• meic

ris som stått framme?

Jag glömde min stora gryta med ris framme imorse, det var nykokt och skållhett kl 08,30 och då ställde jag det åt sidan, kan jag äta det nu?

• Svar på tråden ris som stått framme?
  • meic
    Egensinnig skrev 2009-05-29 16:39:54 följande:
    Jag har 2 killkompisar som kokade en stor gryta ris på måndag och sedan åt de det alla 5 arbetsdagar den veckan. Och grytan stod på spisen i rumsvärme hela veckan. JAG hade aldrig gjort det men upp till en natt om det luktar o smakar ok så! Finns ju massa andra saker man äter som ligger i rumstemp o det borde vara jämförligt - bullar, bröd mm
    haha! åh fy! det tycker jag är lite väl...
  • meic
    inze skrev 2009-05-29 16:44:12 följande:
    Finns ju risk för sånt här: www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/bacill.../ även om jag själv aldrig blivit sjuk av ris, vad jag vet.
    men usch! haha! ångrar att jag lästa inkubationstiden på 6-24 timmar... kommer ju må illa nu bara för jag läste det
  • babymini

Mjau va bra att du är fortfarande frisk

• Ametrin

Min kille åt ris som stått framme lite drygt ett dygn en gång, o han blev riktigt dåligt, så ska man ha det framme hela veckan ska man nog ha en mage som är rätt bakterie-tolerant

• babymini
    Ametrin skrev 2009-05-29 20:21:43 följande:
    Min kille åt ris som stått framme lite drygt ett dygn en gång, o han blev riktigt dåligt, så ska man ha det framme hela veckan ska man nog ha en mage som är rätt bakterie-tolerant
    Men hur vet du att det var riset som gjorde han dålig ?????? kunde lika vara så att han inte tvättat sig efter 2:an he he he
  • Ametrin

Ja, helt säker kan man väl aldrig vara, men det var en väldigt otroligt sammanträffande om det inte var riset, han går förhoppningsvis på toa betydligt oftare än han äter gammalt ris

• babymini

HA HA HA HA ja säkerligen var det väl riset som gjorde han dålig, odsen 1 X 2

• meic

Än har jag klarat mig men jag slängde det som blev över och gjorde nytt nu ikväll iallafall haha!

• Mulle69

Att steka ris är gott om det är kallt och klibbigt. Så lite wokgrönisar till.

• babymini

men men vad hungrig jag blev då

• Februarii

Det här är en ovanligt levnadsglad tråd om ris.

• Angels Fall First

Förr var jag väldigt intolerant mot mat som stått framme. Allt skulle in i kylskåpet så fort som det bara var möjligt i min värld. Sen kom jag hit och bosatte mig i en familj som lämnar maten ute både en och två dagar, och har nu blivit tillsammans med en man som är likadan och än har jag inte blivit sjuk pga dålig mat (pga en hel del annat men inte just maten). Så jag har ändrat synsätt helt. Nu skulle jag inte ens fundera över att äta ris som sått ute länge.

People like you are the reason people like me need medication
  • babymini

HO HO jodå man kan fatiskt vara glad fast man är på FL he he he he

• norgesessan

Meic, sätt in resterna i kylen om det blev nåt! (så kan du inte komma i morgon med att du glömde )

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Amanda N

skulle aldrig äta ris som stått framme.. Blir bakterier direkt i ris.. man ska inte äta det efter det har stått i kylen i 2-3 dagar heller..

• meic
    norgesessan skrev 2009-05-29 22:19:19 följande:
    Meic, sätt in resterna i kylen om det blev nåt! (så kan du inte komma i morgon med att du glömde )
    japp resterna från gamla riset åkte ut, och resterna från det nya åkte rätt in i kylen!!
Svar på tråden ris som stått framme?