så höll man på när man var 14.

• puss
    mannehund skrev 2009-06-03 09:39:25 följande:
    Vi har varit förlovade i 14 år, utan att ha gift oss. Vi tycker det är bra som det är just nu, vi har lovat varandra att vara tillsammans utan giftemål. Kanske gifter vi oss en dag, kanske inte. Känner att vi inte behöver gifta oss för att visa vår kärlek varken till varandra eller för släkt och vänner. Vi älskar varandra oavsett giftemål eller inte. Jag är ingen person som drömt om giftemål eller något sagobröllop, utan gifter vi oss så blir det nog på en resa och ensamma med barnen. Det blir våran egen lilla hemliga grej.
    äktenskap är en hel del juridik också. inte bara att lite hippieaktigt "bevisa för världen att vi älskar varann".
  • 071001

För mig hör de två sakerna ihop.När vi förlovade oss satte vi också ett bröllopsdatum, inom ett år, helt enligt tradition.

• Tess 1980

Hej,

Jag och min sambo skall förlova oss nu på midsommarafton och jag längtar verkligen! Har alltid tyckt förut att om jag förlovar mig skall jag även gifta mig med den mannen. Självklart känner jag så idag med men min sambo vill verkligen inte gifta sig! Vad skall jag göra då? tvinga honom.
    Jag älskar honom jättemycket och känner att det är honom jag vill leva med resten av mitt liv och jag får nöja mig med en förlovning.

//Tess

• jweiler

Jag är förlovad, frågade själv min sambo den 23/12 -07.

Jag tror inte vi kommer gifta oss, sambon säger att han inte förstår inte poängen med äktenskap och är fullkomligt nöjd med som vi har det nu. Han är inte mycket för traditioner eller högtidsdagar över huvudtaget.
    Just nu är det okej för mig, men vi får se längre fram om jag kanske vill ha mer.
    Vill gifta mig någongång. Behöver inte vara något stort bröllop, vill bara få fira vår kärlek med våra närmaste vänner och familj. Gillar att fira saker :)

Vi har varit ihop i snart 6 år och ska ha vårt första barn när som helst.

• Tess 1980

Tess 1980 skrev 2009-06-03 09:54:39 följande:

Hej,Jag och min sambo skall förlova oss nu på midsommarafton och jag längtar verkligen! Har alltid tyckt förut att om jag förlovar mig skall jag även gifta mig med den mannen. Självklart känner jag så idag med men min sambo vill verkligen inte gifta sig! Vad skall jag göra då? tvinga honom.Jag älskar honom jättemycket och känner att det är honom jag vill leva med resten av mitt liv och jag får nöja mig med en förlovning.//Tess
    och nu är ju en förlovning hur stort som helst för både mig och min sambo.Vi har haft långa förhållanden innan varandra och varken han eller jag har i de förhållandena kännt att vi velat ta det steget med våra föredettningar. Så ja, det känns jättestort ändå och självklart är jag glad över vår förlovning!
  • mannehund
    puss skrev 2009-06-03 09:50:37 följande:
    äktenskap är en hel del juridik också. inte bara att lite hippieaktigt "bevisa för världen att vi älskar varann".
    Jag vet att äktenskapet är juridik. Men jag har inte tänkt att gifta mig av juridiska anledningar om jag gifter mig. Jag klarar mig utan min sambo både praktiskt och ekonomiskt om det skulle braka ihop och han klarar sig likaledes utan mig. Vi har redan idag reglerat vad som händer om vi går isär. Om man ser äktenskapet som en säkerhet för materiella saker så tycker jag att man är inne på fel linje för att gifta sig.
  • 071001

mannehund, håller med, men som min bror skojar, det är lättare att skilja sig när man är gift!

• Ett två tre
    puss skrev 2009-06-03 09:50:37 följande:
    Nej det är väl det sambos borde tänka på när dom är nöjda med att "bara" vara sambos eller förlovade. Speciellt när man har barn tillsammans. Om man inte gifter sig bör man ha sambokontrakt och testament. Man tror inte det är viktigt när man är nykära och lyckliga men om man en dag inte är det längre kan det vara jätteviktigt! Speciellt om den ena dör eftersom man då inte automatiskt ärver varandra. Men det blev ju lite O.T...
    Var och en får skämmas för sig själv!
  • Ett två tre
    Tess 1980 skrev 2009-06-03 09:56:36 följande:
    Tess 1980 skrev 2009-06-03 09:54:39 följande: och nu är ju en förlovning hur stort som helst för både mig och min sambo.Vi har haft långa förhållanden innan varandra och varken han eller jag har i de förhållandena kännt att vi velat ta det steget med våra föredettningar. Så ja, det känns jättestort ändå och självklart är jag glad över vår förlovning!
    Grattis till förlovningen

Om ni gifter er senare kan ni ju ha midsommarbröllop
    Var och en får skämmas för sig själv!
Svar på tråden förlovning utan giftemål?