Inlägg från: Anonym (stop) |Visa alla inlägg
  • Anonym (stop)

Han dricker för mycket

Anonym: Fundera på om det inte är han som ska flytta...? Barnen har sitt hem där ni bor nu? Du har ditt hem där. Det är han som ska flytta på sig om han inte vill gå er till mötes i en ömsesidig relation. Kan vara svårt att få honom att förstå men viktigt för dig att fundera på. Man blir lätt den som lägger sig i ett underläge i en missbruksrelation... Försök se till det bästa för barnen, det kan hjälpa dig att också se vad som är bäst för dig. Gör klart för din man att det inte är honom du vill bli av med utan alkoholtillvaron. Att du stöttar honom och står vid hans sida om och när han beslutar sig för att ta problemet på allvar och söka hjälp.

Love till er starka och modiga kämpar.

• Anonym (stop)

Fågan är om "alla" pissar på golvet, spottar snus på golvet och förnedrar sina fruar...? Gå inte på det. Så är det inte i verkligheten. Bara i hans verklighet och den behöver du inte acceptera.

• Anonym (stop)

Ta den kraften och använd konstruktivt. Gå iväg på ett Alanon-möte, låna böcker om alkoholproblematik. Ta dina första steg till en bestående förändring. Med kunskap om problemet förändrar man själv mönster. På så vis blir din man tvungen att förhålla sig till en annan verklighet än den han själv diktar (dikterar) upp.

Jag vet hur det är. Har varit där. Vet att det går att gå vidare.
    Stor kram!

• Anonym (stop)

Min vän.
    Vad händer om han fortfarande inte "har tänkt" på det när du frågar efter veckans slut...?
    Tyvärr är det högst troligt att du inte kommer att få något positivt svar tror jag... Hur tänker du att du ska förhålla dig då...?

Bra att du börjar prata med folk omkring dig. Det är skönt att få bekräftat från folk omkring att de förstår, har sett och att de finns där för dig och er. ett stort steg i rätt riktning! Ge dig själv cread!

Jag följer dig och er andra här. Det är många år sedan jag satt fast i detta problem men jag minns allt som igår. Varje jävla besvikelse. Varje gräl och varje jävla kväll som slutade med en pojkvän som var allt från drängfull till gråtmild och slirig. Fan.

Jag sänder all min styrka till er!!

• Anonym (stop)

samma här: jag aploderar dig. Ni är på väg. Bli inte förtvivlad när det blir bakslag, för det blir det också. Vad får han för stöd? Även om han förstått sitt problem behöver han MASSOR av hjälp att ändra sina mönster. Det är ett stort jobb och åter igen: Han dricker inte för att jävlas med dig utan för att han inte kan låta bli. Har du stöd genom någon organisation?

jag me: när han surar kämpar han med sig själv. Fortsätt förklara och fortsätt läsa på om problematiken. Ju mer du förändrar dina mönster ju svårare blir det för honom att behålla sina. Jag håller dig i handen! Känns mycket bra om jag kan hjälpa någon. Tack.

Anonym: Det är inte ditt ansvar att tala om för honom när det räcker... Han måste själv komma till insikt om att han måste ta problemet på allvar och lära sig hantera det själv... Tyvärr... Det blir ohållbart att du ska ansvara för hans gränser. kämpa på min vän. Jag är med dig.

• Anonym (stop)

hur?:
    det beror nog på hur hårt man dricker. Abstinens kommer ju om man hårdkrökat länge...
    En av de killarna jag var ihop med som drack började på öppen mottagning samt fick ett preparat som tog bort suget. Det åt han i ett år sedan klarade han sig själv. vet inte vad det hette och man får det bara om man går ett program samtidigt. (Det är alltså inte antabus som gör att man spyr om man dricker)

att han vet att han har problem är en bra början. Du är modig och en riktig vän om du tar ett snack med honom. Lycka till!

• Anonym (stop)

hallå, hur går det för er? hur var midsommar...?

• Anonym (stop)

TS: Jag tror du måste lämna honom för ett tag. Han är ännu inte redo att välja bort alkoholen. Först när ni är borta tror jag han kommer att fatta vad han har att förlora. Det låter också som om du själv och barnen kanske skulle behöva en paus från alkoholvardagen.

Skäms:
    Läs ditt inlägg själv och fråga dig vad du skulle råda en annan kvinna att göra. Du har barn att taänka på. Lämna det destruktiva förhållandet, jag lovar dig att det kommer inte att bli bättre av att fortsätta som du gör nu. Dina barn tar skada av att vara i en sån miljö. Förlåt om jag låter hård, men jag vet av erfarenhet vad jag talar om. Läs gärna tidigare inlägg...

Jag följer er!
    Allt gott.

• Anonym (stop)

ojoj: hoppas du läser hela tråden... Mitt råd är att ta reda på vad alkoholism innebär genom internet, böcker och möten på Alanon. Genom att lära sig och själv förändra sitt mönster kan läget förändras. Att vänta på att en person med alkohlproblem själv ska ändra sig är lönlöst. Han fortsätter så länge det går. Har du barn är det mycket viktigt att bryta det destruktiva beteendet!
    All kraft till dig och er andra som kämpar med denna överjävliga situation.

Kram från Stop som varit där.

• Anonym (stop)

Snälla Ojoj, gå därifrån. Varför stannar du? För barnen? De mår inte bra av att se sin pappa dricka och att vara i en miljö av frustration och ... hat.. Både de och du kommer att må enormt mycket bättre om du lämnar. Du måste inte stanna.
    Kära vän, gå. Du har ett liv som väntar på dig...

• Anonym (stop)

Du måste tala med någon som kan hjälpa dig. Kontakta familjerätten i din kommun och be om samtal. Är det så illa med hans missbruk kan de inte godkänna att han ska ha halvtid med barnen. Som jag förstått det är det närmast en regel att så små barn stannar hos sin mamma vid separation.
    Det är en svår situation men det låter inte som ett alternativ att stanna.

Med fakta och kunskap blir man både tryggare och har lättare att fatta ett riktigt beslut.
    Ta reda på dina rättigheter och hur du kan gå vidare. Läs på försäkringskassans sida om familjerätt och separation. Tala med någon som kan ämnet. Kontakta Alanon (anhörig grupp till alkoholister) de har mycket kunskap och vet problematiken! Där finns många som gått igenom det du nu står inför.

Gör det för dig och för dina barn. Kunskap är inget hot. Dina beslut är alltid dina.

Stor kram och lycka till!!!

• Anonym (stop)

Ts... Jag tänker på dig. Kommer titta in här och hoppas tråden finns kvar så jag får veta hur det går för dig...
    Och alla er andra....

Kram och styrka till er.

bläää: Hoppas du läser hela tråden det finns många bra saker skrivna som kan hjälpa dig tror jag.

• Anonym (stop)

ojoj:
    försöka få honom till att gå till AA. Det krävs en process för att kunna sluta dricka inte bara antabus. Han kommer behöva kunskap och stöd om sitt problem och du också. Kontakta Alanon för egen del.

Kram och lycka till.

• Anonym (stop)

Bra! Hoppas det blir ett bra möte för dig. Ge det några chanser. De kan vara ganska olika från gång till gång då det är olika personer där.

Kram!

Svar på tråden Han dricker för mycket