• Cara Mia

Varför förstår inte folk skillnad på MJÖLKFRITT och LAKTOSFRITT???!!!!!!

Min dotter på snart 14 månader tål inte mjölk. Alltså ALL mjölk.

Idag fyllde svärmors gubbe år och svärmor hade fixat en egen liten bakelse till dottern. När hon beställde sa hon mjölkfritt. Så vi antog att det var mjölkfritt.

Nu ikväll har det bara runnit ur henne! Stackars liten

Blir så irriterad!!

• Svar på tråden Varför förstår inte folk skillnad på MJÖLKFRITT och LAKTOSFRITT???!!!!!!
  • Cara Mia
    Afro skrev 2009-05-28 21:37:10 följande:
    Cara Mia skrev 2009-05-28 21:15:42 följande:
    Fast förvänta dig inte att alla kommer att fatta ändå. Jag vet barn som fått laktosfri kost fast de är mjölproteinallergiker på förskolan. Det är inte jätteovanligt.
    Hon börjar dagis till hösten och vi var där på öppethus för nån vecka sedan. Dom har egen kokerska på det dagiset så vi fick prata med henne och förklarade att det var all mjölk. Men lär nog få förklara igen..
  • Cara Mia
    Blå Flygare skrev 2009-05-28 21:38:50 följande:
    Tycker största problemet är att folk saknar grundläggande kunskap om mat. Att margarin innehåller mjölk o vassle har med mjölk/ost att göra, tom mött folk som inte känner till att yoghurt o ost görs av mjölk ?!? Man vet liksom inte var man ska börja utfrågningen. Och alla dessa "men deeet kan ju inte innehålla mjölk" om skinka, kex, maränger, leverpastej...
    Ja jag blir fortfarande förvånad över att en del saker innehåller mjölk.. Men vi har inte liksom kommit in det än och läser därav på allt..
    Men typ ost och sånt fattar man ju att det är mjölk i...
  • Jambosana
    Afro skrev 2009-05-28 21:37:10 följande:
    Cara Mia skrev 2009-05-28 21:15:42 följande:
    Fast förvänta dig inte att alla kommer att fatta ändå. Jag vet barn som fått laktosfri kost fast de är mjölproteinallergiker på förskolan. Det är inte jätteovanligt.
    folk har inte koll. Man får inse att en s mission resten av livet är att vara ambassadörer för våra barns sjukdomar. Jag är ASLESS på att folk inte vet skillnad mellan diabetes typ 1 (som min son har) och typ 2, samt alla konstiga uppfattningar folk har om detta.
  • Blå Flygare
    CarlHerman skrev 2009-05-28 21:37:34 följande:
    1977Maria Therese skrev 2009-05-28 21:28:39 följande: Har jobbat i sjukhuskök och det hände att personalen på avdelningarna inte visste att det är skillnad mellan laktosfritt och mjölkproteinfritt. De kunde inte redogöra för om en patient var laktosintolerant eller mjölkproteinallergiker för de visste inte att det var olika saker. Lite dåligt, och farligt...
    Känner igen det. Låg på BB och tycker att åtminstone där skulle personalen veta med tanke på hur vanlig mj.allergi är hos bebbar o de bara gav profylac om tillägg behövdes. Men nej då! Bra då ayy de sparde lappen från köket så jag kunde se att det stod "-mjölkprotein"
  • laven

Inte for att jag på något sätt försvarar folk som LJUGER om innehållet i mat, men som allergisk har man ju ändå ett visst ansvar att hålla sig själv informerad. Vet man att det brukar bli problem så kan man ju inte häva i sig vad som helst heller. Man kan inte förutsätta att alla ska veta precis vad ens egen allergi innebär. Det är lätt hänt att folk inte påpekar att det är smör i bullarna när någon frågar om det innehåller mjölk. Inte för att de är ute efter att luras, utan för att frågan gällde mjölk, inte smör.

Som ni själva säger.... det är ju den allergiske som får lida om det blir fel, och därför har man ju ett extra intresse av att inte äta fel.

• CarlHerman
    Blå Flygare skrev 2009-05-28 21:42:31 följande:
    Känner igen det. Låg på BB och tycker att åtminstone där skulle personalen veta med tanke på hur vanlig mj.allergi är hos bebbar o de bara gav profylac om tillägg behövdes. Men nej då! Bra då ayy de sparde lappen från köket så jag kunde se att det stod "-mjölkprotein"
    Bra när de sparar lappen! Jag har hört att på sjukhuset där jag jobbade tog undan lapparna när brickan sattes fram till patienten och då har ju patienten ingen möjlighet att se vad det står.
    Ibland fick vi kort från avdelningarna där det stod "-mjölk". Oftast betydde det laktosfritt, ibland mjölkproteinfritt. Ganska ofta menade de då att patienten inte ville ha mjölk att dricka! Vad de menade fick vi ta reda på själva..
  • Afro

Cara Mia skrev 2009-05-28 21:39:05 följande:

Hon börjar dagis till hösten och vi var där på öppethus för nån vecka sedan. Dom har egen kokerska på det dagiset så vi fick prata med henne och förklarade att det var all mjölk. Men lär nog få förklara igen..
    De har egen kokerska på den förskolan jag tänker på också... hon säger sig veta men missar ändå. Och ibland även personalen.
  • Skruttis1979

min sambo och svärmor är laktosintoleranta.
    När de skulle äta en bakpotatis till lunch på restaurang en gång, bad de att få en annan röra på potatisen - utan laktos.

Javisst svarade de.
    Ut kom en bakpotatis med förklaringen;

-vi gjorde en extra sallad istället, då vi inte hade några andra röror utan laktos, men jag skickar med extra smör så blir det ju gott till.

what??

Elma är världens centrum
  • Strofen

Argh, jag blir också så less på det där! Det händer emellanåt att caféer inte har en aning, de har en lista på vad som är laktosfritt men vet inte om det är mjölkproteinfritt, så då får jag klara mig utan. Känns så himla hopplöst ibland. Det gulliga är att mina vänner har blivit lika bra på att förklara skillnaden som jag, och blir mycket upprörda om jag inte får rätt mat när vi är ute ihop :)

• Felidae

I bespisningen på den skola där jag jobbar, kan personalen verkligen sin sak när det gäller att laga goda, helt mjölkfria rätter. Men det konstiga är att vad de väljer att kalla maten. Den laktosfria maten kallar de "laktos" och den utan mjölkprotein kallar de "hel-laktos". Jag har slutat att bry mig, för jag vet att jag får rätt mat, men visst är det konstigt att jag är "hel-laktos" när jag faktiskt tål laktos jättebra - det ju bara komjölksproteinet jag mår dåligt av.

Svar på tråden Varför förstår inte folk skillnad på MJÖLKFRITT och LAKTOSFRITT???!!!!!!